Re: Anders slapen als voorheen sinds ik een apneu apparaat in het bezit heb

21
Nou dat nou ook weer niet. Hoe hoger de flex stand des te lager de uitademing druk. Echter als de inademing druk al niet hoog is en door flex stand 3 te gebruiken de uit adem druk laag wordt, kun je bij het gebruik van bijvoorbeeld een neusdoppen masker problemen ervaren als het gevoel te hebben dat je te weinig lucht ontvangt. Je kunt dan al gauw mee gaan ademen via de mond, terwijl die juist gesloten moet blijven.

In feite is flex een functie om bij een hoge inademing druk makkelijker te kunnen uitademen tegen de luchtstroom in. Stel inadem druk 13 cmh2o en flex 3 geeft uit adem druk tussen 10 en 11 cmh2o.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Anders slapen als voorheen sinds ik een apneu apparaat in het bezit heb

22
Hoi ruud
Had de instelling van de flex naar 1 gezet.want uit kon ik hem niet zetten t zijn standen van 1 tot 3 en t uit ademen leek nog zwaarder.dus heb ik hem maar weer op 3 gezet.
Ik heb toen t ziekenhuis gebeld en die zeiden als mijn begin druk te hoog staat het uitblazen ook moeilijker gaat.dus ze hebben m op 5 gezet.dan zou t uit blazen ook makkelijker gaan.aangezien mijn apparaat al was uitgelezen kan ik van de veranderde instelling .morgen pas genieten.waar kan de ramptijd t beste op gezet worden. Ben niet echt te spreken over de begeleiding wat ik van t ziekenhuis krijg.
Gr.jean

Re: Anders slapen als voorheen sinds ik een apneu apparaat in het bezit heb

23
De ramptijd is nogal persoonlijk. Zelf heb ik de Resmed en daarbij kun je kiezen tussen Uit - 5 tot 45 minuten (interval van 5 minuten) en stand Auto.

De laatste stand Auto heb ik een tijdje gebruikt en dan gaat de druk omhoog als je in slaap gevallen bent. Zo kwam ik erachter dat het bij mij zo 8 minuten duurde voordat ik in slaap viel. Dus bij mij zou dan 10 minuten of 15 minuten voldoende zijn, maar dat is voor ieder mens weer anders.

De vraag is echter, bij een druk of vijf, wil je wel met een nog lagere druk starten? Dit kan hoogstens druk 4 of 4,5 zijn bij de Dreamstation en met neusdoppen kan dit als te laag door jou worden ervaren. Zelfs 5 vind ik al benauwd. Ik slaap met een uitademdruk van 7 tot 8 en inademdruk 8 tot 9 met hetzelfde masker. Dus je kunt beter zonder rampinstelling direct op druk 5 starten. Hoe meer lucht hoe beter.

Je hebt nu druk 5 en met flex 1 heb je al een druk van 4 bij het uitademen. Flex 2 en flex 3 heeft geen nut want lager dan 4 kun je niet.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Anders slapen als voorheen sinds ik een apneu apparaat in het bezit heb

24
Oke ruud de instellingen zijn aangepast naar 5 en ik heb in het forum van jullie ook gelezen naar t masker instelling.die is bij mij afgeleverd in de 0 stand en volgens mij moet hij op2x staan wat ik ook heb gedaan ramptijd staat op 15 min gezet.en jawel hoor na 2a3 minuten ging t uit blazen al een heel stuk beter en de stand van de flex zag ik vanmorgen stond wel nog op 3?
Maar deze nacht was ieder geval de beste tot nu toe.ik slaap ook al dieper.alleen als ik wakker word t gevoel van flinke wallen onder de ogen maar dat is na een half uur helemaal weg.als je nog evt nog tips heb hoor ik dat graag.want je hebt me al een heel flink stuk de goede weg op geholpen thxs
Gr jean

Re: Anders slapen als voorheen sinds ik een apneu apparaat in het bezit heb

26
Jean, ik heb ook de Dreamstation en een AirFit P30i.
Wat bij mij erg belangrijk bleek te zijn, is hoe of je Dreamstation staat ingesteld.
Op C-Flex of op C-Flex+
In de C-Flex+ stand is het vaak veel aangenamer.
Ook is het belangrijk op welke Masker weerstandswaarde je Dreamstation staat.
Maar zorg dat je altijd eerst bijhoudt hoe of je Dreamstation stond ingesteld voordat je iets gaat veranderen.

Verder kan alleen de bevochtiger soms het probleem niet oplossen.
De slang is dan zo koud door de koude lucht in de slaapkamer, dat de damp condenseert in de slang en het neuskussen.
Dan is een verwarmde slang (kost voor Dreamstation circa 40 tot 45 euro geloof ik, wordt niet vergoed door de zorgverzekeraar) een uitkomst
Let er wel op dat je de slangdikte ook goed instelt op je Dreamstation.
Standaard slang van Dreamstation is 15 mm, de verwarmde slang weet ik niet, die kan 22 mm zijn.
Ik heb een zelf gekochte nog en die is 22 mm.
De officiële verwarmde slang was niet op voorraad, die verwacht ik volgende week.

En 1 tip!
Stop met agressieve neusspray want je maakt je hele neus tussenschot kapot.
Volgens mijn huisarts (vroeger) kon het geen kwaad en heb ik dit jaren gebruikt.
Met als gevolg dat ik verslaafd raakte aan dat spul en uiteindelijk steeds meer problemen kreeg.

Wat kan helpen is lavendel takjes in je slaapkamer (nee je gaat niet op Thierry Baudet lijken) en eventueel voor het slapen even kort aan echte eucalyptus druppels ruiken.
Niets sprayen of druppelen in je neus, hooguit inderdaad een zoutwater oplossing of kant en klaar (baby)spul.
Let er wel op dat geen van beide lang houdbaar is.

Lees eventueel mijn stukje op het forum vandaag: Mijn zoektocht naar een goed masker.
Succes.
Laatst gewijzigd door bobl op 20 jan 2021, 13:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: Anders slapen als voorheen sinds ik een apneu apparaat in het bezit heb

27
Jean schreef: 20 jan 2021, 10:59 Hoi ruud nog een vraag mijn dreamstation staat op adaptief is dit goed want ook dit stond zo ingesteld vanuit t ziekenhuis .
Gr jean
Ja dat is prima.
Dan past je Dreamstation zich aan aan de luchtvochtigheid in de kamer.
Zo heb je minder kans op vochtvorming in slang en neuskussen.
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: Anders slapen als voorheen sinds ik een apneu apparaat in het bezit heb

28
Hai Jean, de stand adaptief wordt automatisch ingesteld als je een verwarmde slang hebt aangesloten en kan volgens mij ook zonder verwarmde slang zo worden ingesteld. De stand adaptief houd rekening met de omgevingsfactoren zoals slaapkamertemperatuur en de vochtigheidsgraad in de slaapkamer. Door slapen met een open raam kan dit in de loop van de nacht nogal verschillen t.o.v. het begin van de nacht.

De stand Fixed / vast bestaat ook, maar daarbij wordt het verwarmingsplaatje van de waterbevochtiger tank zonder rekening met de omgevingsfactoren te houden verhit. Het gevolg kan zijn dat er dan meer water verdampt en dat er eerder kans ontstaat op condens en nattigheid binnen het masker.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Anders slapen als voorheen sinds ik een apneu apparaat in het bezit heb

29
Ik lees volgens mij trouwens dat je al op C-Flex+ staat omdat je het hebt over de flex instelling.
Dit moet je proefondervindelijk doen.
En dat eerdere neusmasker wat ook op je neusvleugels (buitenkant) drukte kan inderdaad een benauwd gevoel geven omdat het, zeker met neusproblemen, de boel wat kan dichtdrukken.
Dan is een P30i Nasal Pillows veel aangenamer.
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: Anders slapen als voorheen sinds ik een apneu apparaat in het bezit heb

30
Hai Bobl,
Standaard slang van Dreamstation is 15 mm, de verwarmde slang weet ik niet, die kan 22 mm zijn.
De verwarmde slang van de Dreamstation de Heated Tube heeft ook een diameter van 15 mm (HT15)
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Anders slapen als voorheen sinds ik een apneu apparaat in het bezit heb

31
RuudJ schreef: 20 jan 2021, 13:38 Hai Bobl,
Standaard slang van Dreamstation is 15 mm, de verwarmde slang weet ik niet, die kan 22 mm zijn.
De verwarmde slang van de Dreamstation de Heated Tube heeft ook een diameter van 15 mm (HT15)
Top, bedankt Ruud
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: Anders slapen als voorheen sinds ik een apneu apparaat in het bezit heb

32
Hoi
Daar ben ik weer
Omdat ik toch al een hele tijd met een flinke verkoudheid heb te maken 4a5 weken.vraag ik me toch af als ik niet beter een verwarmde slang ga gebruiken.ik ervaar de lucht nu niet echt koud.omdat ik ook een verwarming op de dreamstation heb zitten.maar die schakeld volgens mij na een half uur uit.ik ga voor ik ga slapen m'n neus spoelen met zoutwater en dan is hij best goed open.maar rond 3 a4 uur word ik wakker met een verstopte neus dus??????

Re: Anders slapen als voorheen sinds ik een apneu apparaat in het bezit heb

33
Jean, waarschijnlijk gebruik je de functie Voorverwarmen? Deze functie zet je aan een half uur van te voren voordat je de cpap gaat gebruiken. Deze functie gaat inderdaad uit bij de start van de cpap. Wel blijft dan het verwarmingsplaatje gedurende de nacht aan, indien dit nodig is, op de stand waar je dit op hebt ingesteld.

Een verwarmde slang zorgt in eerste instantie voor het tegengaan van eventueel ontstane condens, maar in tweede instantie zorgt de verwarmde slang ook voor meer comfort. De lucht die het verdampte water bevat wordt weldegelijk verwarmt en dit is gunstig voor de slijmvliezen.

Zonder verwarmde slang ben ik na 1 á 2 nachten licht verkouden met een loopneus. Met verwarmde slang heb ik daar geen last van.

Dus een verwarmde slang helpt! Op dit moment blijkt deze verwarmde slang alleen moeilijk verkrijgbaar.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Anders slapen als voorheen sinds ik een apneu apparaat in het bezit heb

35
Jean schreef: 21 jan 2021, 11:51 Oke thxs
Welke moet ik dan bestellen en wet je ook iets van prijs?
Jean, de prijs heb ik je geloof ik al genoemd.
Die zal tussen de 40 en 50 euro liggen, al naar gelang waar je hem koopt.
Het is de Respironics Dreamstation HT15 Heated Tube.
Jouw zorgverlener, wie dat ook is, moet die kunnen leveren.
Alleen wordt hij niet vergoed door de zorgverzekering.

Wat Ruud al zei, hij is wat lastig leverbaar momenteel.
Ik wacht er ook al een paar weken op.

Bij Amazon kun je hem bijvoorbeeld wel kopen.
Zoek anders op internet even naar: Respironics Dreamstation HT15 Heated Tubing

En een verwarmde slang zorgt echt voor meer comfort in je neus (en mond ook vaak).

Succes,
Bob
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: Anders slapen als voorheen sinds ik een apneu apparaat in het bezit heb

38
Jean,

Webwinkels van Vitalaire, Vivisol en Philips verkopen hem hier ook in Nederland. Volgens mij heeft Vitalaire hem nog wel, maar zeker weet ik het niet. De andere twee zouden hem momenteel niet op voorraad hebben.

https://www.vitalaire-winkel.nl/verwarmde-slang-philips-respironics-dreamstation
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Anders slapen als voorheen sinds ik een apneu apparaat in het bezit heb

39
Het volgende ik ben nu ongeveer 5 a 6 weken met de dreamstation aan t slapen en t gaat steeds beter.ik heb die nieuwe neusdopjes p30i een apneu kussen dat ik ook op mijn buik kan slapen.en ik moet zeggen t gaat gewoon goed mijn apneus waren van te voren 56 per uur ik zit nu variërend tussen de 5 en 10 per uur.

Centrale 3

Obstructieve 22

Hyponeus 29 ook wel een 40

Kan ik hier nog iet aan doen of kan dit wel ????

Gr.jean



Verzonden vanaf mijn Galaxy