Zeemleer lekkage

1
Goedemorgen,

Ik hoop dat ik het goede onderwerp heb gekozen, wist niet zo goed waar ik het moest plaatsen.

Ik gebruik de resmed Mirage fx. Omdat ik heel erg last kreeg van irritatie op mijn huid werd mij geadviseerd om een stukje zeemleer er tussen te leggen. Dat werkt op zich prima, voor 5 dagen. Na 5 dagen lijkt het of het stukje zeemleer uit begint te rekken rondom mijn neus en onder het masker kruipt. Dit zorgt voor lekkage.

Ik heb al geprobeerd verschillende maten en vormen te knippen maar dit helpt helaas niet.

Nu is mijn vraag; zijn er hier mensen die ook zeemleer gebruiken en hoe doen jullie dat? Welke vorm knippen jullie en is het voor langere tijd te gebruiken?

Ik heb ook gebrobeerd om het stukje zeemleer te wassen, maar dan wordt het weer te "stug". Ook al gewassen in water met zout en water met olijfolie. Dat zou het zacht moeten houden, maar helaas niet zacht genoeg.
Bij Kempenhaeghe adviseerden ze me destijds om het vast te stikken aan het masker. Ik heb geen flauw idee hoe dat zou moeten ivm het siliconen inzetstukje wat er dagelijks uit moet om gewassen te worden.

Om nu om de 5 dagen een nieuw stukje te knippen wordt een kostbare bedoeling en lijkt me eerlijk gezegd niet de bedoeling.

Hopelijk heeft hier iemand ervaring en zou wat tips kunnen delen.

Groeten,
Marc

Re: Zeemleer lekkage

2
Gooi het over een andere boeg, wel eens RemZZZs geprobeerd? Voor de Mirage FX is er typenummer K11-NM.

Persoonlijk vind ik de Mirage FX een boutmasker. Wel eens een Dreamwear overwogen of zo?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Zeemleer lekkage

3
Beste Marc,

ik heb vergelijkbare problemen gehad met hetzelfde masker.
Het irriteerde en lekte aan de bovenkant van de neus (daar weer een bril zou steunen). Door het masker strakker te stellen werd de lekkage minder, maar irritatie van de huid nog groter.
En het knutselen met zeemleer heb ik geprobeerd, maar het heeft niet één keer geleid tot iets wat bij mij "goed" zat of voldoende lang bleef zitten.

Ik heb uiteindelijk een "siliconen" pleister geplakt en dat werkte wel: Geen / nauwelijks lekkage en beter voor mijn neus.

Echter mijn neus was toen te ver heen (huid beschadigd / open en ontstoken), waardoor ik een ander masker type ben gaan gebruiken en de neus kon helen.

Het "siliconen" spul werkte dus wel goed, maar ik was er te laat mee begonnen.
Het plakt zonder lijm en je spoelt het af 's ochtends onder de kraan af voor hergebruik.

Ik had het besteld bij Vivisol (zie link), maar waarschijnlijk heeft een uitgebreide drogist of apotheek het ook wel.
https://webshop.vivisol.nl/reskin-varia ... large.html

Misschien heb je er wat aan.
Succes,
Paul
Gemeten >40 AHI. Net aan de slag gegaan met APAP Resmed. Nog wat worstelen met de maskers. Eerste resultaten zeer goed. AHI <2

Re: Zeemleer lekkage

4
persluchtpiraat schreef: 04 jun 2020, 14:20 Gooi het over een andere boeg, wel eens RemZZZs geprobeerd? Voor de Mirage FX is er typenummer K11-NM.

Persoonlijk vind ik de Mirage FX een boutmasker. Wel eens een Dreamwear overwogen of zo?
Bedankt voor je reactie. De RemZZZs zijn helaas iets te duur voor mijn portemonnee... Op jaarbasis zou dat op 360 euro komen.

Ik heb voor de Mirage fx een neusdoppenmasker gehad van Resmed, waarvan ik even de naam kwijt ben. Dit zorgde voor behoorlijke problemen in mijn neus. Ik denk dat de dreamwear een beetje op hetzelfde neerkomt?

Re: Zeemleer lekkage

6
Paul, bedankt voor je reactie. Hoe knipte je de reskin? Helemaal in de vorm van je masker of alleen een stripje voor over de neusbrug? Heb je ook enig idee hoelang 1 stuk meegaat? Overal staat dat je het kunt wassen en hergebruiken, maar neem aan dat er ook een soort van "houdbaarheidsdatum" aan zit en 1 stuk niet maanden zal meegaan?

Wat voor masker gebruik je nu als ik vragen mag?

Re: Zeemleer lekkage

7
RuudJ schreef: 06 jun 2020, 08:34 De pleisters van Reskin zijn uitwasbaar en langdurig te gebruiken. Laten drogen en weer gebruiken. Wij adviseren deze ook vaak.
Bedankt voor je reactie. Ik zal de Reskin dan toch eens gaan bestellen. Weet je ook in welke vorm deze te knippen zou moeten zijn, zoals ik in mijn bovenstaande bericht vraag? Enkel over de neusbrug? Of in de vorm van het masker?

Re: Zeemleer lekkage

8
Hangt af waar je last van hebt. Ben je allergisch overal waar het masker je huid raakt, dan in de vorm van het masker. Anders alleen op de plaats waar het probleem zich voordoet.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Zeemleer lekkage

9
Ik heb alleen maar een stukje over mijn neus geplakt tot het op mijn wang kwam. Op de plaats waar een ook een bril zou steunen en het masker mijn neus kapot aan het maken was. En iets van 1,5cm breed.
Eigenlijk net zo groot als een normale pleister ( of misschien iets groter, want ik heb n flinke neus). En ik heb de hoeken wat rond geknipt, maar weet niet of dat nodig is.
Gemeten >40 AHI. Net aan de slag gegaan met APAP Resmed. Nog wat worstelen met de maskers. Eerste resultaten zeer goed. AHI <2

Re: Zeemleer lekkage

10
Draakje schreef: 04 jun 2020, 07:33Nu is mijn vraag; zijn er hier mensen die ook zeemleer gebruiken en hoe doen jullie dat? Welke vorm knippen jullie en is het voor langere tijd te gebruiken?
Hallo Marc,

ik heb heel kort zeemleer gebruikt, maar het lekt inderdaad langs de randen en daar is weinig aan te doen. Ik ben overgestapt op een blarenstick (https://www.bol.com/nl/p/compeed-blaren ... 005174918/). Als je dat op je neusbrug smeert wordt hij zo glad dat je masker geen schade aan de huid meer veroorzaakt.
Ik heb dit forum verlaten.