Masker vraag

1
Ik heb een probleem met mijn huidige masker. Althans het is een probleem dat het masker ongeveer 3 kwart van een jaar goed voldoet maar dat ik merk dat na ongeveer 9 maanden het masker gebruiken. er steeds meer lekkage ontstaat bij de koppeling waar het draaibare elleboogstuk aan het masker bevestigd zit.
Ik heb de afgelopen 3 jaar een Fisher & Paikel Pilairo masker gebruikt en heb gemerkt dat het probleem bij elk masker lijkt te zitten. Bij een nieuw geleverd masker is dat probleem er in het begin niet.
Ik krijg gewoonlijk in januari een nieuw masker, een slang (als dat nodig is) en de filters voor het masker en de Dreamstation.
Twee maanden geleden heb ik van mijn leverancier een nieuwe balg toegestuurd gekregen, maar ik heb gemerkt dat die balg niet de lekkage veroorzaakte..
Nu zoek ik eigenlijk een goed neusmasker wat dit nadeel niet heeft. Ik heb een mogelijke vervanger gezien in de Resmed Swift LT. Dit is een nasal pillows mask.
Ik hoop dat er iemand mij met zijn ervaringen met dit masker zou kunnen helpen.
Ik slaap al sinds 2003 met een CPAP en heb in die tijd verschillende apparaten gehad. Nu slaap ik bijna 6 jaar met de Dramstation automaat en voor mijn gevoel is dit de beste machine die heb gehad.

Alvast bedankt voor een reactie.

Houdoe,
CoBen
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: Masker vraag

2
Ben, als je een neusdoppen masker zoekt, kijk dan eens naar het beste masker wat er nu is (mijn persoonlijke mening 😉) het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker. Twee maten frames small en Standaard. ( is medium)

Het masker draagt erg prettig is zeer stil en ontzettend handige slang aansluiting boven op het hoofd via een los/vast klik systeem.

Echt een aanrader. Maten neusdoppen small en medium meegeleverd en Large op aanvraag verkrijgbaar.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Masker vraag

3
RuudJ schreef: 05 jan 2021, 17:11 Ben, als je een neusdoppen masker zoekt, kijk dan eens naar het beste masker wat er nu is (mijn persoonlijke mening 😉) het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker. Twee maten frames small en Standaard. ( is medium)
Ook ervaring met de N30i ?

https://paste.c-net.org/LivingLeprosy
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Masker vraag

4
Ik zelf heb geen ervaring met geen enkel neusmasker. Wel eens geprobeerd, maar ik kreeg het knap benauwd ermee, moest teveel zelf de lucht naar binnen zuigen als je het zo mag noemen en mijn neusvleugels klapten toen naar binnen. Juist dit gebeurd met neusdoppen juist niet. Ongetwijfeld zijn er best wel goede resultaten te behalen met neus maskers, alleen niet bij mij.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Masker vraag

6
Zo kun je het ook zien, ik weet dat je het masker type bij de Resmed pap ook als kussentjes moet instellen. Wat zijn dan volgens jou de nadelen van een neusdoppen masker? De rechtstreekse toevoer van de luchtstroom via neusdoppen in de neus is juist een voordeel.

Als nadeel van de N30i zie ik juist het plaatsen van het kussen gedeelte op een hard plastic opzetstuk. Het in zijligging daardoor sneller kunnen verschuiven, waardoor de gaten van het kussen gedeelte niet meer in één lijn liggen met de opening van de neusgaten en er om die reden eerder lekkage op kan treden.

Bij neusdoppen P30i masker heb je daar veel minder last van.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Masker vraag

7
U bent wel heel snel met het oordelen over een type masker waar u geen ervaring mee heeft O:-)
RuudJ schreef: Wat zijn dan volgens jou de nadelen van een neusdoppen masker?
Mijn eigen ervaring: irritatie aan de binnenkant van de neus (alom bekend), de rand van de neusdoppen die vastlopen tegen het inwendige septum van de neus waardoor ze gedeeltelijk afgesloten worden (moeilijker ademen) en het vervormen van de neusdop door de vorm van het neusgat, waardoor de opening samengeknepen wordt (moeilijker ademen). En dan was er nog iets over het oprekken van de neusgaten na jaren gebruik, maar dat kan ik zelf niet bevestigen.
RuudJ schreef: Als nadeel van de N30i zie ik juist het plaatsen van het kussen gedeelte op een hard plastic opzetstuk.
Net als bijvoorbeeld de P10, maar daar heb ik niemand over horen klagen. Ik zie sowieso niet hoe dit belangrijk zou zijn, omdat we het zachte deel tegen het gezicht dragen, niet het harde plastic deel.
RuudJ schreef: Het in zijligging daardoor sneller kunnen verschuiven, waardoor de gaten van het kussen gedeelte niet meer in één lijn liggen met de opening van de neusgaten en er om die reden eerder lekkage op kan treden.
Dat is makkelijk praten vanuit de theoretische leunstoel... zijdelingse verplaatsing kan bij elk type masker een probleem zijn. Ik ben zelf overgestapt van DW FF naar de F30i die het neuskussen deelt met de N30i en dit is in vergelijking een gigantisch apparaat, dat op veel meer plaatsen kan worden weggeduwd door een kussen of iets dergelijks. De F30i is 100% vrij van ergernis. De DW FF gleed daarentegen regelmatig zijdelings onder m'n neusgaten vandaan, maar de N30i en F30i zitten om de neus heen gevouwd (zoals de F&P Pilairo of Brevida) waardoor het kussen gelegenheid heeft om zijdelings de neus te volgen. De vorm van de neusgat-openingen en het ingenieus gevormde "bruggetje" tussen de twee dragen hier aan bij.

Nu ja, zie hier een stukje concrete ervaring.

https://paste.c-net.org/OptionalWatchdog
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Masker vraag

8
persluchtpiraat schreef: 06 jan 2021, 13:32
Nu ja, zie hier een stukje concrete ervaring.

https://paste.c-net.org/OptionalWatchdog
Ik kan me als ik die F30i zie inderdaad ook niet voorstellen dat dat ding überhaupt weg kan schuiven.
Want het is bijna een dwangbuis als ik zo kijk, banden aan alle kanten.

Maar waar Ruud het denk ik over heeft, is dat dit neusstuk van de F30i dus ook over de zijkant van je neus valt.
Aangezien ik volgens mij dezelfde problemen heb als Ruud, weet ik dat als je gevoelig bent voor druk aan de buitenkant van je neus, en dit neusstuk komt ook enigszins over de buitenkant van je neus, dit als erg onaangenaam wordt ervaren.
Ik had er behoorlijk wat problemen mee in ieder geval, kreeg het benauwd, kon moeilijk ademhalen.

Verder vind ik, achteraf nadat ik de Dreamwear en de P30i had geprobeerd, de plaats van de slang bij de neus minder prettig.
De F30 i heeft dit ook en ik vind het gewicht dat trekt aan mijn neus niet fijn.

In totaal heb ik denk ik 7 of 8 verschillende maskers van F&P, Respironics en ResMed geprobeerd,
Uiteindelijk bleek ik alleen met een Nasal Pillows, dus in de neus vallende, prettig te kunnen slapen.
Nadeel van de F&P en Respironics was het bladblazer effect bij het neusstuk, dit heeft de P30i dus niet.

Ikzelf heb eigenlijk nooit problemen met echt verschuiven van Nasal Pillows maskers, terwijl ik toch best draai van links, rug, rechts.
Buik slapen doe ik niet, is ook niet echt gezond gezien de druk op de borstkas, dus op de longen.
Feitelijk is rugslapen het gezondst maar dan levert meer kans op snurken en apneus op.
Maar daarvoor heb ik dus mijn .....
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: Masker vraag

9
bobl schreef: 22 jan 2021, 13:18 Aangezien ik volgens mij dezelfde problemen heb als Ruud, weet ik dat als je gevoelig bent voor druk aan de buitenkant van je neus, en dit neusstuk komt ook enigszins over de buitenkant van je neus, dit als erg onaangenaam wordt ervaren.
De F30 en de F30i zijn zeer verschillend van elkaar, ondanks dat ze van buitenaf erg op elkaar lijken. Bij mijn weten is de F30i nog niet eens verkrijgbaar via de NLse leveranciers, of is dit ondertussen veranderd?

De F30i volgt de neus, maar klemt de neus niet. Ik heb zelf met geen enkel ander masker zo vrij door de neus geademd.

https://paste.c-net.org/BradleyHairy
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Masker vraag

10
persluchtpiraat schreef: 24 jan 2021, 19:22
De F30 en de F30i zijn zeer verschillend van elkaar, ondanks dat ze van buitenaf erg op elkaar lijken. Bij mijn weten is de F30i nog niet eens verkrijgbaar via de NLse leveranciers, of is dit ondertussen veranderd?

De F30i volgt de neus, maar klemt de neus niet. Ik heb zelf met geen enkel ander masker zo vrij door de neus geademd.

https://paste.c-net.org/BradleyHairy
Nou ja, je had het in jouw bericht over de F30i, dus daar reageerde ik op.
En als ik naar het plaatje van die F30i op internet kijk dan "lijkt" het heel erg alsof hij de neus volgt aan de buitenkant.
Zo een had ik ook en zelfs dat kleine beetje is voldoende voor mij (en ik denk Ruud ook) om het benauwd te krijgen door de druk op de neusvleugels.

Maar ieder heeft zijn eigen voorkeur en/of problemen.
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: Masker vraag

11
bobl schreef: 24 jan 2021, 19:32 Nou ja, je had het in jouw bericht over de F30i, dus daar reageerde ik op. En als ik naar het plaatje van die F30i op internet kijk dan "lijkt" het heel erg alsof hij de neus volgt aan de buitenkant.
Ok, maar u spreek niet op basis van eigen ervaring dus. Gelooft u mij maar, ik heb de slapste neusvleugels van heel Nederland en de F30i/N30i zijn een uitkomst.

https://paste.c-net.org/InsectLindsay
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Masker vraag

12
persluchtpiraat schreef: 24 jan 2021, 21:20
bobl schreef: 24 jan 2021, 19:32 Nou ja, je had het in jouw bericht over de F30i, dus daar reageerde ik op. En als ik naar het plaatje van die F30i op internet kijk dan "lijkt" het heel erg alsof hij de neus volgt aan de buitenkant.
Ok, maar u spreek niet op basis van eigen ervaring dus. Gelooft u mij maar, ik heb de slapste neusvleugels van heel Nederland en de F30i/N30i zijn een uitkomst.

https://paste.c-net.org/InsectLindsay
Blijft allemaal persoonlijke behoefte.
En nee de F30i ken ik niet maar wel heel veel verschillende maskers die ik ook (bijna) allemaal nog heb. Van full face maskers tot Nasal Pillows alles van 3 verschillende fabrikanten.
Allemaal zelf geprobeerd.

Ik kan uw gevoel en ervaring niet kennen en over oordelen, u de mijne niet.
Ik ken uw neusvleugels niet en u de mijne niet. Dus is het niet mogelijk dat iets zinnigs over te zeggen, zeker als je bepaalde achtergronden van het waarom ergens niet van kent.

Ruud en ik hebben onze ervaringen met maskers en neus stukjes gedeeld met Jean en u de uwe.

Omdat we nog jaren door kunnen discussiëren over dit onderwerp en door de corona daar misschien ook wel de tijd voor hebben, denk ik dat het beter is het af te ronden.
Feit blijft dat alles persoonlijke ervaringen zijn en zullen blijven.
Maar het is fijn om die ervaringen te delen met anderen zodat ze misschien, als ze door het maskerbos, hun maskerboom nog kunnen vinden :P

Sterkte met de slapste neusvleugels :-)
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: Masker vraag

13
Ik heb een N30i neuskussen dat op zich goed bevalt. De luchtuitstroom vanuit het neusstuk vind ik echter hinderlijk veel. Het P30i neusstuk heeft een verwijderbaar "filter" op die plaats zag ik.
Is er wat betreft hoeveelheid luchtuitstroom een verschil tussen het N30i neuskussen en de P30i neusdoppen?
Philips Dreamstation i.c.m. Resmed Airfit P30i

Re: Masker vraag

14
De luchtstroom is net zoveel namelijk 30 % via het neus deel en 70 % via het knietje bovenop het hoofd.

De vraag is het door het Quietair filter minder hinderlijk?

Als het masker vrij is, dus niet op 1 cm afstand van een dekbed of dekens verblijft, dan hoor je niets.

Zeer dichtbij een dekbed of dekens kun je door weerkaatsing iets horen, maar ik denk 99,8 % minder dan als de luchtstroom alleen via de ventilatie gaatjes stroomt zonder een filter die de lucht verspreid.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Masker vraag

15
Dank je voor de info :+1:

Het geluid vind ik echter niet zo hinderlijk, wel de luchtstroom zelf. Blijkbaar slaap ik vaak met een hand op neushoogte en dan blaast de lucht hinderlijk op mijn hand. Aangezien het filter van de P30i de lucht verspreidt zal de kracht van de luchtstroom ook minder zijn en dus minder hinderlijk voor mij verwacht ik. Ben je het daarmee eens?
Philips Dreamstation i.c.m. Resmed Airfit P30i

Re: Masker vraag

16
De lucht voel je alleen als je met je hand dus zeer dicht bij je mond/neus ligt en dan nog vrij weinig. De voorloper van de Resmed Airfit P10 was de Resmed Swift FX neusdoppen masker en daar voelde je de luchtstroom nog tegen je hand aankomen als je je arm gestrekt voor het masker hield en ik heb lange armen :')

In feite heb je alleen de neusdoppen nodig, het frame blijft hetzelfde. Bovendien als je maat Large nodig hebt, dan moet je die toch apart aanvragen bij je leverancier. De beide andere maten zitten standaard bij het frame. Dus ja, ik ben het met je eens en zou het zeker eens proberen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Masker vraag

17
RuudJ schreef: 30 jan 2021, 14:41De lucht voel je alleen als je met je hand dus zeer dicht bij je mond/neus ligt en dan nog vrij weinig.
Heb je zelf die ervaring met het N30i neuskussen?
Ik ervaar het zeker niet als weinig en alleen met hand vlakbij mijn neus. Mijn vrouw beaamt dat overigens ook wanneer ik met mijn gezicht haar kant op ga liggen ;)

Ik ga contact opnemen met de leverancier om een P30i mondstuk te vragen!
Philips Dreamstation i.c.m. Resmed Airfit P30i

Re: Masker vraag

18
Ik zelf heb geen ervaring met het N30i kussen, daar ik met neusmaskers niet goed overweg kan. Mijn neus klapt dicht en dat heb ik niet met neusdoppen.
P30i mondstuk
P30i neusdoppen deel (heeft niets met de mond te maken)
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Masker vraag

19
EricS schreef: 30 jan 2021, 13:59 Dank je voor de info :+1:

Het geluid vind ik echter niet zo hinderlijk, wel de luchtstroom zelf. Blijkbaar slaap ik vaak met een hand op neushoogte en dan blaast de lucht hinderlijk op mijn hand. Aangezien het filter van de P30i de lucht verspreidt zal de kracht van de luchtstroom ook minder zijn en dus minder hinderlijk voor mij verwacht ik. Ben je het daarmee eens?
Eric, ik heb ook neuskussens.
Zowel Nasal Pillows van Fisher&Paykel als de Dreamwear Gel.
De Nasal Pillows van F&P heeft tenminste nog een aantal gaatjes waardoor de lucht iets verspreid wordt, de Dreamwear heeft een sleuf waardoor je het gevoel hebt van een bladblazer (inclusief veel lawaai) die super irritant lucht uitblaast.
Het masker zit fantastisch, waarom dan zo'n irritant maar belangrijk onderdeel zo maken.

De N30i ken ik niet, maar op de foto zie ik dat hij vergelijkbaar is met de manier van F&P, met gaatjes vooraan.
Omdat zowel mijn vrouw als ik gek werden van die sterke (koude) luchtstroom ben ik overgestapt op de P30i.
Een verademing moet ik zeggen.
De gaatjes zitten hier aan de binnenkant, dan komt er een soort filter en de buitenkant wordt de lucht ook nog eens zijdelings weggeblazen.
Nauwelijks nog een irritante luchtstroom en veel minder lawaai (vooral voor mijn vrouw fijn, die draaide zich altijd weg van mij).
Het verbaast mij dat ze nog steeds neusstukjes maken die op de genoemde manier de lucht wegblazen.
Zelfs als je alleen slaapt heb je er zelf last van.

Maar iedereen heeft eigen voorkeuren en behoeftes.

Wat Ruudj aangeeft, let op de maat want het is belangrijk dat het neusstuk past en dus comfortabel zit.
Jammer is dat die dingen allemaal zo ontzettend duur zijn.

Veel succes.
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: Masker vraag

20
Dank je Bob :+1:
Fijn om te lezen dat je het herkent en ik niet de enige ben die er last van heeft.

Ik gebruik maat M en dat zit comfortabel.
Jouw bericht is een bevestiging dat ik contact op moet nemen met de leverancier voor P30i neusdoppen!
RuudJ schreef: 30 jan 2021, 17:00
P30i mondstuk
P30i neusdoppen deel (heeft niets met de mond te maken)
Ik bedoelde uiteraard neusstuk / neusdoppen :relaxed:
Philips Dreamstation i.c.m. Resmed Airfit P30i