Anders slapen als voorheen sinds ik een apneu apparaat in het bezit heb

1
Hallo mijn naam is jean .en ben sinds kort in het bezit van de dreamstation. Ik had van te voren 54 apneu per uur.sinds ik ondersteund word door een dreamstation slaap ik na mijn gevoel onrustiger. Ook zegt mijn gevoel dat ik niet meer heel diep slaap.voor deze behandeling sliep ik binnen 1a2 minuten.en werd bij God niet meer wakker.als er zou ingebroken worden.of een alarm zou af gaan werd ik echt niet wakker.nu zijn mijn apneu tussen de 5 en de 10 per uur.ook als ik nu wakker word heb ik niet t gevoel dat ik super fit ben .maar juist een gevoel dat ik uit een soort gevecht kom.maar door de hele dag heb ik wel meer energie.ik weet niet als dit een kwestie van wennen is.ik ben altijd een buikslaper geweest. Nu slaap ik op mijn rug of op mijn zij.wat ik ook niet gewend ben.ik heb op dit moment 2 maskers om uit te proberen.van resmed.een neus mond masker.en een neusmasker.omdat ik nu flink verkouden ben kan ik me nu beter behelpen met het mond neus masker.ook heb ik me vandaag zo'n speciaal hoofdkussen besteld contour max2.0.hier waren ook veel mensen erg anthousiast over.
Gr.jean

Re: Anders slapen als voorheen sinds ik een apneu apparaat in het bezit heb

2
Welkom Jean,

Was je al verkouden of ben je het geworden sinds je de Dreamstation gebruikt? De luchtstroom die vanuit de Dreamstation door de slang naar je masker wordt gevoerd kan in deze tijd van het jaar flink koud aanvoelen. Doordat dit ook continu de gehele nacht op dezelfde plaats binnen komt kan dit je slijmvliezen doen zwellen. Een verwarmde slang in combinatie met de bevochtiger kan uitkomst bieden.

Doordat je altijd goed sliep dacht je, in feite leeft je lichaam op de grondstof adrenaline die bij elke stop 's nachts wordt aangemaakt en daarna bij elke ademhaling je lichaam weer verlaat tot de volgende stop, is jouw lichaam en jezelf gewend aan adrenaline. Dit is heftig, want het is in feite je vluchthormoon die je bij elke stop laat overleven. Doordat je nu tussen de 5 en 10 ademstops per uur zit, terwijl dit eerst 54 stops per uur waren, wordt er minder adrenaline aangemaakt. Je lichaam heeft dit echter door gewenning nodig en protesteert hier tegen. Je wordt daardoor gedwongen af te kicken van de adrenaline en dit geeft zo vlak na de start met de cpap therapie nog veel meer vermoeidheid dan daarvoor. Daar boven op komt dan ook nog dat je therapie aanslaat. Hierdoor heb je minder stops per uur en ben je eerder wakker omdat je lichaam dit merkt dat je meer zuurstof krijgt en meer in diepere slaap terecht komt waardoor je meer uitrust, hoewel je dit nog niet zal ervaren al je wakker wordt.

Als je een buikslaper bent wil je dit graag blijven doen, buikslapers kunnen dan beter met neusdoppen maskers overweg. Het Resmed Airfit P30i intranasaal masker is dan wellicht iets voor jou. https://webshop.vivisol.nl/resmed-airfit-p30i-standaard-frame-incl-maskerkuss.html

Afbeeldingen: https://www.google.nl/search?q=resmed+airfit+p30i+masker&hl=nl&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwi6oPqmypvuAhUI_KQKHc7bDMcQ_AUoAnoECAkQBA&biw=1920&bih=937

Ik raad je aan om het artikel over Hormonen, cruciale factor voor herstel wat een eye-opener is om te begrijpen wat apneu met je lichaam doet.

Mocht je nog met vragen zitten, laat het horen. Voor nu sterkte en succes met je therapie.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Anders slapen als voorheen sinds ik een apneu apparaat in het bezit heb

3
Hoi Ruud ten eerste bedankt voor je snelle reactie
Nee ik was al verkouden voor dat ik met de therapie begon.en ik heb niet zon last van de koude lucht .de dreamstation heeft al een verwarmde bevochtiger die ik kan instellen van 1 tot 5 ik heb m op 3 staan en dit is volgens mij wel goed zo.
Ik heb al een flink stuk gelezen van de link wat je me gestuurd hebt.en inderdaad er word nu een hoop duidelijk wat mijn lichaam nu moet mee maken.eigelijk ook logisch. Mijn vrouw zegt dat ik a helemaal niet meer snurk.en b ik veel minder beweeg in mijn slaap. Terwijl ik t gevoel heb dat ik slechter slaap.maar nogmaals dit is t gevoel van de onwennigs verschijnselen. Omdat ik nog in de opstartfase zit zal ik morgen meteen bellen voor t masker wat je mij adviseerde. Als ze daar niet in mee gaan koop ik t zelf wel.trouwens wat is de ervaring van zo'n contour max kussen?
Gr.jean

Re: Anders slapen als voorheen sinds ik een apneu apparaat in het bezit heb

4
Hoi Jean, zelf heb ik dit kussen (nog) niet. Ik heb op dit moment een Royal Max kussen uit Engeland, maar die is langzamerhand wel aan vervanging toe en dat zal het Resmed Contour cpap max kussen versie 2.0 worden.

Kort geleden kreeg ik van iemand daar meer informatie over. Ten opzichte van versie 1.0 die uit één geheel bestond is dit wel een verbetering.

Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Anders slapen als voorheen sinds ik een apneu apparaat in het bezit heb

6
Bij het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker komt 30 % lucht uitstroom via het Quietair filter op de voorzijde van de doppen en 70 % bovenop het hoofd via het knietje van de slang aansluiting.

Ik neem aan dat je in buikligging met je hoofd opzij lig dus dit moet geen probleem zijn. De lucht wordt door de vrije kant naar de doppen gevoerd.

Als je in Nederland woont, dan krijg je normaal te maken met een leverancier die alles bij jouw thuis aanlevert. Dus dan moet je daar zijn. In België zou je dan alles bij het Ziekenhuis moeten regelen. Wil deze niet meewerken dan moet je het zelf kopen.

Het frame heeft twee maten Small en Standaard.

Small wordt door Resmed aangeraden voor dd dames en Standaard voor de heren.ik heb beiden en gebruik Small, daar Standaard best wel ruim zit.

Dus het hangt van de maat van je hoofd af.

De maten neusdoppen zijn Small en Medium bij beide maten frames. Large bestaat ook, maar worden door leveranciers niet standaard meegeleverd. In Nederland kun je deze, indien je die nodig hebt, nabestellen. Dit wordt dan vergoed vanuit het basispakket van de Zorgverzekering.

Als je hem koopt vraag er dan om of je alle drie de maten krijgt en liefst ook beide maten frames. Kijk wel goed uit voor de prijs want het kost zo €135,00

Woon je in België of Nederland?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Anders slapen als voorheen sinds ik een apneu apparaat in het bezit heb

9
Goedemorgen Ruud
Net contact gehad met vivisol.en ja hoor ze sturen me de Resmed-airfit p30i op helemaal compleet op en valt onder de vergoeding.ik ben weer blij met de gouden tip die je mij gaf.t zal een dezer dagen binnen komen.
Ik houw je op de hoogte.
P.s.ga me ook lid maken van jullie.ik heb bij jullie gewoon een goed gevoel gekregen.en zo kan ik ook een steentje bij dragen.
Nogmaals bedankt voor je snelle en goede tips.
M.vr.gr.jean

Re: Anders slapen als voorheen sinds ik een apneu apparaat in het bezit heb

10
Goed om te horen dat je het masker makkelijk krijgt. Hopelijk voldoet dit in buikligging. Ik heb zelf geen ervaring in buikligging, ben meer een zijslaper, voornamelijk op de rechterzijde en deels op de rug.

Bedankt voor het lid worden van onze ApneuVereniging, Wij bestaan nu 30 jaar en zijn voorlopig nog lang niet klaar met het begeleiden van patiënten, maar ook van artsen en Osa-verpleegkundigen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Anders slapen als voorheen sinds ik een apneu apparaat in het bezit heb

11
Beste Jean,

ikzelf had vroeger altijd last van een verstopte neus en gebruikte (veel te) veel echte neusspray (xylomethazoline).

Echter nadat ik APNEU bleek te hebben en na een berg verschillende maskers ben ik bij hetzelfde masker, Resmed P30i, uitgekomen.

Hoe moeilijk ik 's avonds ook door mijn neus adem; dit masker blaast mijn neus altijd open.
Een enkele keer gebruik ik baby neusspray (zoutwater) om het wat op te lossen en binnen 5-10 minuten is het open genoeg om lekker in slaap te kunnen vallen.

Het enige (rare?) wat ik doe als de neus wat dicht zit bij het inslapen, is luisteren naar muziek of een podcast via oordopjes. Als ik dat niet doe, dan ga ik heel erg overdreven op mijn eigen ademhaling liggen letten. De muziek of podcast leidt me daarvan af.

Succes,
Paul
Gemeten >40 AHI. Net aan de slag gegaan met APAP Resmed. Nog wat worstelen met de maskers. Eerste resultaten zeer goed. AHI <2

Re: Anders slapen als voorheen sinds ik een apneu apparaat in het bezit heb

12
Hoi Paul
Leuk van je reactie ja ik gebruik toevallig nu ook die erge neusspray.maar de week is morgen om.dus moet ik er zo wie zo mee stoppen.ik heb nu t masker wat helemaal over mijn neus zit en dan met een dichte neus krijg ik al snel een zeer benauwd gevoel.wat echt niet prettig is.heb toevallig nu net t contour max 2.0 kussen gekregen.en morgen verwacht ik t nieuwe masker.nu jij zegt dat t de neus mooi open houd verheug ik me er nog meer op.t was een goeie tip trouwens van Ruud. Ik ga dan ook van te voren met de rhino horn mijn neus spoelen met zout water.dan inderdaad mijn Samsung oortjes in.wat trouwens ook een super idee was.want ik let ook altijd in t begin op m'n adem haling. En dan zal t hopelijk beter gaan.
Nogmaals bedankt.en alvast een heel mooi weekend.
Gr.jean

Re: Anders slapen als voorheen sinds ik een apneu apparaat in het bezit heb

13
RuudJ schreef: 15 jan 2021, 10:35 Bedankt voor het lid worden van onze ApneuVereniging, Wij bestaan nu 30 jaar en zijn voorlopig nog lang niet klaar met het begeleiden van patiënten, maar ook van artsen en Osa-verpleegkundigen.
Zeg dat wel. Er is nog een lange weg te gaan met het verleggen van de gerontocentrische aandacht van de vereniging naar non-OSAS slaapademstoornissen waar jongere patienten (ca 20-30) met een factor 4 zijn oververtegenwoordigd. Helaas is het kwartje zelfs bij onze voorzitter nog niet gevallen.

https://paste.c-net.org/ApprovesSmelled
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Anders slapen als voorheen sinds ik een apneu apparaat in het bezit heb

16
Hoi ruud
Ik had vanmorgen al een verslag geschreven .maar nu zie ik dat ik iets fout heb gedaan met verzenden.dus bij deze.
Ik heb best goed geslapen met t nieuwe kussen en met t nieuwe masker.
Aleen had ik in t begin dat ik moeite had met uit blazen .kreeg er ook een benauwd gevoel van .maar naar verloop van tijd ging t steeds beter.mijn ahi van die nacht was 7
En ik had een opgezette keel smorgens.kan meschienaan Twente liggen.
Gr.jean

Re: Anders slapen als voorheen sinds ik een apneu apparaat in het bezit heb

17
Jean, op de Dreamstation zit bovenop twee knoppen, de grote Aan/Uitknop en rechts de kleinere knop met helling symbool ofwel de rampknop.

De rampknop kun je ook de Dreamstation mee aanzetten, maar vaak start je dan met een laag ingestelde druk voor een x aantal minuten (max 45 minuten, instelbaar met een interval van 5 minuten). De ingestelde startdruk ofwel rampdruk kan te laag zijn waardoor je het in die aanlooptijd knap benauwd kan krijgen bij neusdoppen en Under the nose maskers.

Dus als dit het geval is, kun je beter starten met de grote Aan/Uit knop, dan krijg je direct de titratie druk toegevoerd.

Verder gebruik je bevochtiger en die keel kan komen door de luchtstroom die de slijmvliezen doet zwellen. Je kunt ook de Heated Tube 15 mm gaan gebruiken kortweg vaak de HT15 genoemd. Deze wordt vaak alleen door één leverancier gratis standaard verstrekt, dat is bij Westfalen Medical, bij de overige moet je deze zelf aankopen en die kost vanaf €60,00 tot zelfs €90,00 of meer en dit hangt echt af waar je hem wilt aankopen. Dit kan ook een kurk droge mond of keel voorkomen.

https://www.philips.nl/c-p/HH1413_00/dreamstation-verwarmde-slang tijdelijk niet leverbaar.

https://www.vitalaire-winkel.nl/verwarmde-slang-philips-respironics-dreamstation
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Anders slapen als voorheen sinds ik een apneu apparaat in het bezit heb

19
Jean als jouw begindruk op 6 is ingesteld en je zou flex stand 3 gebruiken dan is je uitademing druk 2 tot 3 cmh2o lager. Lager dan 4 cmh2o gaat jouw Dreamstation niet en die druk bij 4 of 5 zou je juist als benauwd kunnen ervaren. Ik zou nog eerder de flex dan helemaal niet gebruiken zodat je met druk 6 start en slaapt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar