Nieuw masker TAP PAP neusdoppen

1
Op de voorjaarsbijeenkomst van de Apneu vereniging kreeg ik bij de stand van MedSuport een nieuw soort masker om uit te gaan proberen.

Dit is een neusdoppen masker met een mondstuk die je in kokend water moet leggen en daardoor zacht wordt. Je hebt dan een korte periode de tijd om het mondstuk naar je eigen boven tanden te vormen.
Dit zorgt er voor dat het masker gedragen kan worden zonder masker banden.


Groet Ingrid.
Laatst gewijzigd door Ingrid4 op 28 apr 2015, 20:43, 2 keer totaal gewijzigd.
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: Nieuw masker TAP PAP neusdoppen

2
Afgelopen nacht met dit TAP PAP masker geslapen. Hier mijn bevindingen: het mondstuk zat echt als gegoten om mijn boven tanden. Het masker kon echt niet bewegen terwijl er geen masker banden aan zaten. Draaien in bed zorgde niet voor lekkage. Wel vond ik het iets te strak over mijn tanden zitten. Dit kan ik nog weer oplossen door het mondstuk weer in koken water te leggen zodat ik een nieuwe afdruk kan maken. Als het mondstuk helemaal afgekoeld is dan krimpt hij nog iets. Dit was niet moeilijk om zelf te doen. Wel raad ik aan om dit voor de spiegel te doen want dan kun je er voor zorgen dat je de afdruk ook echt recht maakt.

Vond het wel spannend de afgelopen nacht. Eerst mondstuk vast klikken op de tanden en daarna de neusdoppen afstellen door de schroef iets los te draaien. Zit het naar wens en lekt het niet dan vast draaien.

Ik kon er goed mee slapen, maar vond het geen prettig idee dat ik dat vast aan de tanden had zitten. Wel is het echt een oplossing voor die gene die het masker in de slaap af zet. Met dit masker is dat echt niet mogelijk. Ook als je niet tegen bandje kunt is dit ook een ideaal masker want die hoeven er niet aan. Ik had namelijk vorig jaar een tijd dat ik de bandjes niet verdroeg.

Het zal voor mij niet het favoriete masker worden, maar vind het wel handig dat ik hem heb.

In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: Nieuw masker TAP PAP neusdoppen

3
Nog iets ter aanvulling.

De neusdoppen zitten niet per 2 aan elkaar zoals we gewend zijn bij ons vertrouwde ResMed masker.
Omdat veel mensen de neusgaten niet gelijk hebben kun je er voor kiezen om b.v. links een S en Rechts een M te gebruiken.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: Nieuw masker TAP PAP neusdoppen

5
Niet gebruiken als u actief door een tandarts of orthodontist wordt behandeld.
Niet gebruiken als u een uitneembaar kunstgebit of brug(gen) hebt.
Niet gebruiken als u tijdelijke kronen hebt.
Niet gebruiken als u losse tanden, losse kronen of losse vullingen hebt.
Niet gebruiken als u beugels hebt.
U moet tenminsten 8 van uw eigen boventanden hebben.
U moet in de laatste 12 maanden naar de tandarts geweest zijn.

Dit werd allemaal vermeld in de handleiding die er bij zat.
Het materiaal is van kunststof en ik geloof niet dat dat schade aanbrengt aan je tanden.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: Nieuw masker TAP PAP neusdoppen

6
Heb 8.30 uur met het nieuwe masker vannacht geslapen.
Kan er dus goed mee slapen en ook nog lang.

Conclusie: Het is een prima masker zonder bandjes.

Groet Ingrid
Laatst gewijzigd door Ingrid4 op 29 apr 2015, 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: Nieuw masker TAP PAP neusdoppen

8
Of ik het masker vaker ga gebruiken vraagt Sterre.
Ja want hij heeft wel voordelen. Omdat je geen bandjes hoeft te gebruiken heb je 's morgens ook geen strepen over je wangen.
Wel vind ik het vervelend dat het slangetje recht naar boven loopt zo over de neus. Dit is bij de AirFit P10 niet zo want daar loopt het slangetje juist naar beneden.

Het is gewoon fijn om nu 2 passende maskers te hebben waar ik mee kan afwisselen.
Mijn favoriet blijft wel het AirFit P10 masker van ResMed.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: Nieuw masker TAP PAP neusdoppen

10
Nee Ruud ik kan niet zonder kinband.

Je moet het zo zien dat het masker aan de boventanden vast zit. Hierdoor kun je gewoon je mond open doen.
Daarom gebruikt ik gewoon de kinband.

Lekkage kun je oplossen door de schroef iets los te draaien en dan schuiven zolang je de goede stand hebt gevonden. Dan weer vast draaien, dit gaat heel gemakkelijk want er zit een klein moertje op waar je heel makkelijk aan kunt draaien.

Bij de voorjaarsbijeenkomst van de Apneu vereniging vertelde jij nog dat dit masker ook kan worden gebruikt in combinatie met de beugel, maar daar twijfel ik aan of dat kan.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: Nieuw masker TAP PAP neusdoppen

12
Hoi EagleForce,

Inderdaad tandenknarsen kun je dan niet meer.
Als je aangeeft dat je dit ook graag wil proberen dan zal ik je via pb een telefoonnummer en mail adres geven.
Wie weet is het dan mogelijk. Voor zover ik weet is het nog niet leverbaar via leverancier.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: Nieuw masker TAP PAP neusdoppen

14
Hofs schreef:Hoi EagleForce,

Inderdaad tandenknarsen kun je dan niet meer.
Als je aangeeft dat je dit ook graag wil proberen dan zal ik je via pb een telefoonnummer en mail adres geven.
Wie weet is het dan mogelijk. Voor zover ik weet is het nog niet leverbaar via leverancier.

Groet Ingrid
Hoi Ingrid,

Heel graag! Ik zie uit naar je PB :)

Gr,
René.

Re: Nieuw masker TAP PAP neusdoppen

17
Nou, ik had vanavond mail gestuurd en half uurtje geleden al antwoord.
Helaas.....ik mag het masker kopen voor 133 euro excl verz.kosten.
Jammer, had hem graag getest en evt gepromoot, zeker ook voor apneu'- ers die ook tandenknarsen een optie.
En dat je hem niet zo makkelijk ff kan losgooien in je slaap,was ook een groot pluspunt.

Helaas.....pindakaas.

Gr,
René.

Re: Nieuw masker TAP PAP neusdoppen

18
Ik heb mij onlangs een TAP PAP masker (neusdoppen) aangeschaft. Dit is voor mij het ultieme masker ! Eerder heb ik een full-masker, een neusmasker en neusdoppen geprobeerd. Ik had altijd het gevoel dat ik zou stikken. s' morgens pijn van de indrukken van de riempjes, afdrukken die uren op je gezicht blijven zitten, haar dat recht overeind staat, lucht die in je ogen blaast ....... Voor mij waren deze maskers echt een hel. Met mijn Tap Pap masker val ik gewoon in slaap zonder enig onaangenaam gevoel en kom ik s' morgens uitgerust wakker. Het masker wordt uitstekend op zijn plaats gehouden door het mondstuk dat heel gemakkelijk naar je eigen gebit wordt gevormd. De slang leg je gewoon over je hoofd en blijft op zijn plaats en is helemaal niet storend. Het geluid van de luchtdruk is ook veel zachter dan van de vorige maskers. Je moet het mondstuk wel iedere dag eens goed afspoelen. Ik zou dit masker aan iedereen aanraden.

Re: Nieuw masker TAP PAP neusdoppen

19
Het is ook een geweldig masker, ik had het geluk hier via lotgenoot aan te kunnen komen.
Sinds ergens in mei gebruikt, na paar maanden was het bitje wel behoorlijk versleten maar dit komt door tandenknarsen.
Daarom is dit masker voor apneu patiënten die ook nog eens tandenknarsen helemaal geweldig! Door het bitje blijven je tanden heel!
En het draagcomfort is geweldig, je merkt niet eens dat je wat in/op hebt en zit niks in de weg.

Maar zoals gezegd, dat bitje is dus behoorlijk gehavend na aantal maanden, is officieel niet gemaakt denk ik voor knarsen ;-).
Bij mijn leverancier gevraagd of ik een nieuw bitje mocht en of ze die bij de firma ResMed Modedit RuudJ Resmed m/z MedSupport wilde bestellen. Nou dat werd erg lastig, VitalAir heeft dit masker niet in de portfolio namelijk.

Na mijn uiteenzetting waarom dit masker een uitkomst is voor mij, alle voordelen opgesomd, heeft inkoop daar besloten een nieuwe set voor mij te bestellen en ik als soort "proefkonijn" dien om te zien of zij het in portfolio opnemen.
Ik heb dus een nieuwe set gehad afgelopen week en ben er erg blij mee.

Nu zien hoelang het bitje "heel"blijft, men wil uiteraard niet dat na paar maanden dan steeds nieuw besteld moet worden.
Heb al gezegd dat een bitje voor dit masker los besteld kan worden bij MedSupport, dus dat drukt de kosten op jaarbasis denk ik aanzienlijk of komt misschien op gelijk bedrag per jaar.

Misschien zou het helpen als veel meer mensen hierom gaan vragen want het is een geweldig produkt, maar onbekend maakt onbemind, dus als je last hebt van bandjes etc en ook nog tandenknarst, vraag dan ook hierom bij je leverancier.

Ook ik heb voor het TapPap masker al 4 verschillende maskers getest, allemaal wel met iets waar ik last van had, afdrukken, bandjes waar ik niet tegen kon, of wakker worden met masker naast me omdat die in mijn slaap blijkbaar was afgerukt.
Met de TapPap kan dit eigenlijk niet, zit goed vast op zijn plek door het bitje.

Maar goed, het is afwachten dus, voorlopig ben ik erg blij dat ik een nieuwe set heb.

Keep you posted!

Gr.,
René.

Re: Nieuw masker TAP PAP neusdoppen

20
Hoi René ,

Wat leuk om weer wat van je te horen. Ik kan nu wel verklappen aan alle forum leden dat ik jou dat masker heb geschonken.
Ook fijn te horen dat het voor jou juist de uitkomst is omdat je ook nog knarst.

Dacht je dat je bij ResMed een nieuw bit te kunnen bestellen? Het is niet van ResMed René.
Dat dit masker voor veel meer mensen de oplossing zou kunnen zijn weet ik wel haast zeker.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..