inslaap tips gezocht

1
Het inslapen is een drama.

Vooral de eerste 2uur, schrik ik regelmatig op, slikken, "stikgevoel" tegen hyperventilatie aan.

Ik start op mijn rug, probeer te ontspannen en vervolgens draai ik naar links of rechts. (zij slaper)
Maar vaak binnen de eerste 2uur... heb ik van die verslik-, stikmomenten.



Wie heeft een tip voor mij?


uiteindelijk slaap ik goed
gemiddeld 8u met masker
AHI tussen 0,3-1,5 (20dagen)

Dus al met al prima resultaat, maar dat inslaap moment... pfff
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: inslaap tips gezocht

2
Ik had vergelijkbare ervaringen bij mijn eerste contact met CPAP. Gelukkig had ik (toevallig) een BiPAP gekocht dus ik kon de instelling gewoon omzetten toen ik van de CPAP modus wanhopig was geworden. Het maakte voor het ontspannen een wereld van verschil. Ik gun het iedereen om een keer BiPAP te proberen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: inslaap tips gezocht

6
4 cm aan Pressure Support is redelijk, maar als EasyBreathe aanstaat gaat er wel een wel een hoop kracht uit. Heeft u wel eens een hogere waarde geprobeerd?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: inslaap tips gezocht

7
Ik had bij mijn bipap geen Vauto tot mijn beschikking. Ik heb modus S met Backup Rate 10 gebruikt en later modus ST. Maar dit gaf ook veel instel problemen in het begin.

Nu gebruik ik een ASV en slaap er wel goed mee, maar nog wel veel problemen met lekkage van het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker.

Bovendien ontsnappende luchtstroom door de gaten in mijn gehemelte wat een borrelend geluid geeft in mijn mond tijdens mijn slaap. Hinderlijk. Misschien is dan een full face masker dan nog een oplossing.

Je zou wellicht kunnen starten in zijligging ipv rugligging.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: inslaap tips gezocht

8
Mij helpt het om een (begeleide) mindfulnessoefening te doen. Ik slaap daar rustig op in. Er zijn diverse apps met deze oefeningen, bijv. VGZ heeft een prettige app.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP