Waarden maskerlekkage OSCAR

1
Hoi,

Ik ben nieuw met het gebruik van CPAP-apparatuur. Ik gebruik de CPAP nu 2 dagen. Ik las veel over problemen met maskerlekkage. Ik heb vanochtend m.b.v. OSCAR de SD-kaart van m'n ResMed Airsense 10 Autoset uitgelezen. Ik gebruik een ResMed Quattro Air Full face mask.

De volgende melding werd getoond door OSCAR: "De gemiddelde lek was 6.35 l/min, dat is minder dan uw 7-daags gemiddelde van 18.97."

Mijn vraag is of iemand kan aangeven wat ongeveer de onder- en bovengrens voor maskerlekkage zou moeten zijn. Alvast bedankt!

Re: Waarden maskerlekkage OSCAR

2
Welkom op het apneu forum. De Resmed AirSense 10 heeft 1 grens namelijk 24 liter per minuut. Daaronder is het prima. Daarin zit de normale masker lekkage die bij elk masker aanwezig is om de lucht uitstroom (uitgeademde lucht) bij bepaalde druk instellingen te verwerken en lekkage die veroorzaakt kan worden door eventueel scheef zitten van het masker in zijligging. Boven de 24 liter per minuut is er sprake van bovenmatige lekkage. Als je Oscar gebruikt kun je controleren of dit goed is ingesteld. Zie hoofdstuk 3 van de handleiding van Sleepyhead en Oscar.

Je hebt hier de handleiding van het masker wat je hebt. https://www.resmed.com/en-us/sleep-apnea/cpap-parts-support/sleep-apnea-full-products-list/cpap-masks/mirage-quattro/

Daarin kun je ook de druk/luchtstroom grafiek vinden die bij dit masker behoort.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Waarden maskerlekkage OSCAR

3
Dank voor je uitleg Ruud. Ik neem aan dat je deze handleiding bedoeld van mijn masker.

https://www.resmed.com/en-us/sleep-apne ... attro-air/

Ik heb namelijk geen Mirage Quattro maar een Quattro Air. Of is de Mirage een nieuwe uitvoering van de Air?

Maar goed. Een maskerlekkage van ongeveer 6.35 l/min is dus prima zo te lezen? Afgelopen nacht was het zelfs 2.40 l/min.

Verder kan ik de handleiding nergens vinden over OSCAR. Staat deze ergens hier op het forum of elders? Alvast bedankt.

Re: Waarden maskerlekkage OSCAR

4
Die handleiding is ook goed. Op bladzijde 6 zie je de druk/luchtstroom grafiek staan die bij het masker hoort. In die grafiek kun je zien dat bij een druk van 8 cmh2o een luchtstroom hoort van 32 liter per minuut. Als je in de Resmed het juiste type masker hebt geselecteerd Vol gezicht masker dan weet het apparaat waar hij rekening mee moet houden. De intential leak ofwel de lekkage die normaal is voor het masker benodigd voor een juiste uitwas van de uitgeademde lucht wordt bij Resmed op gelijkgesteld aan 0 liter per minuut. Dus tot 24 liter is er geen probleem.

Je kunt de handleiding van SleepyHead/Oscar vinden Hier in het forum. Het kan zijn dat bij hoofdstuk 3 e.e.a. niet overeenkomt in Oscar met de afbeeldingen, maar dan sla je dat gewoon over en verander je niets. Moet nog bijgewerkt worden.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar