Neusmasker met lekkages oplossen, op maat ?

1
Sinds een jaar ben ik begonnen met de CPAP. Ondertussen van een full face masker naar een neusmasker. Een half jaar ging het best goed met Philips Dreamwear (under the nose) maar kreeg daar lekkages mee. Ben toen overgestapt naar de N30i en de P30i.

Eigenlijk heb ik met al deze maskers hetzelfde probleem, halverwege de nacht krijg ik aan mijn rechtsneusgat lekkages. Naar aanleiding van dit forum heb ik geprobeerd om de druk lager te zetten, de hoofdband minder strak en andere maat kussentjes/dopjes. Helaas, niets helpt en ben echt bang dat er geen masker voor mij erbij zit. Morgen krijg ik de dopjes maat L (was een tip van hier op het forum) voor de P30i en de een totaal ander masker, de Fisher & Paykel Brevida.

Zelf was ik eigenlijk aan het denken om neusdopjes op maat te laten maken, door middel van een malletje of een 3D scan moet dit toch te realiseren zijn.. Vivisol vertelde mij dat ze dit in het verleden wel eens hadden gedaan maar ze waren ermee gestopt, iemand hier ervaring mee ?

Re: Neusmasker met lekkages oplossen, op maat ?

2
Er was inderdaad een bedrijfje in Nederland die geloof ik 3D Medical heette. Zij produceerde fulface maskers en neusmasker door middel van een 3D scan. Deze maskers zouden volgens de ontwerpers zeker twee jaar mee moeten gaan. Echter deze maskers werden niet vergoed door de Zorgverzekeraar vanuit het basispakket en waren stevig aan de prijs.

De prijzen zaten tussen €500 en €1500 en als de vorm van je gezicht veranderde door sterk af te vallen kwamen er problemen.

Uiteindelijk zijn zij failliet gegaan.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Neusmasker met lekkages oplossen, op maat ?

4
Ik had ook problemen met lekkage maat M en heb toen maat L aangevraagd. Daar heb ik minder lekkage mee, maar als je een Resmed cpap in gebruik hebt, dan is de bovengrens 24 liter per minuut. Daarboven is er sprake van teveel lekkage. Bij een hogere druk, denk aan 11 tot 13 cmh20 dan heb ik sneller last van lekkage. De F&P Brevida is een fijn neusdoppen masker, echter de doppen zijn enkelvoudig uitgevoerd, waardoor deze de neiging hebben snel in te klappen en dat is jammer. Een tijdje uitgeprobeerd en vervolgens overgestapt op een ander masker.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar