CA gaat omhoog

1
Ik ben sinds mijn diagnose OSAS eind 2013 aangekomen in gewicht, begin 2015 heb ik besloten om daar eens serieus werk van te maken. Ben gaan sporten en afvallen.
Dat ging erg goed tot er de klad in kwam wegens een achillespeesoperatie en het herstel daarvan. Ik was wat aangekomen (minder dan 10kg en was eerst bijna 30 kwijt). Toen ik alles weer mocht ben ik gaan sporten en weer letten op mijn eten, echter lukte me het niet om weer in die flow te komen. Na de laatste jaarlijkse controle, heb ik een verwijzing van de longarts gevraagd voor een diëtiste, die heeft me wat tips gegeven.
Via mijn dochter ben ik gestart om alles bij te houden in een app, daarmee lukte me om weer in de flow te komen. Ik ben me beter bewust wat ik eet en wat aantelt, soms best verrassend. VB om voldoende vezels binnen te krijgen neem ik gebroken lijnzaad in de yoghurt, schijnt gezond te zijn maar er zitten best veel calorieën in, omdat het nogal vet is (wel het goede vet).

Wat mij opviel toen mijn gewicht weer begon te zakken, dat mijn AHI omhoog ging.
Wat mij onaangenaam verraste, overigens ging eigenlijk de CA flink omhoog.
Kan het zijn dat deze getriggerd wordt door bv een te hoge druk?
14 juni heb ik een afspraak met de OSAS consulent in het Slingelandziekenhuis om samen de waardes uit te lezen.

Daar komt nu nog bij dat ik vorige week een flinke smak met met de mountainbike gemaakt heb en rugletsel heb (compressiefractuur met scheurtjes in de wervel van T8 (8e borstwervel, ongeveer onderrand schouderbladen)
Hiervoor slik ik pijnstillers:
Paracetamol 3dd 1000mg
Diclofenac 3dd 50mg
Tramadol/Paracetamol 37,5/375mg 1dd voor het slapen
Paracetamol 500mg (bij de Tramadol)

Daarvan voor het slapen de Tramadol/Paracetamol , Paracetamol 500mg en Diclofenac 50mg

Heeft iemand ervaring wat dit met de AHI doet?
Het is natuurlijk mogelijk dat mijn eerste en tweede verhaal nu door elkaar heen gaan lopen.
Sinds 16-12-23 een Resmend Airsense 10, hiervoor op 2 dagen na 10 jaar een Resmed S9 Autoset met H5i
Mirage FX neusmasker
diagnose AHI: 22
Druk CPAP 7,0 (sinds 18-5-2020 afgebouwd vanaf 8,6)

Re: CA gaat omhoog

2
Ja, te hoge druk kan Ca uitlokken.

Medicijn gebruik kan op invloed zijn van de keel spieren e.d.

Je zult het nu even nodig hebben. Jammer dat het sporten er nu weer bij inschiet, het is niet anders.

Sterkte

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: CA gaat omhoog

3
dank voor je reactie
Sinds 16-12-23 een Resmend Airsense 10, hiervoor op 2 dagen na 10 jaar een Resmed S9 Autoset met H5i
Mirage FX neusmasker
diagnose AHI: 22
Druk CPAP 7,0 (sinds 18-5-2020 afgebouwd vanaf 8,6)

Re: CA gaat omhoog

4
Ben vandaag bij de OSAS-consulent geweest en we hebben afgesproken de druk te verlagen van 9,6 naar 8,6.
Sinds 16-12-23 een Resmend Airsense 10, hiervoor op 2 dagen na 10 jaar een Resmed S9 Autoset met H5i
Mirage FX neusmasker
diagnose AHI: 22
Druk CPAP 7,0 (sinds 18-5-2020 afgebouwd vanaf 8,6)

Re: CA gaat omhoog

5
Tramadol is een opiaat, die het centraal zenuwstelsel onderdrukt, dus je kunt zeker meer (centraal) apneu krijgen daardoor!
CPAP, vervolgens multi-level KNO-operatie (UPPP, Celon tongbasis, HTP), terug naar CPAP vanwege nul effect operatie, Inspire, Inspire geen succes en terug naar CPAP

Re: CA gaat omhoog

6
Frits68 schreef:Tramadol is een opiaat, die het centraal zenuwstelsel onderdrukt, dus je kunt zeker meer (centraal) apneu krijgen daardoor!
Tramadol heb ik een kleine week geslikt en ben toen gestopt.
Sinds 16-12-23 een Resmend Airsense 10, hiervoor op 2 dagen na 10 jaar een Resmed S9 Autoset met H5i
Mirage FX neusmasker
diagnose AHI: 22
Druk CPAP 7,0 (sinds 18-5-2020 afgebouwd vanaf 8,6)

Re: CA gaat omhoog

8
Als je afvalt heb je grote kans dat je AHI tgv obstructie af zal nemen.
Immers, als je wat dik bent is niet alleen je buitenkant dik, maar ook je binnenkant, dus ook je zachte gehemelte.
Als je afvalt neemt de omvang daarvan dus ook af.
Als de omvang afneemt kan het ook niet meer voor je keel hangen en de boel afsluiten.

Maar, als het dat tóch doet, bijvoorbeeld omdat je veel op de rug geslapen hebt, schiet je AHI ook gelijk omhoog.

Persoonlijk voorbeeld:
Gisternacht had ik AHI 2,4 en vannacht 14,8.
De laatste waarde tgv rugslapen.

Zolang het gemiddelde een beetje acceptabel is en ( nog belangrijker) je je goed voelt zou ik me niet al te veel zorgen maken.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: CA gaat omhoog

9
Dankjewel Menno sinds de behandeling afgelopen december heb ik niet meer boven de 5 gezeten.
Soms 0.7 dus ik schrok me een hoedje.
Ben nu gerust gesteld en benieuwd wat het morgen is gemiddeld zit ik heel goed.
Dankje.

Re: CA gaat omhoog

10
Graag gedaan.

Je moet maar zo denken: je besefte dat er iets niet goed ging toen je naar je lichaam luisterde.
Daardoor word je nu behandeld voor apneu.

Dus nu ook gewoon luisteren naar je lichaam.
Getalletjes zijn maar cijfers in een bepaalde volgorde. ( Overigens wel een goede indicatie, uiteraard.)
Je lichaam liegt nooit.

Zie het zo: als je je een keer laat gaan en je rijdt 's nachts op een lege Afsluitdijk een keer veel te hard, ben je dan een notoire hardrijder, of rijd je gemiddeld nog steeds keurig de maximale snelheid?
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/