Op zoek naar het 'perfecte' masker

1
Ik slaap nu al een paar nachten met het Philips Under the nose masker. Nu weet ik dat een masker voor iedereen heel persoonlijk is, aangezien iedereen een ander hoofd en gezicht heeft, maar dit masker is voor mij niet geschikt. Ik ben gemiddeld 4 tot 5 keer per nacht wakker en het masker lekt (bij mij) gigantisch als ik op mijn zij lig. Zo erg dat ik daar ook wakker van word (blaast in mijn ogen). Op zich valt mijn AHI score nog wel mee, die komt niet boven de 3,5 maar ik ben niet uitgerust, terwijl ik dat met het neuskapje van de Philips Dreamwear Wisp wel was.

Ik heb inmiddels een maskersessie gehad en een Philips Dreamwear 'under the nose' geadviseerd gekregen. Op basis van een (druk)berekening die Ruudj voor mij heeft gemaakt (waarvoor dank overigens), heb ik het apparaat gewijzigd naar een lagere druk t.o.v. mijn vorige masker. Ik had bij mijn Philips Dreamwear Wisp een druk van: 9,2 cmH2o en nu is de druk: 8,8 cmH2o. Deze (nieuwe) druk is met dit masker (Philips Dreamwear under the nose) prima, maar het masker is gewoon niet goed, met een slechte nachtrust als resultaat.

Philips maskers tot nu toe
Op zich ben ik over de maskers (frames) van Philips wel tevreden. Het zijn comfortabele en zachte maskers, maar het is tevens het enige type merk masker dat ik gebruikt heb.

Ik heb de volgende maskers gebruikt:
  • Philips Dreamwear Under the nose( neusmakser)
  • Philips Respironics Wisp (neusmakser)
Tussen de Philips Respironics Wisp neusmasker en het Philips Dreamwear Under the nose, zitten kleine verschillen. Zo vindt ik het frame van de Philips Respironics Wisp Neusmasker comfortabeler dan die van de Philips Dreamwear Under the nose. De reden is dat de laatste wat compacter is en dichterbij mijn ogen zit. De Philips Respironics Wisp is 'iets' hoekiger waardoor de afstand tussen het masker en richting de ogen groter (en voor mij) comfortabeler is. Ik vind vooralsnog de aansluiting bovenaan het masker prettig. Wel moet ik hierbij opmerken dat ik nog geen ervaring heb met een masker waarbij de aansluiting aan de voorkant van het masker zit.

Welke van de twee maskers is het beste?
Persoonlijk vindt ik Philips Respironics Wisp Neusmasker tot nu het het prettigste masker, echter...

Ik heb blaren op mijn neusbrug en mijn neus is ontstoken van het neusmasker/ siliconen neuskapje. Dit is dus (voor mij) geen goed masker. Ja, ik heb een lage AHI van 0.39 behaald met dit masker, maar die ontstoken neus (met blaren) is geen gezicht. Het kapje drukt te hard op de neusbrug. Wel is het frame van de Philips Respironics Wisp fijn en ruimer dan de Philips Dreamwear Under the nose. Het scheelt niet veel, maar voor mij duidelijk merkbaar. Meest belangrijke verschil, buiten de lichte verschillen in de frames, is de nekband. Deze heeft 4 bevestigingen (in tegenstelling tot de 2 van de Philips Dreamwear Under the nose versie). Dit zorgt ervoor dat de masker goed op zijn plaats blijft bij zij-ligging (minder lekkage) en de druk fijner wordt verdeeld.
Hoe nu verder?
Ik heb wat onderzoek gedaan en kom tot de conclusie dat ik denk dat de Resmed maskers beter passen qua masker/frame. Dit vooral door mijn ervaring dat ik het frame van de Dreamwear under the nose masker te compact vind. Het is even een aanname en ik moet het nog passen natuurlijk. De reden dat ik mij richt op Resmed is dat ik ook een Resmed apparaat heb en dat dit (net als Philips) een grote speler is. Het feit dat ze het ontwerp van de Philips grotendeels hebben overgenomen/ gekopieerd (met aansluiting bovenop het masker) maakt dat dit weleens qua comfort vergelijkbaar zou kunnen zijn, maar net iets ruimer qua pasvorm dan de Philips maskers.
Welke maskers ga ik proberen bij een maskersessie? Ik ga mij vooral richten op de volgende maskers:

ResMed AirFit P30i (in neus)
Eigenschappen:
  • Resmed Frame (ruimer dan Philips)
  • Aansluiting op hoofd (comfortabel)
  • Doppen in neusgaten (minder lekkage, geen ervaring mee)
ResMed AirFit N20 Neusmasker
  • Aansluiting vooraan het masker (nog geen ervaring mee)
  • Neuskapje siliconen/ kunststof kap
  • Risico op neusbrug-irritatie vanwege de druk van het kapje op de neusbrug
ResMed AirTouch N20 Neusmasker
  • Aansluiting vooraan het masker (nog geen ervaring mee)
  • Neuskapje siliconen/ kunststof kap + traagschuim kussen
  • Minder risico op neusbrug-irritatie vanwege traagschuim kussen
  • Minder duurzaam, aangezien de neuskapjes (traagschuim) maandelijks vervangen dienen te worden
Ik neem de merken zoals, Fisher & Paykel en anderen even niet mee. Ik hoorde dat vooral het Evora model geleverd kan worden, maar deze heeft de aansluiting aan de voorkant (geldt overigens ook voor de Resmed N20). De overige merken kan ik niet zo inschatten. Ik hoop dat de positieve ervaring met de Philips maskers (met name de hoofdframes met aansluiting bovenop) ook gelden voor de Resmed.
ResMed AirSense 10 | Druk: 10.8 cmH2o | EPR: 2 | Ramp: uit | Masker: Resmed F30i | Initiële AHI: 36/u gemiddeld| Laagste AHI: 0.2/u
"Slapen, analyseren, verbeteren, uitrusten..."

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

2
Vandaag bij Mediq geweest. Helaas hebben ze alleen Philips maskers (en F&P Evora) op voorraad/ beschikbaar en geen Resmed maskers... Dus heb wederom niets kunnen passen, wel is het Resmed P30i masker besteld en die ontvang ik (waarschijnlijk) morgen. Het kan zijn dat de neusdoppen (maat L) later moeten worden besteld (indien het niet past), aangezien er bij het masker alleen S en M neusdoppen worden geleverd.
ResMed AirSense 10 | Druk: 10.8 cmH2o | EPR: 2 | Ramp: uit | Masker: Resmed F30i | Initiële AHI: 36/u gemiddeld| Laagste AHI: 0.2/u
"Slapen, analyseren, verbeteren, uitrusten..."

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

3
Inmiddels een paar dagen verder. Helaas... Het P30i (met neusdoppen) masker zit goed/comfortabel, maar ook dit masker werkt niet goed. Het zorgt ervoor dat mijn mond openzakt (heb ik alleen met dit masker en hogere druk) en tevens veel CA's en OA's. Ik slaap nu heel beroerd en ben ik ook gedurende de nacht wakker. De druk verhogen zorgt ervoor dat de lucht uit mijn mond wordt geblazen met een boel herrie als gevolg. Ik heb tot nu te de beste ervaring met het Philips DreamWisp masker, echter ging mijn neus(brug) hier behoorlijk kapot van. Dus geen optie.

Andere merken proberen die 'onder de neus' maskers aanbieden, sla ik maar even over. Je hebt ook nog hybride full face maskers (zoals de Resmed F30i en de Fisher & Paykel Evora), maar ik vraag mij echt af wat nu handig is...

Ik heb nu 3 maskers geprobeerd:
  • Philips DreamWisp neusmasker
  • Philips Dreamwear under the nose neusmasker
  • Resmed P30i Pillows neusmasker
Zijn er mensen op het forum die wellicht ook problemen hadden met het DreamWisp masker (zoals blaren op de neusbrug) ,maar hier een goede vervanger voor hebben gevonden? Ik neig naar een neusmasker, aangezien de maskers die onder de neus vallen allemaal minder werken dan het DreamWisp neusmasker (AHI 0.39). Ik weet ook niet of het overgaan naar een hybride of full-face masker aan te raden is.

Ik had met de DreamWisp de beste resultaten en als ik kijk naar alternatieven voor een neusmasker dan kom ik uit op de Resmed N20 Airtouch of N20 Airfit of het Fisher & Paykel Eson 2 Neusmasker.

Alle tips zijn welkom. Ik vind het vervelend om elke keer om een ander masker te moeten vragen en weer te constateren dat het niet werkt, maar ik lees hier genoeg verhalen dat dit (helaas) een zoektocht is. Ondertussen slaap ik beroerder dan ooit. De eerste ervaring met het DreamWisp masker was letterlijk een 'verademing', dus ik hoop snel een alternatief te hebben, waarbij ik geen last krijg van blaarvorming op de neus.

Alle tips en ervaringen zijn welkom. Alvast bedankt.

Martin
ResMed AirSense 10 | Druk: 10.8 cmH2o | EPR: 2 | Ramp: uit | Masker: Resmed F30i | Initiële AHI: 36/u gemiddeld| Laagste AHI: 0.2/u
"Slapen, analyseren, verbeteren, uitrusten..."

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

4
Wat vervelend dat het niet direct wil lukken allemaal. Ik heb zelf helaas geen ervaring die aansluit bij die van jou. Ik heb nu goede nachten met het Philips DW onder de neus masker. Wel weet ik dat er maskers zijn met gel inzetstukken, wellicht dat dit iets voor je is?
M 39j
Apparatuur: ResMed AirSense 10 autoset (14,6 cm H2O) Philips Dreamwear neusmasker
Initiele AHI 89,4
"Exit light, enter night, take my hand, we're off to never-never land."

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

5
Mondlekkage is altijd het nummer 1 prioriteit probleem dat je eerst moet oplossen. In eerste instantie: constante drukinstelling, en dan druk opschalen. Omhoog, omhoog, kijken waar het schip strandt. En verder niet zo op de AHI kijken tijdens dit proces.

Trap niet in de drogreden dat "hogere druk leidt tot meer mondlekkage" want mondlekkage wordt primair veroorzaakt door reacties van het lichaam zelf (kaakstuwen, tandenknarsen).

Als het niet helpt, dan overgaan naar een FFM. Ik vind de F30i zelf geweldig. In combinatie met mijn gezicht wel wat gevoelig voor de juiste strakheid van de bandjes etc. maar hij is erg goed voor de neus omdat de neusvleugels worden opgeblazen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

6
Bedankt voor je reactie.

Ik denk dat ik mij inderdaad moet focussen op de mondlekkage. Ik was mij bij de andere maskers niet bewust van mondlekkage, maar bij de P30i word ik (en mijn vrouw er wakker van). Ik vraag mij ook af of de lekkages met de andere maskers ook deels veroorzaakt werken door de mondlekkage in combinatie met lekkages van het masker. De AHI vind ik inderdaad minder belangrijk. Al merkte ik vaak dat ik bij een lage AHI mij wel uitgerust voelde.

De druk had ik al opgeschaald (en al een vaste druk). Boven de 10 cmH2o vind ik het zelf niet prettig en begin ik 'hoog' te ademen met de maskers die ik gebruikt heb. Wel merk ik verschil tussen de maskers. De ene kan een hogere druk aan, dan de andere. Ik had de Philips Dreamwisp een keer op 11 cmH2o, daarbij had ik geen CA's en OA's, maar wel een druk op de borst, waarschijnlijk van het 'hoge' ademen (of wellicht de moeite om CO2 uit te ademen). Het blijft zoeken.

Misschien met ik de F30i proberen (of de nieuwe F40, mits leverbaar). Maar rond de 180 euro... Wat een prijzen!
Ondanks dat de zoektocht naar een goed masker erbij hoort. Heb ik er wel moeite mee om elke keer bij Mediq een nieuw masker te bestellen, helemaal gelet op de prijzen. Het is allemaal kostbaar. Ik begrijp niet dat er geen goede maskerpassessie gedaan wordt, waarbij je keuze hebt en waarbij er in verschillende houdingen naar de lekkage wordt gekeken. Ik heb dit nu twee keer aangevraagd bij Mediq (1 keer thuis en 1 keer op locatie), maar ze hebben alleen Philips maskers en vaak niet veel voorraad. Ook kan er vaak niet gepast worden. Dus vaak op de gok proberen of bestellen. Dit kan beter en goedkoper, lijkt mij...
ResMed AirSense 10 | Druk: 10.8 cmH2o | EPR: 2 | Ramp: uit | Masker: Resmed F30i | Initiële AHI: 36/u gemiddeld| Laagste AHI: 0.2/u
"Slapen, analyseren, verbeteren, uitrusten..."

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

7
Ik heb mijn mond met Leukopor pleisters horizontaal dichtgetaped, 5 cm breed en circa van oor tot oor.

Ik gebruik twee stroken die elkaar overlappen.

Het grote voordeel is dat je met het P30i neusdoppen masker echt door de neus ademt en niet meer door of via de mond. Het ademen via de neus gaat dan veel rustiger.

Probeer het eerst eens uit voordat je met andere maskers gaat proberen. Slapen met een full face levert vaak ook een droge mond op.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

8
Martin schreef: 10 mar 2024, 17:53 Ik heb dit nu twee keer aangevraagd bij Mediq (1 keer thuis en 1 keer op locatie), maar ze hebben alleen Philips maskers en vaak niet veel voorraad
Ah nee... rampenplan. Overweeg 'ns naar een bijeenkomst te gaan waar collega's Bep en Cok een complete set maskers uitstallen ter inzage ("Maskerraad")

Of anders, stap over naar een leverancier die wel een beetje meekomt met 2024 en niet vast zit in de jaren '90. Ik zou ze afstraffen :D maar ik heb nooit een leverancier gehad omdat er voor mij nooit iets vergoed wordt.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

9
persluchtpiraat schreef: 10 mar 2024, 21:01
Martin schreef: 10 mar 2024, 17:53 Ik heb dit nu twee keer aangevraagd bij Mediq (1 keer thuis en 1 keer op locatie), maar ze hebben alleen Philips maskers en vaak niet veel voorraad
Ah nee... rampenplan. Overweeg 'ns naar een bijeenkomst te gaan waar collega's Bep en Cok een complete set maskers uitstallen ter inzage ("Maskerraad")

Of anders, stap over naar een leverancier die wel een beetje meekomt met 2024 en niet vast zit in de jaren '90. Ik zou ze afstraffen :D maar ik heb nooit een leverancier gehad omdat er voor mij nooit iets vergoed wordt.
Klopt, heel bijzonder. Ik begrijp ook niet dat verzekeraars hier niet wat kritischer op zijn. In het belang van de patient zou je meer keuze en een beter advies moeten krijgen. Ik heb geen keuze qua leverancier omdat mijn behandelaar (Isala slaapcentrum Zwolle) samenwerkt met Mediq. Gedwongen winkelnering heb ik echter altijd een hekel aan. Maskerpassessies zonder keuze ook... De laatste keer waren ze mijn masker 'vergeten' te bestellen nadat ik op locatie ben geweest.

Ik ben inmiddels lid van de apneu vereniging en las het artikel over de 'Maskerraad'. Ga ik zeker ook een keer doen, maar voor nu (ook al krijg ik dingen vergoed) zal ik waarschijnlijk zelf wat bestellen bij een leverancier. Anders schiet het niet op. Ik denk dat ik de F30i eens ga proberen.
Laatst gewijzigd door Martin op 10 mar 2024, 22:08, 2 keer totaal gewijzigd.
ResMed AirSense 10 | Druk: 10.8 cmH2o | EPR: 2 | Ramp: uit | Masker: Resmed F30i | Initiële AHI: 36/u gemiddeld| Laagste AHI: 0.2/u
"Slapen, analyseren, verbeteren, uitrusten..."

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

10
RuudJ schreef: 10 mar 2024, 21:00 Ik heb mijn mond met Leukopor pleisters horizontaal dichtgetaped, 5 cm breed en circa van oor tot oor.

Ik gebruik twee stroken die elkaar overlappen.

Het grote voordeel is dat je met het P30i neusdoppen masker echt door de neus ademt en niet meer door of via de mond. Het ademen via de neus gaat dan veel rustiger.

Probeer het eerst eens uit voordat je met andere maskers gaat proberen. Slapen met een full face levert vaak ook een droge mond op.
Hallo Ruudj,

Dichtplakken is een mogelijkheid, maar een droge mond heb ik nu ook met het Resmed masker. Ik gok dat een hybride masker (F30i of N20) misschien nog wel de moeite waard is om te proberen. Het blijft toch zoeken. Geen hoofd, gezicht is hetzelfde en lichamelijk reageert de ene weer totaal anders dan een ander. Het blijft nog even zoeken, maar ik ben pas net begonnen en heb al best resultaat geboekt (bloeddruk 50 punten naar beneden en 8 kg eraf in de eerste 2 weken van behandeling 😎). Ik slaap (over het algemeen) weer meer dan de 4,5 uur per nacht van voor de behandeling. Alleen jammer dat het neusmasker mijn neus kapot maakte. Collega's vroegen al of ik gevochten had 😂...

Ik lees veel over veranderende hormoon spiegels, zoals Cortisol (stresshormoon) en Adrenaline (bij ademstops). Wellicht merk ik er al gunstige effecten van. Nu nog het juiste masker en dan komt het goed.

- Martin
ResMed AirSense 10 | Druk: 10.8 cmH2o | EPR: 2 | Ramp: uit | Masker: Resmed F30i | Initiële AHI: 36/u gemiddeld| Laagste AHI: 0.2/u
"Slapen, analyseren, verbeteren, uitrusten..."

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

11
Martin schreef: 10 mar 2024, 21:52 Ik heb geen keuze qua leverancier omdat mijn behandelaar (Isala slaapcentrum Zwolle) samenwerkt met Mediq
Je kan overstappen naar elke leverancier waar je verzekering een relatie mee heeft. Wat mij betreft zou ik zeggen "dikke vinger naar Isala." Doen ze sowieso veel voor je?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

12
Martin, je hebt juist een droge mond, vanwege het feit dat jouw mond open valt. Een full face masker moet je echt als laatste optie gaan gebruiken, als het slapen met neusdoppen - of neusmasker totaal niet wil lukken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

13
Martin schreef: 10 mar 2024, 21:52
Martin schreef: 10 mar 2024, 17:53 Ik heb dit nu twee keer aangevraagd bij Mediq (1 keer thuis en 1 keer op locatie), maar ze hebben alleen Philips maskers en vaak niet veel voorraad
Ik heb geen keuze qua leverancier omdat mijn behandelaar (Isala slaapcentrum Zwolle) samenwerkt met Mediq. Gedwongen winkelnering heb ik echter altijd een hekel aan. Maskerpassessies zonder keuze ook... De laatste keer waren ze mijn masker 'vergeten' te bestellen nadat ik op locatie ben geweest.

Ik ben inmiddels lid van de apneu vereniging en las het artikel over de 'Maskerraad'. Ga ik zeker ook een keer doen, maar voor nu (ook al krijg ik dingen vergoed) zal ik waarschijnlijk zelf wat bestellen bij een leverancier. Anders schiet het niet op. Ik denk dat ik de F30i eens ga proberen.
Voordat je al te rigoreuze stappen zet: ik zit ook bij Isala/Mediq. Afgezien van het eerste masker dat ik kreeg (een F&P neusmasker), heb ik voor de rest alleen maar Resmeds geprobeerd: n30i, p30i, f30i en zelfs de f20 touch.
Allemaal door Mediq geleverd. Ook de verwarmde slang en pollen filters gewoon gekregen.
Inmiddels ook al 2x een nieuw stukje voor de p30i gehad.

Ze kunnen het dus zeker leveren, maar vanwege kosten/marge is dit niet hetgeen ze standaard bieden.
Zo werkt het bijna overal, helaas, maar ook weer niet heel gek.
Zolang je begrip toont voor hun situatie, proberen ze echt wel jou ook tegemoet te komen. Iets met honing en azijn en een goede voorbereiding.
Het gras lijkt wellicht groener ergens anders, maar bedenk dat overstappen ook vaak veel geduld vergt en geen garanties biedt.

Mijn ervaring is dat het het beste werkt als je afspreekt met Mediq in het slaapcentrum. Telefonisch ging het meestal ook goed, niet altijd.

Mijn laatste en huidige masker, de n20 heb ik zelf gekocht.
Telefonisch ging het even mis en ik wilde het rond de kerst gewoon geregeld hebben.
Ik verwacht zonder problemen straks een nieuwe set obv de n20 te kunnen bestellen, in mei zit het eerste jaar erop.

Mbt Isala, het ligt er heel erg aan wie je hebt dhr h is mij gunstig gezind, dhr v daarentegen is waardeloos (daar zat mijn partner bij). Inmiddels heb ik een bipap, ik verwacht dat ik dit na mijn gesprek morgen ook kan blijven gebruiken.


De n20 kan ik je van harte aanraden. Mocht je wel een beetje last krijgen bovenop je neus, dan kun je dat tijdelijk opvangen met ReSkin. Je neus moet mogelijk even wennen.
Maar bij mij was dit minimaal. Lekkage is nagenoeg niets en comfort is hoog.
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 9.0-15.0 PS4.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

14
Ze kunnen het dus zeker leveren, maar vanwege kosten/marge is dit niet hetgeen ze standaard bieden.
Zo werkt het bijna overal, helaas, maar ook weer niet heel gek.
Zolang je begrip toont voor hun situatie, proberen ze echt wel jou ook tegemoet te komen. Iets met honing en azijn en een goede voorbereiding.
Het gras lijkt wellicht groener ergens anders, maar bedenk dat overstappen ook vaak veel geduld vergt en geen garanties biedt.
Ik ga ook niet overstappen. Geen zin in omslachtig gedoe. Heb ook geen zin om begrip te tonen, aangezien ik de patiënt ben en niet andersom *) . Bovendien kost deze aanpak verzekeraars veel geld (en de kosten in de zorg stijgen lekker door). Je gaat ook niet lukraak een kunstgebit opsturen met het advies het maar even te proberen... Het is allemaal heel persoonlijk.

Ik vind de mensen die ik tot nu toe gesproken heb wel vriendelijk (ook in het slaapcentrum), maar veel medewerkers hebben zelf geen apneu (althans daar ga ik even vanuit). Er wordt eenmalig een apparaat verstrekt en daarna is het aan jezelf. Als de AHI score kleiner is dan 5, dan werkt 'officieel' de behandeling (meen ik). Als ik vervolgens kijk wat er nog te behalen is, dan kun je het vaak nog beter maken. Als advies voor een masker wordt vaak gezegd dat ze eigenlijk altijd Philips maskers verstrekken. Ook adviseerde ze mij om via de apneu vereniging een keer naar de maskerraad te gaan (op zich een goed advies), maar dit geeft eigenlijk al aan dat ze niet zo goed kunnen adviseren. Partijen zoals Mediq, Vivisol etc. Het zijn meer leveranciers, met af-en-toe tussenkomst van medewerkers die iets mogen bestellen (met toestemming van verzekeraars). Overstappen zou 'mijns inziens' ook geen verschil maken en is mijn doel niet.

Ik denk alleen persoonlijk dat ze net een stapje meer service kunnen leveren door wel voorbeelden te hebben van wat ze kunnen leveren. Voorbeelden op voorraad hebben die je later gaat adviseren. Ook maskers waar wellicht minder marge op zit. Ze kunnen ook contact zoeken met de apneu vereninging, maskerraad of het forum voor meer kennis en ervaring. Het zou om de patiënt moeten gaan. Ik snap best dat tijd gekoppeld is aan geld. Meer tijd aan advies besteden is misschien ook duurder dan een paar keer extra een masker opsturen. Het doel zou echter moeten zijn dat je zo snel mogelijk de effecten van het herstel merkt.
Fabrikanten zullen vast vertegenwoordigers hebben die een aantal proefversies kunnen verstrekken, zodat je patiënten meer keuze kan bieden of een beter advies. Doe op zijn minst een neusmeting (nog nooit gedaan). Daar zijn handige kaartjes voor, maar die krijg je pas bij de bestelling van een masker!???...
Leg contact met de fabrikant en regel een stapel van die kaartjes of volg de instructies van de fabrikant over het opmeten van de neus voor het juiste masker. Uiteindelijk zijn de maskers allemaal te bestellen en er wordt geld aan verdiend. Het is maar net hoe je het adviseert en organiseert...

Ik ga vanwege mondlekkage (die blijkbaar elke keer aanwezig is) de F30i proberen en stap af van de neusmaksers. Net zelf opgemeten, besteld en geadviseerd door het forum :grin:
Laatst gewijzigd door Martin op 11 mar 2024, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
ResMed AirSense 10 | Druk: 10.8 cmH2o | EPR: 2 | Ramp: uit | Masker: Resmed F30i | Initiële AHI: 36/u gemiddeld| Laagste AHI: 0.2/u
"Slapen, analyseren, verbeteren, uitrusten..."

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

16
Begrijp me niet verkeerd: het huidige systeem komt op veel punten tekort.

Maar gegeven dat dat nu is hoe het is en er hier genoeg mensen zijn die simpelweg niet maar zo allerlei maskers of apparaten kunnen betalen, is er in ieder geval winst te behalen door het maximale eruit te halen.

Daar leken deuren dicht te worden geslagen (overstappen, überhaupt contact verbreken/dingen zelf doen, de suggestie wekken dat eea niet mogelijk is).
Dat is jammer, want zelfs in het huidige verrotte systeem is er wel eea mogelijk.

Ik zet graag een handtekening oid voor een beter systeem, maar help ook graag mensen het maximale uit het huidige te halen. Hoe menselijker wij het hier houden, hoe menselijker we hopelijk ook behandeld worden.
That's all.
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 9.0-15.0 PS4.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

17
Ik wil hier geen politieke, systeem of principiële discussie van maken (lijkt mij niet de bedoeling van dit forum) :stuck_out_tongue_closed_eyes:
Aanbieders moeten beter gaan adviseren. Daar ligt een kans voor aanbieder en patiënt (en het komt de zorgkosten ten goede). Hierdoor blijft de behandeling voor iedereen toegankelijk. Slecht advies leidt nu tot hogere omzet van een aanbieder. Best raar...
ResMed AirSense 10 | Druk: 10.8 cmH2o | EPR: 2 | Ramp: uit | Masker: Resmed F30i | Initiële AHI: 36/u gemiddeld| Laagste AHI: 0.2/u
"Slapen, analyseren, verbeteren, uitrusten..."

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

18
F30i is binnen. Maattabel gevolgd op de website. Kwam 'Wide' uit... Helaas, toch medium nodig :triumph:. Medium niet leverbaar via aanbieders. Morgen maar bellen met Mediq. Ik word hier helemaal simpel van...
ResMed AirSense 10 | Druk: 10.8 cmH2o | EPR: 2 | Ramp: uit | Masker: Resmed F30i | Initiële AHI: 36/u gemiddeld| Laagste AHI: 0.2/u
"Slapen, analyseren, verbeteren, uitrusten..."

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

19
Martin schreef: 11 mar 2024, 16:13 Aanbieders moeten beter gaan adviseren
Als het niet in hun belang is om dat te doen, dan zal het niet gebeuren.
Martin schreef: 11 mar 2024, 16:13 Slecht advies leidt nu tot hogere omzet van een aanbieder. Best raar...
Dus we kunnen daar onze verwachtingen op afstemmen :D
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

20
@persluchtpiraat Eens! :grin:

Even een tussentijdse update:
Ik heb inmiddels Resmed F30i met het 'wide' opzetstuk (kapje). Dit geeft bij mij een behoorlijke lekkage. Het lijkt erop dat ik net overal tussenin zit qua maatvoering. Klein probleem is dat de 'medium' niet leverbaar is op het moment. Ook niet via Mediq. Misschien heeft dit met de levering van de nieuwe Resmed F40 te maken, maar via Amazon kost het 'Medium' kussen voor de F30i, 90,- en dat is gewoon oplichting voor een stukje kunststof en siliconen. :sob:

Ik heb (bij gebrek aan beter) vanuit Mediq een Philips Dreamware full face masker gekregen. Dit zou in eerste instantie in de maat 'M' en 'L' geleverd worden. Uiteraard is deze (net voor het weekend) alleen in 'L' geleverd. Gelukkig kon ik een 'M' maat ophalen bij Mediq (Isala Slaapcentrum Zwolle). Ik weet niet wat het is, maar deze hybride maskers lijken te willen opstijgen van mijn gezicht (zelfs met een druk van 8.8cmH2o) met veel lekkage tot gevolg.

'...Ik lig gebroken in mijn bed... ♪ ♫'
De afgelopen nachten zeer slecht geslapen (van laagste AHI van 0.39 naar nu AHI: 3.50). Ik heb geprobeerd zonder masker te slapen, maar dit werkt ook niet meer. Ik schrik de hele tijd wakker. Mijn bloeddruk vliegt weer omhoog, was mooi gestabiliseerd (en laag). Zelfs mijn bloedsuikerspiegel begint raar te doen. Het is best bijzonder wat slechte slaap (en apneu) met je doet. Dus gelijk maar weer diverse (van de inmiddels 6 maskers) geprobeerd om toch maar wat te slapen.

Vanmorgen een rode smiley op mijn Resmed CPAP apparaat, al wist ik het al bij het openen van mijn ogen. Mijn vrouw kan al niet meer naast mij slapen vanwege de herrie/ onrust en mondlekkage. Al met al een hele lastige zoektocht. Het vreemde is dat ik bij het ene masker (Resmed P30i) wel een goede afdichting heb (masker met de pillows), maar dit leidt tot een enorme mondlekkage tijdens (waarschijnlijk) remslaap. Uiteindelijk blaast alle lucht via mijn keel, met een extreem droge en geïrriteerde keel als gevolg. Bij Philips minder ernstige mondlekkage, maar uiteindelijk ook mondlekkage. De Philips maskers passen en werken minder goed dan de Resmeds bij mij en ik wordt heel vaak wakker.

Hoe nu verder?
Eerlijk gezegd ben ik de meest gangbare opties een beetje aan het aftellen. Vanwege de mondlekkage kan ik nog naar het F30i Medium mondkapje (mits weer leverbaar). Anders kom ik qua full face maskers waarschijnlijk uit op:
  • Resmed F20 Airfit
  • Resmed F20 AirTouch
  • Fisher & Paykel Vitera (nog niet eerder een F&P masker geprobeerd)
  • Fisher & Paykel Simplus (oude variant van de Vitera)
Bij de bovengenoemde maskers zit de aansluiting aan de voorkant en niet meer bovenop. Bij de Fisher & Paykel lijkt mij de stabilisator vervelend, maar misschien is dit juist het proberen waard. Wel zie ik dat het mondkapje minder druk uitoefent op de neus. De bovenkant van het kapje kan 'scharnieren', en daardoor minder druk op de neus. Misschien voor mij wel de oplossing, gezien de vorige ellende met blaren, bloedende en ontstoken neusbrug. Ik hoop dat ik snel een goede oplossing ga vinden, want het begint een beetje slopend te worden. Blijkbaar heb ik een redelijk 'uniek' gezicht en neus... :sob:

Mvgr,
Martin
ResMed AirSense 10 | Druk: 10.8 cmH2o | EPR: 2 | Ramp: uit | Masker: Resmed F30i | Initiële AHI: 36/u gemiddeld| Laagste AHI: 0.2/u
"Slapen, analyseren, verbeteren, uitrusten..."