Masker zo strak dat het oncomfortabel word

1
Ik heb nu een bi-pap die op 6-13cm druk staat. Als ik inadem blaast de bipap dus vrij hard op m'n Philips FF masker. Om te zorgen dat hij niet lekt, moet ik hem zo strak zetten dat het eigenlijk niet meer comfortabel is, en na een paar uur slaap wakker word, en ik hem afzet.
Zelfs nu dat ik hem zo strak heb zitten, voel ik het masker soms nog opbollen door de druk en een beetje lekken.
Hoe kan ik dit comfortabeler maken?

Dit masker heb ik

Re: Masker zo strak dat het oncomfortabel word

2
Heb jij een BIPAP van Resmed? Maakt het masker ook een fluittoon? Dit had ik toendertijd wel en was niet ideaal met de Resmed samen. Ben toen verder gegaan met de Amara View van Philips daar ervaarde ik het probleem niet mee.
Beheerder Forum en Facebook, Medewerker Kenniscentrum voor de Weinmann, Slaapapneu bij kinderen en mensen met een beperking.

Re: Masker zo strak dat het oncomfortabel word

4
Dit masker dient ook niet te groot te zijn. Heb je al met een kleiner formaat geslapen? En als je op hebt dien je hem iets naar voren te halen, ongeveer 1cm, met de Bipap aan en dan dient hij goed te zitten.
Beheerder Forum en Facebook, Medewerker Kenniscentrum voor de Weinmann, Slaapapneu bij kinderen en mensen met een beperking.

Re: Masker zo strak dat het oncomfortabel word

5
Helaas ontkom je er vaak niet aan dat bij een dergelijk hoge druk het masker strak aangetrokken moet worden om lekkage te voorkomen. Daar had ook ik mee te maken (voor mijn operatie) toen ik nog een BiPAP gebruikte met druk 17/13. Goede pasvorm van het masker is belangrijk, dan hoeft de bandage vaak minder strak aangetrokken te worden.

Groet, Jan

Re: Masker zo strak dat het oncomfortabel word

6
TanjaM schreef: 17 mei 2020, 23:20 Dit masker dient ook niet te groot te zijn. Heb je al met een kleiner formaat geslapen? En als je op hebt dien je hem iets naar voren te halen, ongeveer 1cm, met de Bipap aan en dan dient hij goed te zitten.
nee kleiner formaat nog niet. Misschien dat dat nog kan helpen. Maar heb gisterenavond uit frustratie het masker afgegooid, omdat het nog steeds lekte, terwijl het al een beetje pijnlijk begon te worden.
Ik kon ook niet slapen, en toen na een tijdje heb ik mijn neusdoppen masker uit de kast gepakt en dat ging veel beter.

Re: Masker zo strak dat het oncomfortabel word

8
Ik herken het maar al te goed.
Met mijn FF masker en druk 10.
's Morgens zitten de banden zo diep in mijn wangen en nek dat het zeer doet om het masker af te zetten.
Vaak heb ik een gevoel in mijn onderkaak dat in het Engels "numb" genoemd wordt.

De strepen in mijn wangen zijn inmiddels beroemd op mijn werk.
Maar dat vind ik niet erg.

Ik heb mij erbij neergelegd.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/