masker

1
Ik gebruik sinds februari dit jaar een full face masker. Toen ik het apparaat kreeg een Resmed Aircense 10 werden er gelijk diverse maskers gepast en uiteindelijk kwamen ze gelijk op een full face masker.

Nu lees ik echter dat de meeste een neusmasker hebben en dat dit beter zou werken. Je zou dan ook geen last meer hebben van uitgeademde lucht die je weer inademt.

Ik zit er aan te denken om eens een neusmasker aan te vragen om eens te proberen bij Vivisol. Wat denken jullie? In februari heb ik sowieso weer een nieuw masker dus dan zouden ze gelijk een neusmasker kunnen opsturen. Ik heb er normaal geen last van volgens mij dat ik door mijn mond weer uitadem.

Ik denk dat een neusmasker beter zou zijn voor de therapie.

Re: masker

2
Een neusmasker of een Neusdoppen masker werken effectiever dan een full face masker. Deze laatste is eigenlijk een laatste optie als men niet kan slapen met een masker die de luchttoevoer via de neus leidt. Het FF masker kan natuurlijk een oplossing zijn als er problemen met de luchtdoorgang zijn via de neus.

Ik raad je aan om je vooraf zeer goed te oriënteren op wat voor maskers er zijn. Mijn ervaring ligt meer op het vlak van neusdoppen maskers. Een FF masker heb ik vanaf de start met de cpap 14 maanden gedragen en ben toen overgestapt op een neusdoppen masker. De doppen raken voor circa een mm de binnenzijde van de neusgaten en de rest van de doppen sluiten de neusgaten geheel af. Wel van belang is de zachtheid van het silicoon en vooral het geluid wat de nodige uitstroom van de uitgeademde lucht maakt en doet. In de nu 8 jaar ervaring met neusdoppen maskers heb ik eindelijk pas dit jaar het op dit moment voor mij beste masker gevonden.

Het Resmed Airfit P30i intranasaal (neusdoppen) masker zit goed, maakt geen geluid, de uitstroom via de diffusor gaatjes in het neusdoppengedeelte (30%) wordt via een Quietair filter meteen verspreidt (dus eventuele partner heeft geen last) en de diffusor gaatjes bij de slangaansluiting (70% uitstroom) heeft een fluisterstil niveau van 21 decibel wat nauwelijks hoorbaar is.

De luchtstroom gaat rechtstreeks de neus in en je moet je masker zelfs even afdoen om te ervaren dat er een luchtstroom is. Dit afzetten is ook noodzakelijk om het masker even goed te zetten zodat er geen hoorbare en/of voelbare lekkage optreedt.
Er zijn twee frames Small en Standaard en deze worden apart geleverd in combinatie met twee maten neusdoppen Small en Medium. Large is, indien nodig, op navraag bij de leverancier te verkrijgen. Het small frame zou voor de dames zijn, maar is vaak ook al voldoende voor de heren. Het standaard frame is er voor de mensen met een groter hoofd. De slangaansluiting zit boven op het hoofd via een eenvoudig klik systeem los en vast te koppelen, waarbij het koppelstuk aan het uiteinde van de slang blijft zitten. Het frame is voorzien van twee fleece stukken voor de wangen.

Het Dreamwear masker van Philips heeft ook zo'n zelfde masker maar deze geeft een hoorbare uitstroom en de slangaansluiting is iets anders als bij het P30i masker.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: masker

4
Zonder deze kussentjes heb je een incompleet masker. Standaard worden de maten Small en Medium meegeleverd. Large helaas niet (vraag mij af waarom niet), maar als je deze nodig hebt kun je deze gewoon opvragen bij je leverancier, want deze behoort jou een goed passend masker te leveren zonder lekkage. Dus ze mogen er ook niets voor rekenen, als je het masker als jaarlijkse vervanging hebt ontvangen. Je zal zeker maar één maat nodig hebben. Mijn advies begin met het medium neusdoppen deel. Heb je dan al veel last van lekkage, dan heb je het grotere deel nodig. Zo niet dan zou je nog een maatje kleiner kunnen proberen. Alle delen hebben het Quietair filter. Deze is los te maken en dan kun je deze dus ook op een ander deel vastzetten als het filter van dat deel nat of vuil is. Ook kun je zonder filter het neusdoppendeel goed schoonmaken en via het grotere gat met een wattenstaafje de binnenkant goed afdrogen. (lees waterdruppels verwijderen) Het frame maak ik eigenlijk niet schoon, want alles is moeilijk droog te krijgen en ook de fleece bekleding op de wangen is denk ik niet in één dag droog. Als je op je zij ligt is er altijd één kant vrij om de luchtstroom naar de neusdoppen te voeren en dat is ruim voldoende.

Heb je het bericht gelezen over Het effect van neusdoppen masker?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: masker

5
oke bedankt ik zal het in overweging nemen. ik heb al contact gehad met de fabrikant. Het bericht over het effect heb ik ook gelezen.

Wat ik trouwens ook altijd doe, maar ik weet niet of dat goed is, dat is zelden het apparaat aan en uit zetten.

ik doe dan het masker op en adem eerst een paar keer normaal door en dan gaat de slang er in en het apparaat start zichzelf.
Na het slapen trek ik dan de slang los en dan stopt het apparaat na 2 seconden en kan ik het aflezen. De aan/uit knop gebruik ik dus niet. volgens mij mag dit wel want sommige zetten het in een la van het nachtkastje en daar kan je dan ook niet bij.

Re: masker

6
Dat kan inderdaad, dit heet Smartstart. Het apparaat start dan als je gaat inademen via het masker en stopt een paar seconden na het afzetten van het masker automatisch. Dit had ik ook zo ingesteld, maar na een ervaring midden in de nacht dat het apparaat plotseling uitstond, terwijl de stroom het nog gewoon deed en het masker nog op zijn plaats zat. Of dit vaker voorkomt weet ik niet, maar sinds die tijd heb ik Smartstart uitstaan. Ook vond ik het geluid na het afzetten storend voor mijn echtgenote. Zij reageert al gauw op geluid van de cpap of uitstromende lucht.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar