Verwarmde slang Dreamstation

1
Hallo allen,
Twee dagen geleden de originele verwarmde slang voor Dreamstation aangeschaft. Bij het aansluiten in de middag en uitproberen dacht ik echt dat de slang warm werd (Bevochtiging op 5 en Verwarming op 5). Maar tijdens het slapen in de nacht nauwelijks warmte van de slang.
Leverancier geeft aan (=antwoord philips) dat de slang niet altijd warm is omdat hij samenwerkt met de bevochtiger...
Vanmiddag de slaapkamer 16 graden gemaakt door raam open; weer wordt de slang niet (of niet merkbaar) warm. Is dit normaal? Wie kan hier iets over zeggen of extra uitleg geven? Alvast heel erg bedankt!

Re: Verwarmde slang Dreamstation

2
Ik heb een verwarmde slang van Resmed (op 'automatisch') en bespeur dezelfde resultaten: slang voelt niet warm. Maar zou dat moeten?

Letterlijk gezien betekent een verwarmde slang dat deze dan warm moet aanvoelen. Hoe ervaar je de temperatuur en vochtigheid van de lucht? Die is bij mij, ondanks op dit moment een temperatuur van ca. 10-15 graden op de slaapkamer nog steeds helemaal OK. En de slang voelt niet warm. Dus dat was voor mij het 'bewijs' dat ik de letterlijke betekenis kennelijk moest loslaten. Kortom: hoe ervaar je de luchtstroom?

Re: Verwarmde slang Dreamstation

3
Ja en toch....., als ik mijn Resmed AirSense 10 aanzet wordt mijn verwarmde slang metéén warm. Climate control en Slangtemperatuur beiden op Auto Stand. Dit is echt voelbaar. Later in de nacht voelt deze minder warm aan soms zelfs koud.


Lees dit bericht ook eens door: https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?f=45&t=11798
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Verwarmde slang Dreamstation

4
Een Resmed S9 hier.
En ook met een verwarmde slang die nóóit warm voelt.
Maar ook nooit meer met een gorgelende slang.
Ook niet bij een slaapkamertemperatuur van 14 °C, zoals van de week.

Dus hij doet wel wat.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Verwarmde slang Dreamstation

5
Ok bedankt voor de reacties. De luchtstroom voelt niet echt warmer aan, wel gewoon comfortabel, soms even wakker met droge keel, maar dat komt omdat er dan even lucht blaast door mijn mond. Maar wat er wel was; het waterbakje was vanmorgen bijna helemaal leeg na 10:30 slapen. Normaal was daar maar een heel klein laagje water uit.

Re: Verwarmde slang Dreamstation

6
Bij de Dreamstation wordt door het aansluiten van de HT15 verwarmde slang de Humidification automatisch op Adaptive ingesteld. In deze status houd de Dreamstation rekening met de slaapkamer temperatuur en de luchtvochtigheid in de slaapkamer.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Verwarmde slang Dreamstation

8
Zonder verwarmde slang houd het apparaat ook rekening met de omgevingsfactoren, alleen zonder verwarmde slang kun je de humifidication ook op Fixed / Vast instellen. De Dreamstation houd dan geen rekening met de omgevingsfactoren en verwarmd het verwarmingsplaatje dan meer waardoor er ook meer water wordt afgegeven en de tank sneller droog staat. Wel meer kans op een rainshower in neus of gezicht. Maar belangrijker is dat je de comfort ervaart en hopelijk er ook nog langer door kan slapen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar