AHI loopt op

1
Gebruik al jaren een CPAP en, omdat de AHI-score constant bleef, lette ik niet echt op de AHI op de display.
Een week of 2 geleden viel mijn oog op het display en zag ik een AHI score van 12. Sindsdien ben ik het weer in de gaten gaan houden en, naar nu blijkt, is de AHI-score consequent hoog met een max. van 19,1 vorige week.
Ik heb vervolgens Sleepy Head geïnstalleerd op mijn computer. Daaruit kan ik aflezen dat de AHI-score al enkele maanden langzaam oploopt. Inmiddels Vital Aire gebeld en de slaapverpleegkundige gesproken. Donderdag komt Een consulente van Vital Aire kijken naar de maskerpas maar de vriendelijke, groene smiley viel me wel altijd op als ik het apparaat uitzette.
Heeft iemand een soortgelijke ervaring of een mogelijke verklaring hiervoor?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: AHI loopt op

2
Ik had toevallig twee nachten geleden een ahi van 10,3. Een verklaring kan ik hiervoor niet vinden, hooguit dat ik die dag met een niet alledaagse activiteit bezig ben geweest (de voordeur schuren en schilderen).

Het komt wel eens vaker voor dat er zo’n uitschieter bij zit, de afgelopen nacht had ik trouwens een ahi van 0,3.

Ik maak me geen zorgen, het is altijd beter dan de periode vóórdat ik met de cpap startte, zo bekijk ik het in iedergeval.

M.vr.gr.

Re: AHI loopt op

3
Hallo Ad,

Welkom op dit forum.

Ik heb even jouw bericht een eigen topic gegeven zodat die niet het Topic van Saskia vervuild.

Mag ik vragen welk merk en type cpap je nu gebruikt?

Welk masker en wordt dit masker ook jaarlijks vervangen?

Wordt het filter wel elke drie maanden vervangen of is dit nog nooit gebeurd?

Ben je wellicht in al die tijd aangekomen in gewicht?

Je ziet nogal wat vragen van mijn kant.

Heb jij de antwoorden?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: AHI loopt op

4
Afgezien van de vragen die Ruud heeft, heb ik er ook één: hoe voel je je?
Wordt dat ook slechter?

Het oplopen kan door vele zaken komen.
Misschien slaap je veel op je rug?
Misschien ben je zwaarder geworden?
Misschien is er iets niet goed met de CPAP?
Misschien is er geen reden aan te wijzen.

Ik zeg niet dat dit het is, hoor.
Ik zeg slechts dat dit een paar mogelijkheden zijn.
Ikzelf had eergisteren 10,3.
Gisteren 1,7
En vannacht 3,2.

Je ziet het: het gaat alle kanten op.
Maar ik voel me prima, en daar gaat het me om.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: AHI loopt op

5
Hallo Ruud,

Ik gebruik een Resmed S9 met bevochtiger. Iedere 1-2 maanden vervang ik het filter en wekelijks maak ik de verschillende onderdelen schoon.
Ik heb al jaren een Mirage FX masker en het huidige masker is minder dan een jaar oud.
De CPAP staat afgesteld op een vaste druk van 10.
Over de afgelopen 2 jaren ben ik juist zo’n 20kg afgevallen waarvan zo’n 5 kg het afgelopen jaar.

De hoge AHI waarover ik schreef was niet incidenteel maar komt vaker voor waarbi er geen nachten meer zijn met een AHI lager dan 7 of 8.

Ik draag mijn masker de hele nacht maar volgens de Resmed is het aantal uren gebruik minder dan het aantal uren dat ik werkelijk slaap. Ook in Sleepy Head zie ik dit patroon terug.
Omdat (door)slapen wel een dingetje is gebruik ik een Sleep Tracker op een Apple Watch en ik kan de uren van de Resmed objectief vergelijken met deze Sleep Tracker.

Alvast bedankt voor je belangstelling.




Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: AHI loopt op

6
Hallo Ad,

De druk staat op 10 cmh2o. Is dit vanaf het begin al zo geweest?

Je bent, zo te lezen, flink afgevallen. Is de druk daar ook op aangepast?

Een te hoge druk kan ook centraal Apneu uitlokken. Maak je ook gebruik van de EPR functie van de Resmed S9?

Hoelang slaap je al met dit apparaat de S9, want het is wel vreemd dat het apparaat minder uren registreert tov het aantal uren dat jij zegt dat je ermee slaapt. Dit zou inhouden dat het apparaat dan enkele tijd uit zou moeten staan in de nacht en dat zou je dan toch zeker moeten merken. Heb je dit tijdverschil gemeld aan Vitalaire?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: AHI loopt op

7
Ja, druk is vanaf begin, nu 5-6 jaar geleden, 10 geweest. Er is nooit aanleiding geweest om druk aan te passen.

De EPR-functie is mij niet bekend en de instellingen van de Resmed zijn nooit aangepast.

Vandaag bericht gekregen dat morgenmiddag een consulent van Vital Aire langskomt om een aantal zaken te bekijken. Ben benieuwd.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: AHI loopt op

8
Hallo Ad,

Meestal moet de druk omlaag als je minder gewicht hebt, daar de apneus dan vaak ook minder voorkomen. Als de druk te hoog blijft komen er onnodig apneus voor.

Lees hier voor de EPR functie bij de Resmed.

viewtopic.php?f=44&t=11994

Laat je goed informeren door Vitalaire!

groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: AHI loopt op

9
Vandaag bezoek gehad van de consulent van Vital Aire. Heeft het SD-kaartje uitgelezen en we hebben dit vergeleken met wat ik zelf zag in Sleepy Head.
De hogere AHI’s kloppen en zijn ook lang van duur. Registratie door de Resmed is niet goed waardoor de ‘uren gebruikt’ niet overeenstemmen met de werkelijk gebruikte uren. Tijdelijk niet werken van de Resmed is uitgesloten omdat de periodes waarin niets geregistreerd wordt vaak langer dan een uur zijn.
Controle van de druk geleverd door de Resmed leverde een druk op van 7,5 terwijl dit 10 zou moeten zijn.
Alles bij elkaar is aanleiding om Resmed te vervangen. Door welk toestel kon consulent niet zeggen omdat dit intern bij Vital Aire wordt bepaald.

Alhoewel lekkages binnen de norm bleven toch een nieuw full face masker gekregen mede omdat beschikbare data duidelijk aangaf dat er ‘s-nachts ‘veel gebeurt’ waardoor het uitgesloten is dat er sprake kan zijn van kwalitatief goede slaap.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: AHI loopt op

10
Hoi Ad, je hebt de Resmed S9 dus nog? Waarschijnlijk krijg je de Resmed AirSense 10 Elite of de AutoSet.

Er is dus wel degelijk meer aan de hand met het toestel. Goed dat je aan de bel hebt getrokken. Hoor graag wat het geworden is en hopelijk duurt het niet te lang. Sterkte voor nu.

Groet Ruud J
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: AHI loopt op

11
Hallo

Als je apparaat niet goed funktioneert dient je leverancier binnen 24 uur een goed werkende oplossing te bieden. Het is gebruikelijk dat als een osas consulent een niet goed funktionerend apparaat aantreft hij / zij deze meteen vervangt.

Bel Vitalair en eis van ze dat ze je meteen gaan voorzien van een goed werkend apparaat.

Re: AHI loopt op

12
Vandaag alvast de bevochtiger ontvangen[emoji6]
Even met Vitalaire gebeld maar het apparaat zelf volgt nog. Aan de hand van de bevochtiger weet ik dat het in ieder geval een Airsense 10 wordt maar nu nog even afwachten of het de Elite of Autoset wordt. Weet iemand op basis van welke criteria die keuze wordt gemaakt?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: AHI loopt op

16
Is idd een Elite geworden. Op zich niets mis mee natuurlijk. Vorige S9 Elite heeft toch zo’n 7 jaar zijn werk gedaan.
Wel een vreemd gevoel over het feit dat het een apparaat is dat, gelet op het aantal gebruiksuren, al zeker een jaar elders in gebruik is geweest.
Ben benieuwd hoe dit nieuwe apparaat gaat bevallen. Heeft een paar comfort features die de S9 niet had.

Groet, Ad


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: AHI loopt op

18
Ruud, dank je voor de toegezonden artikelen.
Met MyAir was ik al direct na installatie van het toestel aan de slag gegaan.
Voor de uitlezing word ik niet ‘dom’ gehouden, deze stond al op ‘Plus’.
Ben benieuwd naar de eerste nacht met dit toestel. De afgelopen twee nachten met de S9 en het volgelaatsmasker waren niet bepaald goed te noemen. Vooral veel last van een verstopte neus en een ontzettend droge mond en keel. Bevochtiger al hoger gezet maar dat gaf nauwelijks verbetering. Omdat ik direct voor de Airsense de verwarmde slang heb besteld kan ik vannacht genieten van ‘Climate Control’, althans dat hoop ik.

Bedankt voor je reacties de afgelopen dagen!

Groeten, Ad


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: AHI loopt op

19
Ontving vanmorgen onderstaande e-mail van Resmed:

Het serienummer van het apparaat dat u eerder hebt geregistreerd bij myAir was gekoppeld aan een leverancier. Deze leverancier heeft dit apparaat uit uw account verwijderd, waardoor het ook uit uw myAir-account is verwijderd.

Meld u aan op https://myair.resmed.eu/ als u myAir wilt blijven gebruiken. U zal worden gevraagd het nieuwe serie- en apparaatnummer op te geven van het apparaat dat u momenteel gebruikt. U vindt het serie- en apparaatnummer op de achterkant van uw apparaat.

Welterusten!

Het myAir-team

myair.resmed.eu

Heb ik iets verkeerd gedaan?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: AHI loopt op

20
Ad, Jouw eerdere registratie betrof waarschijnlijke de Resmed S9 of had je het serie nummer van deze Resmed AirSense 10 opgegeven?

Als dat zo is, moet je het opnieuw proberen.

De S9 is niet van de myAir lichting en zal niet werken met de App registratie.

Trouwens SleepyHead geeft een nog beter overzicht van alle gegevens.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar