Resmed Contour Cpapmax kussen versie 2.0

1
Als je kussen te slap is, dan verschuift het masker inderdaad sneller. Wij raden dan ook aan om een stevig kussen te gebruiken.

Kussens van traagschuim voldoen goed. Er zijn tegenwoordig ook kussens van traagschuim met aan de kanten uitsparingen waar het masker in valt zodat het ook niet meer zo snel kan verschuiven.

Dit kussen bestaat uit drie lagen en deze kunnen diverse diktes met elkaar vormen, doordat zij onderling te verwijderen en te verwisselen zijn.

Het kussen heet Resmed Contour CpapMax kussen versie 2.0

Klik op de plaatjes en ze worden rechtopstaand in apart tabblad vergroot geopend. Klik daarna op de terugkeer pijl links boven om terug te keren naar dit bericht.


Er bestaat ook een Resmed Contour CpapMax kussen versie 1.0

Dit kussen heeft één laag die verwijderbaar is en dat is de onderste laag van circa 2 cm dik. Ik krijg de indruk dat dit kussen binnenkort niet meer verkrijgbaar is.

Hier kunt u de specificaties van beide kussens. Maten, gebruikt materiaal wel in het Engels. 1 inch = 2,54 cm

Versie 1.0 = 53.34 x 34.29 x 13.21 cm
Versie 2.0 = 50.8 x 33.02 x 14.73 cm

Het kussen is niet groot, maar dit heeft ook een oorzaak. In rugligging lig je in het midden van het kussen en zodra je op je zij gaat liggen, valt het masker direct in een uitsparing. Het maakt dan ook niet uit of dit links of rechts zal zijn.

Voordeel van zo klein kussen is, dat het ook makkelijk past in een kleine rolkoffer van de Postcode Loterij, dus kan altijd mee op reis!
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Resmed Contour Cpapmax kussen versie 2.0

2
Voor wat het waard is: Mijn persoonlijke ervaring met dit kussen was helaas niet positief. Los van dat het kussen voor mij te zacht was, hielp het vrijwel niet bij het voorkomen van masker verschuiving.

Ik had hem gekocht wegens de uitsparing, in de hoop dat het masker daarin zou vallen en daardoor minder zou verschuiven op mijn hoofd. Als je je hoofd heel precies in het kussen legt, dan valt het masker in de uitsparing. Maar mijn ervaring was dat zodra ik in slaap viel, m'n hoofd door ontspanning een cm dieper in het kussen viel, het masker verschoof en me direct wekte dmv een luchtstraal in de ogen.

Bij mij was de oplossing een masker waar de slang bovenop het hoofd werd aangesloten. Zoals bijv de Philips Dreamwear serie en de Resmed p30i doet. Met beide maskers heb ik op diverse goede kussens geen problemen meer gehad met lekkage door verschuiving.

Re: Resmed Contour Cpapmax kussen versie 2.0

3
Ik heb inmiddels ook het CPAPMAX kussen van Resmed aangeschaft. Kon deze versie in NL overigens alleen bij Vivisol vinden.
Nu ben ik benieuwd op welke hoogte jullie hiermee slapen.

Mijn ervaring tot nu toe is, dat ik eigenlijk steeds een stapje lager ga. Bij 10,8cm (blauw + grijs) kreeg ik last van mijn nek en schouders. Inmiddels twijfel ik tussen 7,6cm (blauw+groen) en 5,7cm (alleen blauw). Ik neig nu naar de laagste stand van 5,7cm.

Gebruiken jullie hem ook op een relatief lage hoogte? En is dat logisch of simpelweg een kwestie van persoonlijke voorkeur? Gek genoeg is 5,7cm wel iets lager dan mijn normale traagschuim kussen dat ik hiervoor gebruikte.

Overigens vind ik het een fijn kussen. Ik gebruik gewoon mijn eigen kussenhoes en dat gaat prima. Bij mij ligt de 'rechte' kant bovenop en de 'fluffy' kant onder. Ik ben benieuwd naar andere ervaringen.
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i