Verbeteren ademhaling is dat mogelijk? en stoppen snotteren?

1
Allereerst stel ik mij voor. Ik ben de vrouw van tuinman Piet die slaapapneu heeft. Dit is geconstateerd toen hij in Heliomare belandde na een zwaar herseninfarct. Hij heeft nu afasie en kan dus dit forum niet lezen en ook geen berichten plaatsen. Dus doe ik dat voor hem.
Ik ben regelmatig op zoek naar verbetering van zijn gezondheid; behalve afasie is hij gezond op wat overgewicht na.

Ik was op zoek naar een antwoord op het gesnotter door de cpap. Mijn man loopt de gehele dag te snuiten. Dat had hij voor die tijd niet. Toen hij een bevochtiger had was het nog erger. Nu gebruikt hij 's morgens en 's avonds een neusspray. Natuurlijk zou hij dat liever niet doen.
Om zijn ademhaling te verbeteren heeft hij een aantal behandelingen bij een ademtherapeut gehad.
Nu lees ik op het forum iets over de methode Buteyko. Deze methode staat, lijkt het, lijnrecht tegenover de methode van Wim Hof die juist stelt dat diepe ademhaling je gezondheid verbeterd, je ontstekingen remt, etc. etc. Dus dit lijkt mij heel vreemd.

Nu vraag ik mij af of er mensen met apneu zijn die
1. iets hebben geprobeerd om hun apneu te verminderen
2. een manier hebben gevonden om het snotteren te stoppen.
Laatst gewijzigd door tuinman Piet op 22 nov 2017, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Verbeteren ademhaling is dat mogelijk? en stoppen snotte

2
Welkom op het forum.

De buteyko methode is hier en bij de ApneuVereniging al vaker aangekaart.

Deze methode is ook door diverse mensen uitgeprobeerd. De één zegt er baat bij te hebben, de ander zegt dat het totaal niet helpt om apneu te voorkomen.

Tijdens de slaap heb je vaak geen controle over de spieren in het mond en keelgebied.

De ApneuVereniging deelt deze mening.

Uw man heeft problemen met ontstekingen van zijn slijmvliezen, welke hoogstwaarschijnlijk ontstaan door de koude luchtstroom.

Ik weet niet wat voor merk cpap uw man gebruikt. U vertelde dat dit nog erger was bij het gebruik van de bevochtiger.

Heeft u man toen ook gebruikt gemaakt van een verwarmde slang?

Ik zal hier een berichtje bijvoegen die wat uitleg geeft over de temperatuur van de lucht die door de slang wordt aangevoerd en wat voor invloed dit heeft op de slijmvliezen.

https://www.apneuvereniging.nl/forum/vi ... 40&t=10874

Leest u deze links eens door, misschien helpt dit het probleem op te lossen.

Wilt u nog even doorgeven welk merk cpap er gebruikt wordt?

Heeft u vragen, stel ze aub.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Verbeteren ademhaling is dat mogelijk? en stoppen snotte

3
Beste Ruud,

Excuses dat ik niet eerder heb gereageerd. Hartelijk dank. Ik ga zo de informatie lezen via de link.
Ik verwachtte dat er een e-mail bericht zou zijn dat er een reactie is, maar ik was vergeten die keuze aan te vinken.

Het apparaat is een DeVillbiss. Het is een DV54NE-P.
Hij heeft nog nooit een verwarmde slang gehad, want ik lees er steeds heel verschillende berichten over.

Hij is begonnen met een waterreservoir en toen was het helemaal erg met zijn gesnotter.

Nu heeft hij dus sinds 1,5 jaar gebruik zonder waterreservoir. Het gesnotter is soms minder maar het is er altijd.
Hij sprayt zijn neus met Fluticasonproprionaat. Een tip die ik ook aantrof bij de apneuvereniging.

alvast hartelijk dank

Re: Verbeteren ademhaling is dat mogelijk? en stoppen snotte

6
Hoe gaat de behandeling met de Devilbiss 54? Hoe voelt uw man zich met de cpap? Slaat de therapie aan en wat is momenteel de AHI waarde per uur?

De Devilbiss heeft helaas geen verwarmde slang die samenwerkt met het apparaat. De hybernite universele verwarmde slang is de enige die daar op past, maar werkt niet samen om de luchtvochtigheid in de omgeving te meten.

Ik weet niet hoe oud het toestel is, maar u moet weten dat Totalcare een sterke voorkeur heeft voor het merk Devilbiss en deze vrijwel altijd als eerste aanbied.

Weet dat zij ook de Resmed AirSense 10 of de Philips Respironics Dreamstation kunnen leveren.

Deze apparaten hebben wel hun eigen verwarmde slang die samen werken met het bijbehorende toestel.

Het probleem van snotteren ligt echt aan de overbelaste slijmvliezen. Door verwarmde vochtige lucht zal dit hoogstwaarschijnlijk verminderen.

Als het toestel van uw man al 5 jaar oud is of 15000 draaiuren heeft gemaakt dan kunt u om een nieuw toestel vragen en dan kunt u om een ander merk vragen.

Laat u niet vertellen dat dit niet mogelijk is. Mijn moeder heeft hetzelfde gehad in het RKZ te Beverwijk ook bij Totalcare. Uiteindelijk kon zij haar Devilbiss 54 inruilen voor de Resmed S9 die has prima bevalt. Ook deze heeft een eigen verwarmde slang.

Uw man heeft al genoeg aan zijn huidige gezondheid problemen en kan wel wat verbetering gebruiken.

Gewoon erom vragen ook al is de looptijd nog niet verstreken.

Totalcare is er niet voor hun apparatuur, maar voor de patiënt.

Sterkte en succes

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Verbeteren ademhaling is dat mogelijk? en stoppen snotte

8
Beste Tuinman Piet,

Wat vervelend!

Een verwarmde slang kan een oplossing zijn wat ook een mogelijkheid is op de DV54, echter zijn er ook alternatieven oplossingen mogelijk. Die zijn sterk afhankelijk van de situatie van tuinman Piet. Indien mogelijk drukverlaging, ander soort masker etc. Per situatie moet dit worden beoordeeld

Verder wil ik benadrukken dat uw behandelaar leiden is in de keuze voor apparatuur, dus niet Total Care.

Graag staan we u terzijde. U kunt altijd via een privebericht laten weten hoe we contact met u kunnen opnemen.

Hartelijke groet,

GH

Re: Verbeteren ademhaling is dat mogelijk? en stoppen snotte

11
Goedendag,

Dank voor jullie berichten.

Ik begrijp dat er wat verbazing is. Is er een pagina waar ik Total Care kan voorstellen? Indien jullie het niet vertrouwen kunnen jullie natuurlijk altijd even contact opnemen met Total Care. Mijn collega Maudi staat u graag te woord.

Het lijkt ons goed indien er geschreven wordt over Total Care en onze dienstverlening dat het de cliënt duidelijk is dat ze altijd van onze diensten gebruik kunnen maken.

Hartelijk groet,

GH (Guus)

Re: Verbeteren ademhaling is dat mogelijk? en stoppen snotte

14
Het kan aan mij liggen maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Total Care hier wat vliegen zit af te vangen.

Bij alle opmerkingen aangaande Total Care wordt sinds vandaag aangeraden om een ‘privé’ bericht te sturen; dit forum is er voor om gebruikerservaringen én vooral om oplossingen te delen met forumleden.

E.e.a. af te willen af te handelen met ‘privé’ berichten lijkt mij op dit forum niet op zijn plaats.

Re: Verbeteren ademhaling is dat mogelijk? en stoppen snotte

15
Total Care heeft kennelijk een actieve contentmanager aangetrokken, die naar de klant op zoek gaat. Slim,vooral omdat hier nogal eens klachten geuit worden over Total Care.
Netjes ook dat jullie het profiel op Total Care hebben ingevuld en niet onder valse vlag binnen komen.
Naar mijn mening horen tips en oplossingen op een forum openbaar te zijn en niet via een PB. Voorstellen was netjes geweest en even navragen bij het beheer, of deze inbreng gewaardeerd wordt, ook.

Groeten,
Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP