Masker steeds afdoen in slaap

1
Hallo.

Ik slaap met het dreamwear neusmasker en als mijn neusverstopt zit door mijn hooikoorts / huistofmijtallergie met het full face masker van Philips. Ik gebruik ook de speciale fijn in combi met de pollenfilter die ik om de 3 dagen schoonmaak.

Het neusmasker heeft mijn voorkeur. Het fullface mask vind ik nogal zwaar met ademen af en toe.

Ik ben nu een maandje bezig en het verschilt enorm met het slapen. De ene keer slaap ik 4 uur met het masker, de ander 2.5 uur. Dan weer 3.5 uur dan 5 uur. soms 1.5 uur.

Mijn lichaam zegt s'nachts dan eigenlijk gewoon "STOP" en kan dan de hoeveelheid lucht niet meer aan. Ik werk al 22 jaar in 5 ploegen maar even zonder de 2 nachtdiensten. Dus 2 vroege diensten en 4 late diensten. Ipv 2 laat en 2 nacht. Dit op advies vd longarts om te kunnen wennen aan het cpap app. De druk is nu 7 en ik gebruik altijd de ramp knop.

Mijn lichaam moet hier natuurlijk ook weer aan wennen aan dit nieuwe ritme. Dus nu heb ik het gevoel alsof mijn hele lijf overhoop word gegooit.

Soms word ik wakker met het gevoel alsof er een vrachtwagen over mij heen is gedenderd. De andere keer kan ik mij prima voelen maar dan komt het slaapmannetje al in de middag op bezoek.

Maar goed, ik ben dan ook maar pas begonnen. Is dit normaal dat het lang kan duren voordat je lichaam gewend is aan het masker ? Of komt het mede door de ploegendiensten dat mijn lichaam helemaal van het padje is? En nu moet gaan wennen aan een ander ritme in combinatie met het cpap app?

Zijn er mensen die ook in ploegen werken en dit probleem in het begin hadden?

De vraag die ook omhoog borrelt is, of ik in de toekomst nog wel nachten kan blijven werken?

Mijn ademhalingstops na de slaaptest was 82X per uur. 🙄😴😳😳

Re: Masker steeds afdoen in slaap

2
Een ramp knop vind ik persoonlijk een ramp. Het geeft vaak te weinig lucht bij de start, tenzij je de druk goed instelt op een hogere start druk instelling.