Moe van ’snoozen’?

1
Overgenomen uit de Weekend bijlage van de Telegraaf van 06 februari 2016. Geschreven door Hans Hamburger, Neuroloog en Slaapexpert.

Snoozen is een manier van wakker worden met een wekker met het doel daar niet direct mee op te staan. Je geeft jezelf dus de kans om nog wat uit te slapen, maar dan met wekker.

Veel mensen gaan ’s avonds te laat slapen, met als gevolg dat ze ’s morgens niet goed wakker kunnen worden. Als de wekker dan gaat, is het natuurlijk verleidelijk om een of meerdere keren de snoozeknop in te drukken zodat je steeds na tien tot vijftien minuten wordt gewekt.

Is dit beter dan meteen opstaan? Nee.

De slaapkwaliteit neemt niet toe als je elke tien of vijftien minuten wordt gewekt. Integendeel. In de vroege ochtend slaap je niet meer diep, daarom rust je niet extra uit. Fitter en uitgeruster wakker word je dus niet van snoozen.

Overigens helpt lang uitslapen ook niet als je te laat naar bed gaat. Hetzelfde geldt als je te veel alcohol hebt gedronken. Dan is de slaapkwaliteit minder goed en ben je de volgende dag niet uitgerust. Ook daartegen helpt snoozen niet.

Aan snoozen heb je feitelijk helemaal niets.

Uitrusten doe je het beste van diepe slaap die voornamelijk aan het begin van de nacht zit. Het beste kun je dus meteen opstaan als de wekker gaat en dan met een kop koffie en (natuurlijk) licht wakker proberen te worden.

Ga bij vermoeidheid de volgende avond vroeg naar bed. Als je regelmatig op tijd naar bed gaat, maar pas laat kunt slapen en niet goed uitrust, is het misschien een idee om te laten onderzoeken of je een stoornis in de chronobiologische klok hebt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Moe van ’snoozen’?

2
Aan elkaar knuffelen heb je feitelijk helemaal niets. .
Aan relaxen met een muziekje heb je feitelijk helemaal niets.
Aan beseffen dat leven leuk is heb je feitelijk helemaal niets.
Ik kan wel 100 dingen noemen waar je feitelijk helemaal niets hebt.

En tóch doen we het.
En waarom?
Omdat het fijn is.

Persoonlijk gruw ik van snoozen.
Wakker = eruit.
Maar als het niet slecht voor je is,waarom zou je het dan laten?
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Moe van ’snoozen’?

3
Menno, voor het snoozen was mijn ahi bij 6h20 0,7 /uur.

1h05 later was deze 3,3 /uur. In dat ene uurtje snoozen heb ik vele apneus gehad. Apneus die ik zelf bemerk dat ik ze heb.

Niet dat ik er wakker van lig, want die 6h20, zijnde 4 slaap sessies, heb ik maar mooi mee genomen.

En snoozen op zijn tijd is soms ook lekker.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar