Storing in de bevochtiger?

1
Wie oh wie kan mij info geven: vannacht 4e nacht met CPAP en voor het eerst de verwarmde slang. Werd geregeld wakker van een droge mond/neus. Bevochtiging opgehoogd van 2 naar 3 maar bleef zelfde klacht houden. Condensatie leek opgelost, deze nacht geen geklots en water in de slang gelukkig.
Bleek vanmorgen het plaatje van de bevochtiger helemaal niet warm te zijn. Droge verstopte neus vandaag.
De eerste nacht werkte deze ook niet al stond alles goed ingesteld (vast ipv adaptief).
Wat kan de oorzaak zijn dat de bevochtiger niet werkt?
Wat is beste verhouding in stand bevochtiger en temperatuur van de slang? Slang standje hoger dan bevochtiger?
CPAP sinds 24 maart 2021, Resmed autoset 10 met verwarmde slang en full face masker.
Mooie dromen lachen mij toe, eindelijk klaar met de hele nacht woelen (gelukzalige grijns).

Re: Storing in de bevochtiger?

3
Ik heb een Philips dreamstation, net nieuw en 4 dagen in gebruik. Doet t de ene keer wel en andere keer niet🤷‍♀️
CPAP sinds 24 maart 2021, Resmed autoset 10 met verwarmde slang en full face masker.
Mooie dromen lachen mij toe, eindelijk klaar met de hele nacht woelen (gelukzalige grijns).

Re: Storing in de bevochtiger?

4
Als de warmteplaat elke keer warm wordt als de voorverwarm-stand is geactiveerd, dan is er niets defect.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Storing in de bevochtiger?

6
Hoi Ruudj, Ik lees het stuk van Elma en lees verderop dan weer dat dit niet klopt?
Ik weet het niet meer. Tips en tricks voor de nacht zijn zeer welkom. Had het moeilijk vannacht met het FF masker, het voelde ineens heel benauwd aan.

Heeft iemand hier recente ervaring mee?

Anders bel ik morgen naar Philips want Mediq zegt dat ie alleen in adaptief kan met warme slang (terwijl de instelling dan dus op 'vast' staat??". Te gek voor woorden als dat zo is.
Waar ik tegenaan loop: ik heb echt de bevochtiging hard nodig met mijn anatomie van de neus. Zonder verwarmde slang elke 2 uur wakker van een gorgelende, klotsende slang. Met verwarmde slang wakker van een droge en verstopte neus.
Het zal toch niet zo zijn dat ze bij Philps zo onozel zijn dat hun eigen accessoire niet doet wat het moet doen? Daarom koop je dat ding toch? om condens te voorkomen tijdens de bevochtigingsfunctie?

Ik heb de dreamstation van philips met verwarmde slang van zelfde merk en een FF masker die ik afwissel met een neusmasker.
CPAP sinds 24 maart 2021, Resmed autoset 10 met verwarmde slang en full face masker.
Mooie dromen lachen mij toe, eindelijk klaar met de hele nacht woelen (gelukzalige grijns).

Re: Storing in de bevochtiger?

7
Ikke schreef: 29 mar 2021, 19:17 Anders bel ik morgen naar Philips want Mediq zegt dat ie alleen in adaptief kan met warme slang (terwijl de instelling dan dus op 'vast' staat??". Te gek voor woorden als dat zo is.
Je krijgt nog steeds voor de verwarming en de slang de keuze uit 5 of 6 standjes. Ik heb mijn verwarming op standje 3 staan en de slang op standje 2.

Dat verhaal van Elma is toch wel bespottelijk. Mensen lijken niet te begrijpen hoe relatieve lichtvochtigheid werkt. Als de "hybernite" slang heet wordt dan gaat de rel. luchtvochtigheid omlaag! Dus de CPAP moet zelf weten hoe hard de slang aanstaat om de relatieve luchtvochtigheid constant te houden. Met de "methode Elma" zet je het hygrostatisch algoritme buitenspel.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Storing in de bevochtiger?

8
Ik ga ervan uit dat Elma op dat moment vanuit haar ervaring heeft geschreven met de kennis en techniek die er toen was in haar situatie. Laten we elkaar hier steunen en niet afvallen (al zou ik graag wat afvallen maar dat is een ander verhaal😁)

Afijn, 30ml uit het bakje vannacht met bevochtiger even in stand 3, met mijn neusmasker kan die lager, dus werd stand 2 en slang hele nacht stand 1. Wakker geworden van droge verstopte neus.
Is het normaal dat ie dan maar zo weinig verdampt? De eerste 2 nachten zonder verwarmde slang was bakje bijna leeg...

Wat zijn jullie ervaringen?
Werkt de bevochtiging minder goed met verwarmde slang dan zonder?
CPAP sinds 24 maart 2021, Resmed autoset 10 met verwarmde slang en full face masker.
Mooie dromen lachen mij toe, eindelijk klaar met de hele nacht woelen (gelukzalige grijns).

Re: Storing in de bevochtiger?

9
Ikke schreef: Ik ga ervan uit dat Elma op dat moment vanuit haar ervaring heeft geschreven met de kennis en techniek die er toen was in haar situatie. Laten we elkaar hier steunen en niet afvallen (al zou ik graag wat afvallen maar dat is een ander verhaal😁)
Geen kennis dus. Ik steun iedereen (inclusief Elma) door een fantasie te noemen wat het is: een fantasie. Anders zouden we nog steeds serieus regendansen uitvoeren als het droog is :')
Ikke schreef: 30 mar 2021, 09:49 Afijn, 30ml uit het bakje vannacht met bevochtiger even in stand 3, met mijn neusmasker kan die lager
Waarom? Waarom zou je een lagere relatieve luchtvochtigheid willen hebben met een neusmasker?

PLP, van Kenniscentrum Luchtbevochtiging :yum:
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Storing in de bevochtiger?

10
Ikke schreef: 30 mar 2021, 09:49 Wat zijn jullie ervaringen?
Werkt de bevochtiging minder goed met verwarmde slang dan zonder?
Bij mij is soms het bakje leeg, dan weer half vol. Alles afhankelijk van de luchtvochtigheid van de slaapkamer. Ingesteld op adaptief met slang en bevochtiger beide op 3.
Ben destijds begonnen zonder verwarmde slang, maar met is (voor mij althans) toch beter. Geen droge keel/neus bij wakker worden.
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10