Masker steeds afdoen in slaap

1
Hallo.

Ik slaap met het dreamwear neusmasker en als mijn neusverstopt zit door mijn hooikoorts / huistofmijtallergie met het full face masker van Philips. Ik gebruik ook de speciale fijn in combi met de pollenfilter die ik om de 3 dagen schoonmaak.

Het neusmasker heeft mijn voorkeur. Het fullface mask vind ik nogal zwaar met ademen af en toe.

Ik ben nu een maandje bezig en het verschilt enorm met het slapen. De ene keer slaap ik 4 uur met het masker, de ander 2.5 uur. Dan weer 3.5 uur dan 5 uur. soms 1.5 uur.

Mijn lichaam zegt s'nachts dan eigenlijk gewoon "STOP" en kan dan de hoeveelheid lucht niet meer aan. Ik werk al 22 jaar in 5 ploegen maar even zonder de 2 nachtdiensten. Dus 2 vroege diensten en 4 late diensten. Ipv 2 laat en 2 nacht. Dit op advies vd longarts om te kunnen wennen aan het cpap app. De druk is nu 7 en ik gebruik altijd de ramp knop.

Mijn lichaam moet hier natuurlijk ook weer aan wennen aan dit nieuwe ritme. Dus nu heb ik het gevoel alsof mijn hele lijf overhoop word gegooit.

Soms word ik wakker met het gevoel alsof er een vrachtwagen over mij heen is gedenderd. De andere keer kan ik mij prima voelen maar dan komt het slaapmannetje al in de middag op bezoek.

Maar goed, ik ben dan ook maar pas begonnen. Is dit normaal dat het lang kan duren voordat je lichaam gewend is aan het masker ? Of komt het mede door de ploegendiensten dat mijn lichaam helemaal van het padje is? En nu moet gaan wennen aan een ander ritme in combinatie met het cpap app?

Zijn er mensen die ook in ploegen werken en dit probleem in het begin hadden?

De vraag die ook omhoog borrelt is, of ik in de toekomst nog wel nachten kan blijven werken?

Mijn ademhalingstops na de slaaptest was 82X per uur. 🙄😴😳😳

Re: Masker steeds afdoen in slaap

2
Een ramp knop vind ik persoonlijk een ramp. Het geeft vaak te weinig lucht bij de start, tenzij je de druk goed instelt op een hogere start druk instelling.

Je kunt tijdens het gebruik van de cpap de uitademing druk verlagen via een flex instelling of epr instelling.

Ik was na vier nachten gewent aan het slapen met full face masker met een hogere druk dan 7 cmh2o.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Masker steeds afdoen in slaap

3
RuudJ schreef: 21 jul 2020, 12:20 Een ramp knop vind ik persoonlijk een ramp. Het geeft vaak te weinig lucht bij de start, tenzij je de druk goed instelt op een hogere start druk instelling.

Je kunt tijdens het gebruik van de cpap de uitademing druk verlagen via een flex instelling of epr
Ik was na vier nachten gewent aan het slapen met full face masker met een hogere druk dan 7 cmh2o.
De flex staat bij mij achter een sleutel. Die kan ik niet instellen

Re: Masker steeds afdoen in slaap

4
Dan kun je contact opnemen met je leverancier. De flex functie is een hulpmiddel voor de patiënt en die mag dit ook gebruiken mocht deze problemen ondervinden met het uitademen tegen de luchtstroom in. De leverancier kan dit slot openzetten. waardoor je de flex kunt instellen op stand 1 of 2 of 3.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Masker steeds afdoen in slaap

5
RuudJ schreef: 21 jul 2020, 20:59 Dan kun je contact opnemen met je leverancier. De flex functie is een hulpmiddel voor de patiënt en die mag dit ook gebruiken mocht deze problemen ondervinden met het uitademen tegen de luchtstroom in. De leverancier kan dit slot openzetten. waardoor je de flex kunt instellen op stand 1 of 2 of 3.
Vanochtend met Vivosol gebeld. Ze mogen vh ziekenhuis deze instelling nog niet vrijgeven omdat ik pas 4 weken met het cpap app slaap. Aldus de info van vivosol.

Ik krijg de osas verpleegkundige in Helmond bijna nooit te pakken als ik ze nodig heb. Is dat overal zo? Ze hebben het Cpap app geleverd en 1x gebeld vanuit vivosol voor de instalatie en 1x gebeld over hoe het ging met slapen.

De Osas verpleegkundige heeft 2x gebeld en verder zie je ze in geen velden of wegen. De KNO arts moet ook nog reageren. Het zal wel door de opstart na de corona komen
,,( denk ik )

Re: Masker steeds afdoen in slaap

7
Dragon77 schreef: 22 jul 2020, 19:30 Ik krijg de osas verpleegkundige in Helmond bijna nooit te pakken als ik ze nodig heb. Is dat overal zo? Ze hebben het Cpap app geleverd en 1x gebeld vanuit vivosol voor de instalatie en 1x gebeld over hoe het ging met slapen.

De Osas verpleegkundige heeft 2x gebeld en verder zie je ze in geen velden of wegen. De KNO arts moet ook nog reageren. Het zal wel door de opstart na de corona komen
,,( denk ik )
Dit probleem had ik ook, ben dus zelf maar gaan instellen, want als ik op de osa verpleegkundige moet wachten... Ook helmond hier...
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10