Verschuiven Resmed N30i

1
Ik heb sinds een aantal dag en de Resmed N30i in gebruik. De leverancier (Vivisol) heeft me een standaard frame met medium kussen verstrekt zonder dat mijn maten zijn opgenomen. Nu lijkt het frame wel redelijk te zijn, maar het kussen schuift langzaam omhoog, waardoor de luchtgaten niet overeen komen met mijn neusgaten en ik dus tekort lucht krijg.
Kan iemand mij vertellen of ik een andere maat frame of kussen moet gaan uitproberen, of zou het aan de instelling kunnen liggen?

Alvast bedankt voor jullie reactie,

Hotze

Re: Verschuiven Resmed N30i

2
Hotze,




Heel belangrijk is de maat van het frame, Dit moet niet te ruim zitten Bij Standaard kan het frame groot uitvallen waardoor alles te los komt te zitten. Bij het Small frame kan het te strak zitten waardoor het neusgedeelte omhoog wordt getrokken. Of je hebt het zelf te strak aangetrokken wat niet nodig zou moeten zijn. Je moet het neus gedeelte als de cpap aan staat nog iets van je gezicht af kunnen trekken (er ontsnapt dan ook veel wind) en het daarna weer terugplaatsen. Het siliconen gedeelte kan zich dan vormen/zetten naar de vorm van je gezicht. Misschien ook goed kijken of je de juiste maat van het neusgedeelte gebruikt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Verschuiven Resmed N30i

3
Hoi Ruud, bedankt voor je reactie. Na weer flink uitproberen en nu strakker achter mijn hoofd, blijft het kussen op zijn plek. Alleen wanneer ik op mijn wang (zij) lig, verschuift het kussen ook van mijn neus. Heeft iemand hier ervaring mee?

Daarnaast blijft de vochtigheid een probleem. Met de verwarmde slang inmiddels op 28 graden en vochtigheid vol aan op stand 8 blijf ik snachts wakker worden van een uitgedroogde neus. Omdat meer vocht niet mogelijk is, heb ik geen idee hoe ik hiermee verder moet.

Re: Verschuiven Resmed N30i

4
Hotze, zet de Slangtemperatuur op Auto stand en Climate Control ook op Auto stand. De bevochtiger kun je dan niet meer bedienen, want dat doet het apparaat zelf. De slangtemperatuur zal op 27 °C gaan staan. Als het goed is zou je geen last van vocht moeten hebben of het moet steenkoud in je slaapkamer zijn. Het verschuiven van het masker, daar heb ik even geen oplossing voor, maar te strak vastzetten geeft ook lekkage.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Verschuiven Resmed N30i

5
Ik heb hetzelfde masker. Om het schuiven tegen te gaan gebruik ik een speciaal CPAP-kussen, dat is steviger en heeft wat ruimte ter hoogte van het masker. Ik krijg de indruk dat je het masker nu te stevig tegen de neus drukt door het frame strakker te zetten. Ik heb het dusdanig vastgezet dat er wat beweging van het masker mogelijk is zodat het mee kan gaan met de beweging. Slang op auto is m.i. het beste. Misschien dat je door het verschuiven teveel lekkage hebt waardoor de lucht de verkeerde kant opgaat. Zoals RuudJ al zei: klopt de maat van je neusmasker wel?