Slapen met een draadje.

1
Over genomen uit het Facebook account van de ApneuVereniging.

Tip: Aan het einde van het artikel kunt u op een link klikken waardoor u het artikel in pdf vorm verkrijgt inclusief foto materiaal.

https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... aadjes.htm

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Slapen met een draadje.

4
Dat is interessant, van die BMI>30 moet eigenlijk biPAP. Ik geloof niet dat daar beleid op is, of zelfs maar consensus over; de meeste OSAS patienten - waarvan een substantieel deel echt veel te zwaar is - krijgen volgens mij gewoon een CPAP. Ik heb zelf een BMI van rond de 35, maar moest praten als brugman om de EPR functie - iets verminderde uitademingsdruk - te mogen gebruiken, ondanks duidelijke moeite met het uitademen tegen de druk in. Volgens de OSAS verpleegkundige leverde die functie risco's op. Misschien ben ik blond, maar welke dan? Dat ik goed kan uitademen?

Re: Slapen met een draadje.

5
Ik heb een BMI dat daar ruimschoots boven ligt, maar functioneer prima aan de CPAP met variabele druk en EPR. (Voorheen A-flex). Althans, een gemiddelde AHI van 0,5 waarvan het merendeel hypopneus en geen ca's lijkt me prima.

heb je een link naar die informatie over dat iedereen met een BMI boven de dertig baat zou hebben bij bilevel ?? Of wat de risico's zouden zijn van de EPR functie ? Ik vind daar helaas niks over terug.....

Re: Slapen met een draadje.

6
Dat van die BMI staat in de link van dit topic, het artikel dus.

ModEdit RuudJ:
Is er zware comorbiditeit - een BMI >30 en/of ernstige COPD - dan moet je de ademhaling zo nodig ondersteunen met BiPAP, bilevel positive airway pressure. Dat is een apparaatje dat niet alleen lucht inblaast, maar ook actief meehelpt met de uitademing door lucht terug te zuigen. Overdruk en onderdruk wisselen elkaar daarbij af in de keelholte.’


Over de 'gevaren' van de EPR functie ga ik zeker nog navraag doen. Wordt vervolgd.