Gehoor problemen vs. cpap

1
Zijn er meer mensen die last hebben van vocht in de oren? Ik heb al vaker problemen met de oren, buisjes en zo, maar nu ik 's nachts een cpap gebruik heb ik het idee dat het probleem erger is geworden. De KNO-arts weet nog niet waar het probleem zit, maar denkt niet dat het van de cpap komt. Moet nu elke morgen mijn oren schoonmaken, soms is zelfs het gehoor minder

Re: Gehoor problemen vs. cpap

2
Hoi Haarie
Ik heb nog nooit vocht in mijn oren gehad, maar ik heb wel een flinke piep in mijn oren waarvan ik vermoed dat die door de CPAP komt.
Ik heb altijd al een zachte piep gehad, maar sinds ik een nieuwe CPAP met Cflex gebruik (lagere druk als je uitademt) is die veel harder geworden en hoor ik wat slechter. Ik vermoed dat het continue drukverschil niet zo fijn is voor je trommelvliezen.
Heb jij misschien ook een automatisch drukverschil tussen in- en uitademen?
De toekomst is tegenwoordig ook niet meer wat ze geweest is.

Re: Gehoor problemen vs. cpap

4
Hoi Theike
Dat had ik eerder al gedaan, maar daarmee vond ik wel een correlatie tussen slaapapneu en tinnutus, maar slechts één forumbericht ergens over CPAP en tinnutus. Terwijl ik toch echt al veel langer slaapapneu heb dan dat die piep veel harder is geworden.
Of bedoel je iets anders?
De toekomst is tegenwoordig ook niet meer wat ze geweest is.

Re: Gehoor problemen vs. cpap

6
Hallo. Ik heb sinds het gebruik van de Cpap ook meer last van mijn oren. Ze zitten meer dicht, heb dan die plop in mijn oren als ik iets drink of moet gapen. Ook ben ik slechter gaan horen. De osas-pleeg zei dat dat vaker voor kwam, maar had er geen remedi tegen, helaas.
Gr, Doortje

Re: Gehoor problemen vs. cpap

7
Oh, dit is herkenbaar. Ik heb sinds ik de pap heb ook meer suizende oren. Bar vervelend. Is er overdag ook, maar dan ben ik afgeleid (meestal :wink: ).
Voor ik ga slapen vind ik het echter wel storend.
Ga het toch maar eens aankaarten.

Ben benieuwd of er hier nog tips zijn.
Groetjes
Anke

Re: Gehoor problemen vs. cpap

8
Ik zit met exact dezelfde symptomen als hierboven beschreven. Ik begon een vermoeden te krijgen van het verband met CPAP en mijn oorsuis en erger wordend gehoorprobleem voor ik dit forum vond.
(Het gehoorprobleem was er al, maar ik heb de indruk dat het sinds CPAP verergert. Ik ga een afspraak maken met oorarts om een nieuwe gehoortest te doen. Dan kan ik eens vergelijken. Oorsuis is zeker vergergerd.)

Als er meerdere mensen zijn die het verband vermoeden, dan moet er toch een verband zijn.

Vraagje: Ik gebruik CPAP met water. Doen de anderen met klachten dat ook? Of heeft het er niets mee te maken.

Groeten
Jos

Re: Gehoor problemen vs. cpap

9
josswennen schreef:Vraagje: Ik gebruik CPAP met water. Doen de anderen met klachten dat ook? Of heeft het er niets mee te maken.
Hoi, ik gebruik ook water in de Cpap. Als ik dat niet zou doen, is m'n mond 's morgens alsof ik de zandbak van de kleintjes naar binnen heb gewerkt :evil:
gr. Doortje

Re: Gehoor problemen vs. cpap

10
Ook ik gebruik een bevochtiger.
Overigens is de piep bij mij na een aantal maanden weer grotendeels verdwenen. In die tijd zijn er twee dingen veranderd: ik ben een intranasaal masker gaan gebruiken, en ik ben een flink vitamine D tekort gaan bestrijden. Geen idee of dat iets met die piep te maken heeft, maar ik denk, ik meld het maar even :)
De toekomst is tegenwoordig ook niet meer wat ze geweest is.

Re: Gehoor problemen vs. cpap

11
Ik heb het ergens anders op het forum al naar voren gebracht. Ik heb al sinds
lange tijd al tinnitus. Maar ik heb nooit een verband gezien met het CPAP-gebruik.

Maar nu heb al een paar maanden iedere morgen heftig klikken en kraken in
mijn oren. Inderdaad net of er water in zit.
Toen is geopperd dan het door de CPAP-druk kan komen. Die met 12cm vrij hoog.

Ik heb zowel OSAS als CSAS. En ook Cheyne Stokes-ademhaling.

Maar ik constateer nu dat er kennellijk meer mensen deze problemen hebben.

Hier in het Medisch Centrum Alkmaar weten ze er geen raad mee. Ik ben dus op
zoek naar een slaapkliniek waar ze er wel wat over kunnen vertellen.

Ik heb al geexperimenteerd met de bevochtiger. Maar als ik hem wat hoger zet
krijg ik water in mijn masker. Dat is ook niet zo geweldig.

We blijven zoeken. :D

Re: Gehoor problemen vs. cpap

12
Zie deze link ---> https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4896658/

Conclusion:
While the benefits of CPAP are clear, we must take into account the rare but possible effects on ear structure and function.
Many studies describe an increase in middle ear pressure with the use of CPAP,
but few describe the effects of this increased pressure on the middle ear, such as the otic barotrauma described in this case.
Given the increased prevalence of OSA, it is important to understand the risks associated with CPAP therapy.

Otic barotrauma is ear pain or damage to the tympanic membrane caused by rapid changes in pressure.

Re: Gehoor problemen vs. cpap

13
Dank voor de info, Rudolph!
Misschien goed om te weten dat je van een loslatend trommelvlies (daar gaat Rudolphs link over) maar zelden tinnitus krijgt (het kan wel), maar dat je over het algemeen wel merkt dat je ineens minder hoort, of slechter kunt bepalen waar een geluid vandaan komt. Ook duizeligheid kan optreden.
De meeste mensen met tinnitus hebben geen probleem met hun trommelvlies. Maar het is niet onmogelijk.

Voor zover ik het begrijp wordt overdruk op het middenoor niet doorgegegeven aan het binnenoor. Daarin (in het slakkenhuis) zitten de haartjes die oa beschadigd kunnen raken door teveel geluid, en die meestal de oorzaak zijn van tinnitus. Maar zeker weten doe ik dat niet, heeft er misschien iemand meer kennis dan ik?
De toekomst is tegenwoordig ook niet meer wat ze geweest is.

Re: Gehoor problemen vs. cpap

14
Ik ga deze topic maar weer eens aan zetten omdat ik het idee heb dat je wel zeker door gebruik van een cpap last krijgt van je oren en gehoor.
Voorheen had ik al last van slecht kunnen horen met een oor en tijdens de opstartperiode van de cpap ging het op een dag verkeerd. Voorheen deed ik iedere week de druk een half stapje hoger omdat ik er moeite mee had om gelijk een hele stap te maken( ½ cm hoger). Op een gegeven moment toch de druk met 1 cm verhoogt en 1 minuut later een knalletje in m’n goede oor en vanaf dat moment ben ik voor 70% het gehoor kwijt geraakt en moet nu ook een gehoortoestel gebruiken om alles goed te kunnen verstaan. Ze noemen dat restverschijnselen en stappen daar snel overheen Ik vindt dat als je na een slaaponderzoek de mededeling krijgt dat je slaapapneu hebt dat ze niet alleen je de mogelijkheden moeten vertellen hoe je deze ademstops kunt minderen maar je ook vertellen wat de eventuele risico’s zijn van het gebruik van een cpap apparaat. Ik zie me nog zitten toen de arts vertelde dat ik de eerste 2 maanden sowieso niet achter het stuur van een voertuig mocht zitten. Ik deed de td op een recreatie bedrijf dus karde de hele dag van chalet naar chalet. Als ik van te voren had geweten dat dit er allemaal aan vast zat dan had ik geen slaaponderzoek laten doen. Ik had er namelijk helemaal geen last van en stond smorgens beter op als nu. Omdat mijn vrouw het opmerkte dat ik tussen het slapen door vaak stopte met ademen ben ik aan het onderzoek begonnen. Oops ik dwaal af. Wat me opgevallen is de laatste weken `mede dankzij Ruud` is dat sinds ik weer slaap met de verwarmde slang het gehoor lijkt te verbeteren en ik minder last heb van het gevoel dat er van alles in mijn hoofd zit. Vermoedelijk komt dat doordat de lucht die in je keel/oren en neus wordt geblazen niet zo koud meer is . De druk staat bij mijn op constante druk van 8,5 cm en vraag me af of het misschien beter is om niet met vaste druk de cpap te gebruiken of helemaal een ander apparaat te gegaan gebruiken.

Re: Gehoor problemen vs. cpap

15
Als u al een tijd slaapt met verwaarloosbare apneus/hypopneus maar nog steeds niet bevredigd uit bed komt, dan is het zeker zinvol om eens te kijken naar Flow Limitation.
Hennie schreef: De druk staat bij mijn op constante druk van 8,5 cm en vraag me af of het misschien beter is om niet met vaste druk de cpap te gebruiken of helemaal een ander apparaat te gegaan gebruiken.
In het geval dat Flow Limitation nadrukkelijk aanwezig is, dan kan een Bilevel klasse apparaat soelaas bieden.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i
Bijlagen

Re: Gehoor problemen vs. cpap

17
Flow Limitation is de naam die wordt gegeven aan de vorm die de ademhalingskromme krijgt in de grafieken van de luchtstroomsnelheid. Deze kunt u raadplegen met OSCAR. De illustratie die ik heb bijgevoegd in mijn vorige bericht geeft een indruk van hoe flow limitation eruit ziet. Flow limitation kan leiden tot herhaalde verstoringen van de slaap met ernstige gevolgen voor de slaaparchitectuur en de subjectieve slaapkwaliteit ('s morgens brak of fris zijn).

Flow limitation is iets dat heel slecht wordt gedetecteerd door de apparaten. Verwacht geen kant en klaar lijstje, of markeringen op de tijdlijn. Het is iets dat je zelf moet leren herkennen, en opsporen door de registratie van een hele nacht door te bladeren in OSCAR.

Het punt is dus dat "AHI" in principe niets zegt over of je uitgerust uit bed komt. Het hardnekkige geloof dat AHI het laatste woord is over slaapkwaliteit noem ik ook wel de "AHI cultus." Flow limitation valt niet onder de AHI, dus er zijn veel mensen die denken dat hun vermoeidheid met lage AHI "een blijvend restverschijnsel" is terwijl ze een objectief probleem met de ademhaling hebben dat kan worden aangepakt met een beter apparaat, zoals BiPAP S, of een ASV (die ik zelf gebruik).
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Gehoor problemen vs. cpap

18
Bedankt voor u uitleg persluchtpiraat. Het is idd lastig om te zien hoe het Flow Limitation is . Ik zal er dus wat tijd in moeten steken.
Wat betreft de AHI daar heb je wel een punt. Ik ben weleens opgestaan en voelde me een stuk fitter als anders en na controle op de dreamstation van Philips zag ik een hogere AHI als de nachten er voor.
IK ben nog niet zolang met het programma van Oscar bezig maar hoop het tzt allemaal goed te kunnen begrijpen.