Waterbakje belangrijk? Bij mij wel!

1
DIt weekend hebben we een weekendje op de boot doorgebracht.
Toen we gingen slapen heb ik wel het waterbakje gevuld maar vergeten in de CPAP te plaatsen.
Die stond 's morgens nog vrolijk op het aanrechtje.

Wat een nacht... :white_frowning_face:
Mijn mond zo droog als een kurk in de zon.
Naarmate de nacht vorderde leken mijn neusgaten wel kleiner te worden.
Die zwollen kennelijk op, of zo. Geen idee.
Er kwam in elk geval niet genoeg lucht meer door.
Dus dat werd door de mond ademen, die daardoor nog droger werd.
Als kers op de taart had ik de verwarmde slang wel aan.
Er kwam dus woestijnwind mijn neus binnen. :)
Ik sliep allemaal korte slaapjes van zo rond een uur, even wakker, slapen etc etc.

Je leest hier vaak dat het waterbakje niet echt nodig is...
Nou, bij mij wel.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Waterbakje belangrijk? Bij mij wel!

2
Menno, sloeg jouw cpap niet op tilt dan? Mijn Resmed AirSense 10 maakt even een ontzettend lawaai met een melding in het display, dat er grote lekkage aanwezig is (hele zijkant van het apparaat namelijk) en slaat daarna af. Dan weet je meteen hoelaat het is.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Waterbakje belangrijk? Bij mij wel!

7
Het is alweer even geleden dat ik mijn dochter bezocht in Boedapest. In het kader van ruimtebesparing in de koffer had ik de bevochtiger thuisgelaten.
Gelukkig was ik er maar 3 nachten, want langzamerhand ging mijn neus steeds dichter zitten. Ik was echt bang dat ik niet zou kunnen klaren bij het opstijgen, maar dat viel gelukkig mee.
Ook ik heb dus die bevochtiger hartstikke nodig om te voorkomen dat de slijmvliezen geïrriteerd raken. Langer dan 3 nachten zonder....? Nee, laat maar
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Waterbakje belangrijk? Bij mij wel!

8
Ik tob al jaren met een te vaak wisselende AHI. Sinds ik een bipap heb, en dat is sinds eind maart, bleven er nog vaak veel hypopneus over, vaak >10 per uur. Vorige week werd ik midden in de nacht wakker met een benauwd gevoel, alsof mijn keel werd dichtgeknepen. Ik naar het toilet en merkte dat een grote hoeveelheid opgedroogd slijm achter in de keelholte zat. Na de keel gespoeld te hebben heb ik het bevochtigingsniveau verhoogd van 2 naar 5. (Resmed S9 ST) De volgende morgen een lage AHI, net onder de 5 en geen droge slijmvliezen. Sinds 4 dagen slaap ik nu met een beter gevoel, geen benauwdheidsaanvallen, geen opgedroogde toestanden meer achter in de keel en, ... een AHI < 1. Nu maar afwachten wat het op lange termijn wordt. Een ieder die het belang van een goede bevochtiging bagatelliseert, Ik weet wel beter!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: Waterbakje belangrijk? Bij mij wel!

9
RuudJ schreef: 17 jun 2019, 14:10 Mijn moeder heeft ook de S9, maar als het apparaat herrie maakt vanuit zijn eigen, dan wordt het tijd om deze te laten vervangen door de Resmed AirSense 10.
Tja, ik zit nog niet aan mijn draaiuren met deze.
Zal zo ongeveer maart volgend jaar worden.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/