Gebruikerservaring Philips DreamWear Under the nose

1
Na enkele jaren het ResMed AirFit P10 masker gebruikt te hebben, sliep ik de laatste tijd steeds slechter met dit masker. Wat ik ook afstelde, steeds verschoven de doppen en deden pijn aan mijn neusgaten. Meerdere keren per nacht werd ik wakker en moest het masker opnieuw positioneren. Een nieuw masker van hetzelfde model bracht geen verbetering. Ik heb toen de Philips DreamWear Under the nose gekocht. Met dit masker slaap ik een stuk beter en de AHI blijft ook stabiel. Het zit prettig en ik kan weer op mijn buik slapen. Dat de slang aan de bovenkant zit heeft voor mij als voordeel dat de slang niet aan het neusstuk trekt zoals wel soms bij de ResMed die ik eerst gebruikte. Voor mij is vooral fijn dat ik die doppen niet meer in mijn neus heb. Het masker zit ook prettiger voor mij.

De Philips blaast wel meer lucht: waar de slang gekoppeld is aan het masker en onder het neusstuk zit een gleuf waar lucht uit blaast.

Een ander ding dat mij opviel: ik heb met dit masker veel meer condensvorming in de slang. De temperatuur in mijn slaapkamer is niet veranderd, en toch had ik de eerste nachten last van borrelende geluiden in de slang vanwege condensvorming. Ik gebruik een onverwarmde slang. Hier had ik met de ResMed nooit geen last van. Nu heb ik de slang ingepakt met een kous en geen last meer van condens.

Mijn CPAP is een Philips Dreamstation.

Pim.