AHI loopt op

1
Hoi allemaal,

Iedere morgen kijk even op mijn CPAP (en af en toe op SleapyHead maar daar snap ik nog niet veel van, ondanks jullie uitgebreide uitleg hier op het forum). Sinds een aantal dagen loopt mijn AHI op. Ik zat op gemiddeld zo'n 1.5 à 2, maar de afgelopen nachten is het hoger, vannacht was mijn AHI zelfs 5.1.
Als ik per uur kijk (in SleapyHead) dan zitten er vannacht uren bij dat de AHI 10 is. Zo slecht is het nog niet gewest sinds start CPAP 1½ maand geleden.

Ik weet dat artsen alles tot een gemiddelde AHI van 5 prima vinden, en daar zit ik nog lang niet aan want het gaat maar om een paar nachten. Maar ik voel me er wel slechter door (vermoeider, "watterig" in mijn hoofd, hoofdpijn) én ik heb geen idee waar het door zou kunnen komen.

Bij de OSAS verpleegkundige hoef ik niet terug te komen (omdat het zo goed ging). En ik heb geen idee of ik hem gewoon kan bellen. En überhaupt, wanneer moet je voor zoiets de zorgverlener bellen ? Na een paar dagen, na een week, 2 weken, een maand ??

Kunnen jullie redenen bedenken waarom de AHI nu op loopt ?

Is er iets dat ik zelf zou kunnen doen om het te verbeteren ?

Bedankt en groetjes,
Saskia
AHI was 15 (onbehandeld) / Sinds juli 2018: CPAP Philips Respironics Dreamstation 1, vaste druk 7.5 met C-Flex+ 1, Neusmasker F&P Eson 2 / AHI 1,23 + RERA index 1,2 (gemiddeld afgelopen jaar)

Re: AHI loopt op

2
Hoi Saskia,

Heel vaak krijgen mensen met Apneu problemen rond de 6de week na de start van de cpap therapie.

Dit gebeurt zo vaak, dat het door ons de 6 weken dip wordt genoemd. Die dip wordt veroorzaakt door dat jouw lichaam weer om adrenaline vraagt. Dit werd altijd aangemaakt op het moment van een Ademstop, dus zuurstofgebrek, en verdwijnt weer op het moment dat je weer ademt.

Je hebt heel lang voor de start met de cpap op deze manier geleefd. Topsport om te overleven noemen we dit en dat elke nacht weer. Door de cpap therapie heb je geen adrenaline meer nodig en moet je lichaam hiervan afkicken. Dit gaat samen met een extreme vermoeidheid. Om onverklaarbare wijze, artsen en Osas deskundige zeggen vaak dat zij van een 6 weken dip nooit gehoord hebben, maar de gebruikers weten vaak wel beter, constateren wij dat er opeens een dip komt in de AHI na zo 6 weken. Soms eerder, soms later, soms nooit.

Als je langzaam vooruitgang krijgt vanaf de start met de cpap, dan is er vaak geen dip en mocht je snel vooruitgang hebben gehad direct van de start, dan komt de dip vaak wel.

Zo dip gaat vanzelf over na enige tijd. Het is vervelend maar een bekend verschijnsel.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: AHI loopt op

3
Heeft het zin om de druk te verhogen om te compenseren voor de dip?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: AHI loopt op

4
Het lijkt idd op de 6 weken dip zoals Ruud al aangeeft.
Geeft het de tijd en luister naar je lichaam. Als het even niet gaat, dan gaat het niet.

Maar ook gewone dagelijkse zaken spelen een rol in verhogen van je ahi. Denk aan stress ect.
Toen ik nog aan de cpap zat keek ik in het begin ook dagelijks naar mijn ahi. Dan schiet ik gelijk in de stress omdat er een keer mijn ahi naar boven springt.
Met als gevolg dat ik me er zorgen om ga maken enz. Uiteindelijk ben ik maandelijks gaan uitlezen en naar gemiddelden gaan kijken en niet meer dagelijks. Dit gaf veel meer rust.

Re: AHI loopt op

5
Hoi allemaal, bedankt voor jullie reacties. Ik had ze wel gelezen, maar ik was helemaal op dus heb ik daarna het forum en pc direct afgesloten. Een paar dagen later ben ik op vakantie gegaan en ben daar net van terug, vandaar nu pas weer een reactie. Ik heb Dirk's advies opgevolgd en voorlopig niet de AHI gecontroleerd. Vrij vlot daarna is hij weer gezakt. Mijn gemiddelde AHI zit nu op 1.7.
Wat me opviel (in SleepyHead) is dat hij in de vakantie elke dag tussen de 0,4 en 0,9 zat, maar zodra ik thuis was weer steeg. Zal dat de stress van "terug van vakantie" zijn ? (opruimen, wassen enzovoort, voor je het weet ben je weer druk)

Al met al zo na 2 maand cpap gebruik voel ik me wakkerder, helderder maar niet minder moe. Daar baal ik wel van. Want je hoopt na 15 jaar ernstige vermoeidheid toch stiekem dat dit dé oplossing is.... Volgens mijn bedrijfsarts moet je al heel snel minder moe worden, maar dat merk ik niet. Zijn er hier mensen die pas na langere tijd minder moe werden ?
AHI was 15 (onbehandeld) / Sinds juli 2018: CPAP Philips Respironics Dreamstation 1, vaste druk 7.5 met C-Flex+ 1, Neusmasker F&P Eson 2 / AHI 1,23 + RERA index 1,2 (gemiddeld afgelopen jaar)

Re: AHI loopt op

6
Saskia, het komt vaker voor dat je in de vakantie mood een lagere ahi hebt en zodra je thuis komt weer terugvalt naar het oude niveau.

Andere omgeving, minder zorgen, betere lucht, lekker wijntje wie zal het zeggen?

Hou rekening met een jaar tot drie jaar. Pluk de dag en bemerk uiteindelijk kleine verbeteringen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar