Zoektocht juiste masker

1
Nou, daar ben ik weer.... Ik had contact opgenomen met Total care omdat de Mirage fx maar bleef lekken. Vervolgens hebben ze een F&p Eson 2 opgestuurd.... Die zou minder moeten lekken en comfortabeler zijn.... Nou, niet dus helaas....Die is zelfs nog erger.

Nu is mijn vraag of iemand mij de juiste richting in kan duwen richting een comfortabel, vrijwel lekvrij neusmasker. Momenteel doen ze geen masker pas, en ze hebben geen idee wanneer ze dat wel doen, dus hopelijk heeft iemand hier een idee wat een goed masker is...

Ik sta ook wel open voor een neusdoppen masker, maar ik heb de airfit p10 gehad en die bezorgde me een verstopte neus en dagelijkse bloedneuzen. Daarover dus de vraag, zou dat met ieder neusdoppen masker zo zijn of zouden andere types misschien beter werken?

Een full face Zou ik liever niet doen, gezien daar toch wel wat risico's aan vast zitten.

Re: Zoektocht juiste masker

5
Dank voor jullie reacties. De vorige keer gaf je idd ook al aan om eens voor een dreamwear te kijken persluchtpiraat Toen had ik er op gegoogled, en kreeg een intranasaal masker te zien. Nu zie ik pas dat de dreamwear een hele collectie is....

Volgende keer iets verder kijken dan mijn neus lang is zullen we maar zeggen.

Ik zal het eens voorstellen bij Total care. Ze gaven de vorige keer wel aan dat ze de volgende keer niet weer zomaar een masker willen opsturen, maar eerst een maskerpas willen doen. Op de vraag wanneer dat weer zou kunnen konden ze helaas geen antwoord geven.

Maar kan in ieder geval eens een balletje opgooien,wie weet.

Re: Zoektocht juiste masker

7
Hoi Ruudm,

Bedankt voor je reactie! Nav dat topic heb ik eigenlijk een aantal vragen.

Daaruit blijkt dat de n20 nogal wat lawaai maakt, is dat meer dan de Mirage fx? Want die maakt al redelijk wat lawaai. Moet wel zeggen dat ik daarmee kan leven hoor.

Bevalt het masker nog steeds op de langere termijn? En hoe zit het met de lekkage, hoe is die gemiddeld genomen?

Het gaat mij eigenlijk puur om de lekkage, is de n20 dan stukken beter dan de mirage fx?

Ik heb geen idee of total care nogmaals een masker zou willen opsturen. Op zich zou ik dan nog wel bereid zijn om de n20 zelf aan te schaffen(bij de dreamwear is dat een ander verhaal, die is nogal prijzig mocht het niet werken) heb je een idee welke maat ik het best kan nemen? Heb van de Mirage de "normal" en de F&p eson maat m. Je zou dus denken dat een m goed zou moeten zijn, toch lees ik op het door je doorgeven forumonderwerp iets anders.

Ik denk als ik zo alles op een rijtje zet dat ik eerst een dreamwear probeer los te peuteren bij Total care. Mocht dat onverhoopt niets zijn, kan ik altijd nog zelf een n20 aanschaffen.

Misschien dat iemand nog iets zinnigs kan zeggen over de dreamwear minimaal contact versus de n20?

Alvast bedankt!

Groeten,
Marc

Re: Zoektocht juiste masker

8
Daaruit blijkt dat de n20 nogal wat lawaai maakt
Een kapje maakt geen lawaai, je bedoelt waarschijnlijk de luchtstroom? Zoals beschreven in het aangehaalde artikel, een gerichtere luchtstroom. Het hangt verder van je eigen omstandigheden af of je er last van hebt.
Bevalt het masker nog steeds op de langere termijn?
Zeker, de druk op de neusbrug is veel minder dan bij de Mirage en ik heb het nog steeds in gebruik. Het was echt een verademing. Soms wissel ik af met de maat M of L. Ik heb wel wat geëxperimenteerd en moest weer wennen. Hoe strak met het worden aangespannen? Niet al te strak dus, maar ja, daar kom je pas achter als je aan de gang gaat. Te los betekent vaak wat meer lekkage. Als ik het masker van mijn gezicht haal raakt het neuskussen rondom nog steeds nét mijn gezicht.
Het gaat mij eigenlijk puur om de lekkage, is de n20 dan stukken beter dan de mirage fx?
Ja, het kapje van de Mirage is te hard waardoor het al gauw verschuift. Lekkage hangt er bij mij vanaf of ik verstopte neus heb, hoe ik lig, hoe ik slaap etc. Doordat ik een relatief een hoge druk (APAP 7-12) heb kan dat soms voorkomen. Het hoort erbij.
heb je een idee welke maat ik het best kan nemen?
Ik zou er twee nemen, bijvoorbeeld M/L, desnoods zelf bijbetalen en via internet los bestellen. Maar dat is persoonlijk, mij is het veel waard om een goede nachtrust te hebben en daarom experimenteer ik graag. Zodoende weet je of het weer beter kan waardoor je beter uitgerust bent. Ik heb net het intranasale masker van Resmed ontvangen, dus ga ook die proberen.
Terzijde, voor de 'insiders': ik stap binnenkort over van de DV64 naar Airsense 10 autoset :D

Re: Zoektocht juiste masker

9
Wat je ook kunt doen is eens kijken naar het Resmed Airfit N30i masker of het Resmed Airfit P30i masker.

Beide maskers maken gebruik van hetzelfde frame.
Voor de dames het Small frame en mocht dit als te klein worden ervaren, dan kun je dit bij de leverancier melden dat je toch het Standaard masker nodig hebt.

Voor de heren geldt hetzelfde alleen zij starten volgens Resmed met het standaard frame en kunnen als deze als te groot wordt ervaren, vragen om het Small frame.

De N30i = neusmasker, maar dan niet over de neus heen maar onder de neus, moet volgens Resmed ook als een kussentjes (pillow) masker worden ingesteld (dus in feite ook als een neusdoppen masker).

Het gedeelte wat tegen de neus aangaat zit bij de N30i op een hard plastic onderdeel gemonteerd wat aan het frame wordt vastgeklikt. Dit harde plastic onderdeel zou in de wang kunnen prikken in zijligging en daardoor het kussen (van het masker) kunnen verschuiven.

Het P30i neusdoppen masker heeft dit niet en sluit goed aan bij de neus. Het voordeel (groot) is dat deze neusdoppen voorzien zijn van Quietair filter. Hierdoor wordt de luchtstroom verspreidt en heeft de partner en de gebruiker er geen last van. Nauwelijks hoorbaar en voelbaar.

De lucht wordt net als bij het Dreamwear masker via de wangen aangeleverd. Dat één zijde dicht gaat bij zijligging op die zijde is geen probleem en dit wordt opgevangen door de vrije zijde.

De slang aansluiting boven op het hoofd gaat via een éénvoudig klik systeem. Hierdoor kan het masker blijven zitten bij een nachtelijk toilet bezoek.

Het frame is voorzien van harmonica ribbels boven op het hoofd waardoor er ook enige rek inzit.

De N30i en P30i zijn dus uitwisselbaar bij het small en standaard frame.

De maten van de neusdoppen die meegeleverd worden zijn small en medium, large moet indien nodig bij de leverancier aangevraagd worden en moet ook vergoed worden vanuit het basispakket.

Het N30i wordt geleverd met small en medium en is ook beschikbaar als wide en medium wide.

Ik gebruik het P30i en vind deze vrij geruisloos. Lekkage varieert tussen 0 en 24 liter, maar meestal tussen 0 en 14 liter. Bij Resmed is tot 24 liter per minuut geen sprake van bovenmatige lekkage.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Zoektocht juiste masker

10
Ha Ruud en Ruud,

Hartelijk dank voor jullie uitgebreide reacties! In ieder geval keuze zat zo te horen.

Het enige wat ik me nog afvraag is eigenlijk( en dat geldt volgens mij voor de dreamwear en de p30i) in hoeverre verschilt het ''under the nose neusmasker'' met een neusdoppen masker. Zoals ik in mijn eerste bericht aangaf, heb ik de airfit p10 gehad en was dat een behoorlijke ellende voor mijn neus.

Op het eerste gezicht lijkt dat principe zoveel op het neusdoppen principe ( lucht wordt constant rechtstreeks in de neus geblazen) dat ik me afvraag of ik dat dan wel zou verdragen.

Ik ga sowieso contact met Total care opnemen, want de maskers die ik nu heb vind ik persoonlijk waardeloos. Dan zal ik de maskers die hier besproken zijn eens voorleggen en kijken wat hun ervan vinden.

Nogmaals hartelijk dank dat jullie zo uitgebreid de tijd hebben genomen mijn vragen te beantwoorden!

Groeten,

Marc

Re: Zoektocht juiste masker

11
Marc, toen je de P10 gebruikte, deed je dit toen in combinatie met een luchtbevochtiger en eventueel een verwarmde slang?

De constante luchtstroom via de neus gaat langs de slijmvliezen die tot taak hebben de lucht te schonen maar ook deze te verwarmen. De temperatuur van de toegevoerde lucht moet namelijk 37 °C worden als deze je longen ingaat. De slijmvliezen krijgen een droge en koude (vooral in de herst/winter tijd) luchtstroom te verwerken die dan kunnen gaan zwellen en irriteren en uiteindelijk de neus verstoppen. Door het gebruik van de bevochtiger in combinatie met een verwarmde slang die de temperatuur van de lucht tot maximaal 30 °C kan verwarmen hoeven de slijmvliezen veel minder werk te verrichten.

In het begin had ik drie keer spontaan een bloedneus bij de start met het neusdoppen masker.

Als je ook bloedverdunners gebruikt dan is het inderdaad opletten geblazen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Zoektocht juiste masker

12
Goedemorgen Ruud,

Ja daar gebruikte ik een luchtbevochter bij en een verwarmde slang. De verwarmde slang heb ik in eerste instantie te leen gehad vanuit Kempenhaeghe. In combinatie met de p10 hielp dit helaas niet. In combinatie met de Mirage fx weer wel.

Wellicht dat mijn neus inmiddels wat meer gewend is aan een luchtstroom door mijn neus en het de moeite waard is om de p10 weer eens te proberen. Ik gebruik trouwens geen bloedverdunners.

Zojuist heb ik contact gehad met Total care, de hier genoemde maskers voorgelegd(p30i,n30i,dreamwear en de n20). Ik had er eigenlijk een hard hoofd in omdat ze vorige week al een nieuw masker hadden gestuurd en al subtiel aangaven dat ze niet steeds maskers konden opsturen en ik de volgende keer zou moeten wachten tot ze weer maskers aan huis kunnen passen.

Maarrrrr.... Nu was er iemand anders aan de telefoon en die deed helemaal niet moeilijk. Heel de situatie besproken en dus ook de hier genoemde maskers. Zijn advies was, ik zal de dreamwear en de N20 opsturen en dan moet je maar kijken wat fijner is. De n30i/p30i zou blijkbaar wat minder soorten maten standaard erbij hebben, waardoor zijn voorkeur uitging naar de dreamwear ivm het niet vooraf kunnen passen.

Dus bij deze ook een dikke vette pluim voor Total care!

Re: Zoektocht juiste masker

14
RuudJ schreef: 21 jun 2020, 13:27 Het frame is voorzien van harmonica ribbels boven op het hoofd waardoor er ook enige rek inzit.
Die ribbels zijn er alleen voor decoratie/marketing. Hoe weet ik dat? Omdat de binnenkant van het frame niet geribbeld is :upside_down_face:
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Zoektocht juiste masker

15
Ik heb dit masker en ook de binnenzijde is voorzien van ribbels. Dit is zichtbaar en voelbaar. Via de slangaansluiting boven op het hoofd kun je met je pink naar binnen. Er zijn weldegelijk ribbels en het masker is voorzien van 12 ribbels aan beide zijden van de slang aansluiting en dit geldt voor zowel het Small frame en het standaard frame.

Ik ben in het bezit van beide frames.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Zoektocht juiste masker

19
Ah, dan is het duidelijk: De ribbels op de P30i hebben een functie (ben toch wel geinteresseerd in de veerconstante) maar voor de F30i is het decoratief. Kennelijk hebben ze ervoor gekozen om drie frames te leveren, Small, Standard en Large. Vermoedelijk omdat je met de P30i de hoek kan laten varieren, maar met de F30i niet. (Het full face kussen moet altijd plat naar het gezicht wijzen)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i