Zelf de CPAP druk aanpassen

1
Hallo,

Ik kan in het klinisch menu van mijn Resmed S9 de druk instellen, deze is door Kempenhaege op 7 gezet maar voor mijn gevoel mag hij wel iets hoger, ik heb de aanlooptijd al uit gezet omdat ik de lagere waardes tijdens het opbouwen sowieso al niet prettig vond.
Ik kan er natuurlijk eens mee gaan experimenteren maar ik vraag me af wat hiervan de gevolgen zijn. Ik kan me niet voorstellen dat het schadelijk is voor mijn lichaam (mijn pa slaapt met 10!) hooguit als de therapie niet geweldig is zal mijn AHI weer stijgen (en deze schommelt de laatste dagen tussen de 4 en 10 AHI). Ik neem aan dat het niet precies de bedoeling is dat patiënten zelf hun apparatuur gaan aanpassen maar aan de andere kant, dat menu is zo makkelijk te bereiken, een geheim is het ook niet. Wat raden jullie aan? Eerst Kempenhaeghe bellen en vragen of ze akkoord gaan of gewoon eens proberen en kijken wat de uitkomst is?

Alvast bedankt voor antwoord.

Re: Zelf de CPAP druk aanpassen

2
De officiële procedure is dat je aan de behandelend arts om een hogere druk vraagt en dat die dan de leverancier opdracht geeft om het uit te voeren. Daarvoor moet je dan weer een dag thuis zitten wachten, want ze kunnen nooit vooraf zeggen hoe laat ze komen.

Ik heb in het begin de druk ook zelf aangepast. De dokter had 8 hPa gezegd en uiteindelijk ben ik op 9,5 hPa uitgekomen. Je moet wel oppassen. Als je de druk iets te hoog zet krijg je 's nachts moeite met uitademen. Bij mij resulteerde dat in een moment waarop ik opeens midden in de nacht met een zeer snelle hartslag wakker werd. (Lees het hele verhaal in mijn boekje: isbn 978-90-9022731-3.)

Wat je moet doen is: Iedere week de druk met 0,5 hPa verhogen en dan de hele week in de gaten houden of er verbetering of verslechtering optreedt. Wacht steeds een week met het verder verhogen, want je AHI is niet iedere nacht hetzelfde, en je moet dit heel voorzichtig aanpakken.

Hoe het met jouw toestel moet weet ik niet, maar dat is vast wel via Google te achterhalen.

P.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: Zelf de CPAP druk aanpassen

3
Bedankt voor je duidelijke antwoord!
Hoe ik de druk moet verhogen bij mijn cpap weet ik dus ik zal deze straks op 7,6 zetten.
De reden waarom ik het wil is omdat ik de hele week schommel tussen de 4 en de 10 AHI en ik merk dat het de laatste dagen aan het opbouwen is. Ik vermoed dat vanwege mijn slaaptekort ik erg vast sliep in het begin en dat dat nu wat beter gaat (ik voel me ook al een stuk beter) maar de laatste drie dagen heb ik 's nachts het masker afgezet in mijn slaap, ik kan me daar wel een gevoel van geen adem krijgen bij herinneren, mijn vrouw wekt me dan snel genoeg omdat ik binnen 5 minuten lig te snurken als een beer en dan zet ik het masker uiteraard weer op. Vanmiddag heb ik even wat geëxperimenteerd met de CPAP en kwam op een druk van 8.0 uit waar ik me, wakker en op mijn rug liggend, het prettigste bij voel, ik kan de druk met stappen van 0.2 mBar verhogen of verlagen. Uitademen is bij 8.0 geen probleem het 'ontspannen' van mijn longen is voldoende, inademen gaat daarbij een stuk prettiger bij 8.0, ik heb bij 7.0 nog een beetje het idee dat ik door een rietje adem moet halen zeg maar. Ik heb hem ook even voor de lol op 10 gezet om eens te voelen hoe dat is, mijn Pa slaapt met die druk maar da's inderdaad behoorlijk heftig, mij zou dat op dit moment in ieder geval niet lukken.

Nou ja, nogmaals bedankt voor het advies, ik zal er stilletjes eens mee gaan experimenteren en het boekje Lucht wil ik wel lezen, is deze via een e-book handelaar te verkrijgen?

Re: Zelf de CPAP druk aanpassen

4
scherpenhuysen schreef:Nou ja, nogmaals bedankt voor het advies, ik zal er stilletjes eens mee gaan experimenteren en het boekje Lucht wil ik wel lezen, is deze via een e-book handelaar te verkrijgen?
Met het isbn is het overal te bestellen, ook bij de boekhandel op de hoek. Maar bol.com heeft hem ook op de site staan. Levertijd is ongeveer een week, want het is een print-on-demand boekje, dus het binnenwerk wordt speciaal voor jou gedrukt bij de ene drukker en het kaft bij de andere drukker. Daarna wordt het handmatig in elkaar gelijmd. Duurt even, maar dan heb je ook wat ;).

Succes met het experimenteren, maar doe voorzichtig!

P.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: Zelf de CPAP druk aanpassen

5
Beste Scherpenhuysen,

Zelf experimenteren met de druk van een CPAP is heel onverstandig. Bij Kempenhaege zijn ze deskundig genoeg om een juiste druk voor jou te bepalen.
Je hebt een S9 en uit jouw bericht begrijp ik dat die vast is ingesteld op 7 cmwk.
Is er een reden gegeven waarom die S9 niet op automaat is ingesteld?
Persoonlijk heb ik een Weinmann Balance die automatisch de druk geeft die nodig is om apneu's effectief te bestrijden. Meestal zie ik 's morgens dat de hoogste druk 7 of 8 is geweest en mijn AHI blijft mooi onder de 1.

Als je toch wilt gaan experimenteren, dan moet je de raad van Peter maar opvolgen en de verandering in stapjes van 0,5 cmwk verhogen. Alleen zou ik zeggen, bekijk de resultaten over een iets langere periode van minimaal 2 weken.

Houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: Zelf de CPAP druk aanpassen

6
De druk met kleine stapjes aanpassen om tot een optimale situatie te komen kan nog niet zoveel kwaad, echter van 7 naar 10 gaan zou ik niet doen. Te hoge druk kan centrale apneu's "uit gaan lokken" en dan is het middel erger dan de kwaal.
Ik weet niet hoe ze in Kempenhaeghe je druk bepaald hebben, als dat met een titratiepap is gebeurt is de druk die daar bepaald is voldoende om 90% van je apneu's weg te blazen.

Re: Zelf de CPAP druk aanpassen

7
Naast voorgaande adviezen raad ik je aan om maar een keer per week op een vaste dag te kijken hoe je AHI de afgelopen week gemiddeld is geweest.
Elke dag kijken beïnvloed het resultaat en dan heb je kans dat je elke dag weer wat anders instelt omdat je per dag andere waarden zult uitlezen.
Ik kijk, vaste prik, op zondag hoe de week ervoor is geweest.
Tussen door kijk ik niet en probeer niet aan druk en instellingen te denken.
Eventuele wijzigingen voer ik ook op zondag door.

Groet, Daan

Re: Zelf de CPAP druk aanpassen

8
Bedankt voor de tips en adviezen!
Met betrekking tot de vraag waarom mijn S9 een vaste druk heeft, ik heb 3 slaaptests gehad en daar hebben ze de druk bepaald op 7.
De reden waarom ik de druk iets aan wil passen is dat ik af en toe het gevoel had dat ik geen lucht kreeg, of in ieder geval, moeite moest doen om door de slang te ademen, de opbouw van de druk had ik al uitgezet dus hij blaast meteen volle bak.
Ik heb nu de afgelopen twee dagen met een druk van 7,4 geslapen en moet zeggen dat me dat veel beter bevalt, ik heb het masker ook niet meer afgezet 'snachts en mijn AHI is onder de 3 gebleven de afgelopen twee nachten.
Ik denk dat ik hem voorlopig op deze druk laat staan, dit voelt gewoon goed en verder inderdaad trouw op vrijdagavond het SD-kaartje uitlezen om te zien hoe de week is geweest.

Overigens is het inderdaad zo dat met een druk van 7 zeker 90% van mijn AHI weg is, ik kwam van 85 en zat steeds rond de 4 met twee uitschieters naar 9 en 13.

Maar goed, de belangrijkste reden voor aanpassen van de druk is dus het comfort en dat zit nu voor mijn gevoel net ietsje beter!

Re: Zelf de CPAP druk aanpassen

9
de opbouw van de druk had ik al uitgezet dus hij blaast meteen volle bak.
Dat is de zogenaamde "ramp" instelling die wel meer mensen (waaronder ik ) niet prettig vinden en uitzetten.
Van 7 naar 7,4 is niet echt spectaculair, maar blijf met uitlezen op je centrale apneu's letten.
Dat die niet oplopen.

Groeten, Bram

Re: Zelf de CPAP druk aanpassen

10
Oh ja, de ramptijd, zo heet dat. Ja dat vond ik echt vreselijk, ik wil wel lekker adem kunnen halen.
De centrale Apneu's houd ik inderdaad in de gaten, ik dacht aanvankelijk dat ik een druk van 8.0 prettiger vond maar ben even een uurtje 's middags gaan slapen met die druk en zag daarna dat ik iets van 9 centrale apneus had tijdens dat uur, later zaqg ik ook de reacties hier op dit topic en heb ik besloten een stuk rustiger op te bouwen en 7.4 lijkt nu goed te zijn, ik ga wel vanavond toch even uitlezen wat het resultaat is geweest, volgens de CPAP een AHI van 2.8 wat ik op zich keurig vind maar dat moet dan niet 2.8x centraal zijn anders ga ik naar 7.2 of gewoon weer terug naar 7, al vind ik dat dan net wat minder prettig.

Re: Zelf de CPAP druk aanpassen

12
Misschien een beetje flauw maar dat soort adviezen geven wij hier niet. Maar Google weet alles.
Mocht je de druk aanpassen, kan ik je alleen maar waarschuwen mbt een te hoge druk, die kan centraal apneu "uitlokken".
Vandaar ons advies dit altijd in overleg met je arts/leverancier te doen.

Groeten, Bram

Re: Zelf de CPAP druk aanpassen

14
Beste Douma,

Ik ben het niet eens met de term kinderachtig die je gebruikt.
Je schijnt niet te beseffen dat het adviseren van veranderde drukinstellingen medische handelingen zijn en daar zijn wij niet bevoegd voor. Wij kunnen alleen tegen je zeggen dat het onverstandig is, om zelf belangrijke instellingen te veranderen. Deze staan niet voor niets in een, voor de patiënt, niet direct toegankelijk menu.

Dus als jij instellingen veranderd wil hebben, is de behandelend arts, of na overleg met die arts de osas verpleegkundige de aangewezen persoon.

Ik hoop dat je het moderatorschap van dit forum kunt zien als een bestuurder, bijvoorbeeld van een vereniging. Je moet heel vaak hetgeen je zegt verantwoorden, wat bij een privé persoon minder aangerekend wordt.

Succes met jouw zoektocht naar een oplossing.
Houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: Zelf de CPAP druk aanpassen

15
Wat bovenaan staat is volledig voor verantwoording van de poster. Wij kunnen alleen waarschuwen voor de gevolgen van een te hoge of te lage druk.
En idd. een beetje boel flauw cq. kleuterachtig!
Tja mannen blijven toch kinderen maar sorry daar ligt mijn grens.
Mochten andere moderatoren het daar niet mee eens zijn hoor ik dat wel via ons "eigen hoekje".

Groeten, Bram

Re: Zelf de CPAP druk aanpassen

17
Beste Douma
Douma schreef:Weet je laat maar!
Ik kom er zelf wel vroeg of laat achter hoe je de druk veranderd.
Waar ik moeite mee heb is het feit dat je hier op het forum komt, niet eens jezelf voorstelt en meteen kritiek hebt op iemand die netjes antwoord geeft. Iedereen hier doet zijn uiterste best om mensen te helpen. Even voorstellen was op zijn minst netjes geweest.

Groetjes, Thea

Re: Zelf de CPAP druk aanpassen

18
Theab schreef:Beste Douma
Douma schreef:Weet je laat maar!
Ik kom er zelf wel vroeg of laat achter hoe je de druk veranderd.
Waar ik moeite mee heb is het feit dat je hier op het forum komt, niet eens jezelf voorstelt en meteen kritiek hebt op iemand die netjes antwoord geeft. Iedereen hier doet zijn uiterste best om mensen te helpen. Even voorstellen was op zijn minst netjes geweest.

Groetjes, Thea
Ach, Thea.... Laat maar gaan. Douma wil het graag zelf doen. Nu maar hopen dat hij zijn longenkast niet opblaast :lol:

Re: Zelf de CPAP druk aanpassen

19
Ha Fons

Ik kan me wel indenken dat mensen niet weten dat je jezelf beter even kunt voorstellen in een eigen topic. Maar hier even landen en gelijk negatief commentaar geven op iemand die je netjes antwoord? Dat schiet mij toch even in het verkeerde keelgat. Nog meer ademnood terwijl ik al apneuer ben :shock:

Groetjes, Thea

Re: Zelf de CPAP druk aanpassen

20
Theab schreef:Ha Fons

Ik kan me wel indenken dat mensen niet weten dat je jezelf beter even kunt voorstellen in een eigen topic. Maar hier even landen en gelijk negatief commentaar geven op iemand die je netjes antwoord? Dat schiet mij toch even in het verkeerde keelgat. Nog meer ademnood terwijl ik al apneuer ben :shock:

Groetjes, Thea
Ja, ik herken je irritatie wel Thea, en hoop dat de irritatie weer gezakt is en het ademhalen weer goed gaat ;)