Re: Hellend slapen

2
Nee, die gebruik ik niet en kon ik ook nog niet. Wel adviseer ik vaak om het hoofdeinde van het ledikant met matras te verhogen door middel van een balk of blokken onder de poten van het hoofdeinde te zetten. Dit kan refluxen voorkomen of verminderen en zou eventueel ook ademstops kunnen verminderen. Deze oplossing voorkomt dat je je ledikant hoeft te verhogen.

Bedankt voor deze tip en ik heb hem inmiddels met jouw vraag ook op het Facebook account van de ApneuVereniging geplaatst.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hellend slapen

3
Reacties vanaf het Facebook account (anoniem gemaakt)
Ruud waardeer het delen van je eigen ervaring. Bij reflux kan ik me iets hierbij voorstellen.
Toch worden er door verkoper forse claims gedaan met een lange lijst uiteenlopende ziektes zonder enige onderbouwing en met een vaag “nuttig bij”. Wat daarmee bedoeld word is mij niet duidelijk, nl wat houd dat nut dan in?
Zijn er onderzoeken die de werking van deze “hellingstherapie” aantonen? En is er een lijst van ziektes die aantoonbaar positieve resultaten geven?
Of mag deze wig straks in de kast langs mijn didgeridoo komen te liggen? Voordeel, deze (mis?)koop is vriendelijker voor de buren omdat hij minder herrie maakt
Misschien kan zo'n helling in je bed helpen met het voorkomen van vochtophoping onder de ogen? Ik heb van Sandra wel eens vernomen dat vocht in plat liggend zich verspreid over je hele lichaam en dat dat dan soms ook de oorzaak kan zijn van Wallen onder de ogen.
Twee dikke encyclopedieën onder de poten van het bed hebben hetzelfde resultaat
Lijkt mij voor de doorbloeding van je lijf enorm slecht. Reflex enigszins beeld bij
Zou ik vooral niet inzetten als je slechte vaten in benen hebt.
Dan lopen je benen s nachts vol. Andersom zou dan wel helpen.
Of het helpt tegen reflux, dit ik niet te zeggen.
Volgens mij is half zittend dan een betere oplossing door met kussens een huisje te bouwen
Heb gewoon 2 oude kussens onder mijn matras,werkt ook goed
Op https://www.thuisarts.nl/refluxklachten/ik-heb-refluxklachten? het volgende over je bed schuin zetten bij refluxklachten:
"Het maagzuur stroomt waarschijnlijk minder gemakkelijk terug naar de slokdarm als u het hoofdeinde van uw bed met ongeveer tien centimeter verhoogt, bijvoorbeeld met kussens of door het hoofdeinde op klossen te zetten. Niet veel hoger anders zakt u 's nachts naar het voeteneind van uw bed."
precies wat ik dacht “waarschijnlijk” betekend “niet onderzocht”.
Ik denk ook dat er een risico van vocht ophoping in benen is. Of uit bed glijden zoals de thuisarts zegt
ik weet t zeker. Werk in de zorg
Helpt bij mij tegen reflux al zo.n 10 jaar. Niet tegen apneu
Als je het echt tegen reflux wilt in zetten is het niet ideaal. Het gaat erom de slokdarm leeg te houden van maagsappen. En dan moet je je bovenlichaam kantelen vanaf je bekken. Dan helpt een kantelbare lattenbodem veel beter tegen reflux. Daar is de hoek in verhouding veel groter bij totaal 15cm verhoging. En zo slaap ik dus al jaren ivm mijn middenrifbreuk welke flinke reflux veroorzaakt.
Ik vraag me af of je niet langzaam naar beneden (richting voeteneind) zakt, wat niet handig is.
Ik heb zelf een verstelbaar bed waarbij meerdere delen (ook het hoofd-deel) apart verstelbaar zijn.
Zelf gebruik ik het meest het hele rug- deel (bv als ik last van m'n luchtwegen heb of van m'n maag, maar dan is het bij mij meer omdat ik pijn heb) en daarbij kan ik dan de knieholte ondersteunen waardoor ik ook niet glij.
Ik gebruik zelf dan ook nog vaak het onderbenen- deel om m'n bloedsomloop in m'n benen te ondersteunen, maar dat is persoonlijk.
Ik krijg overigens vaak last van m'n maag als ik te laat en/ of te zwaar gegeten heb (of soms ook bij bepaalde drankjes)
Bij mij is dat meestal pijn, omdat het verteringsproces blijkbaar vertraagd of stopgezet wordt door slapen bij mij.
Soms gaat het ook samen met reflux.
Dus het is ook goed om te letten op wat & wanneer je nog iets genuttigd hebt.
Ik heb een elektrisch verstelbaar bed. Hoofeinde iets omhoog en als ik onrustige benen heb voeten einde ook. Op de camping slaap ik met 2 kussens in de caravan
Bed schuin, Doen we met baby’s met reflux ook. Om schuiven naar beneden te voorkomen , wordt een dikke handdoekenrol onder het onderlaken gelegd. Maar dat laatste is voor een volwassen gewicht , denk ik niet werkzaam .
O... voor mijn rusteloze benen krijg ik juist het advies om mijn voeten omhoog te leggen. De tip om het hoofdeinde omhoog te doen kende ik nog niet.
dat doe ik ook. Ik heb RLS en mijn benen moeten dus iets hoger liggen dan de rest van mijn lijf. Ik heb een oud kussen onder mijn matras aan mijn voeteneind liggen
Heb een senioren bed .Dus kan gewoon kop einde en voeten einde omhoog doen.Dat het helpt weet ik nog niet .Heb net apneu apparaat
Heb ook een bed met voeten en rugsteun.vroeger kussens onder matras voeten en rug.goed te doen.ook belangrijk kussentje tussen de knieen opzijligging slaapt zo lekker.
Ik vermoed dat mijn neusgaten minder snel dicht gaan zitten (en daar heb ik nogal eens last van), wanneer het hoofdeinde wat hoger is.
Hoef dan minder snel neusspray te gebruiken.
Wie heeft hier ook ervaring mee?
Ja, komt me bekend voor. Tijdens overnachtigingen elders met een vlakker bed als thuis meer last van. Kan wel meerdere oorzaken hebben natuurlijk.
Mijn bed(den) is/zijn al sinds m'n kindtijd aan het hoofdeind omhooggezet. Met name toen vanwege mijn maagproblematiek maar ik had het 's ochtends en 's nachts ook minder benauwd.
Bij camperen altijd een schuin plekje opzoeken met hoofdeind omhoog, ook met camper-busje en ook in ziekenhuis altijd speciaal vragen om het bed in een wig te laten zetten. Kost vaak wel moeite om te regelen (want kan je zelf niet) maar het juiste personeel lukt dat ook altijd. Zo mogelijk buitenshuis ook altijd blokken meenemen voor onder logeerbed of op zoek naar de stapel telefoongidsen of enceclopedies.
Hmmmmm.... vandaar dat ik zoveel geleerd heb: m'n hoofd lag vaak bovenop boeken!
Je ziet het een hoop reacties op jouw tip, nog niet echt van iemand die hem ook heeft en gebruikt. Maar wie weet komt er nog iemand die dit wel gebruikt. Wordt vervolgd.....
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hellend slapen

4
"Slechte doorbloeding van het lichaam"
"Vochtophoping in de benen"
Hoe zouden deze mensen zich voortbewegen?
Dat zullen ze dan wel met de voeten omhoog doen...
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Hellend slapen

5
Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb geen apneu. Ik heb wel een te grote plasfrequntie 's nachts vanwege een blaas aandoening. Ik heb me verdiept in Hellend slapen. Ik kreeg info door over The Inclined Bed Therapy van de fysiotherapeut.
Het helpt niet elke nacht, maar door mijn matras te verhogen aan het hoofdeinde met 15 cm door een wig, hoef ik in plaats van 5 a 6 x per nacht 2 max 3 keer per nacht mijn bed uit voor het plassen. Ik slaap zo al 10 maanden. Als ik na 20.00 u nog uitgebreid thee of water drink lukt dat niet. Voor mijn nachtrust is het een gedeeltelijke oplossing. Verder snurk ik veel minder volgens mijn man.
Ook apneu wordt genoemd als zou dat verbeteren, maar daar is nog te weinig onderzoek naar gedaan, zoals ik op dit forum ook al las. Als je interesse hebt, zoek op Andrew Fletcher(heeft van alles onderzocht), slapen als de Farao's door Chris Nederhorst (matras info.nl) en het door mij genoemde The Inclined Bedtherapy.