Waarom apparaat lager als mijn hoofd?

1
Hoi,
,t is weer gelukt mijn inlog etc te vinden.ondanks mijn verschrikkelijke problemen , geheugen wordt steeds slechter. Schrikbarend! Excuus, ik moest dit Efkes kwijt!
De vraag : waarom moet mijn philips apneu apparaat lager als mijn hoofd staan. Zie dat niet, hooguit om beveilingaspect.Als het apparaat bv zou vallen en de elektriciteit. Wie helpt mij.
Henk

Re: Waarom apparaat lager als mijn hoofd?

2
Hoi Henk,

wij raden dat aan omdat als deze boven het hoofd staat er sneller condens vanuit de slang het masker in kan lopen. Ook is inderdaad het risico aanwezig dat je per ongeluk de cpap naar beneden trekt en deze boven op het hoofd terecht kan komen.

Zelf heb ik de cpap naast mijn bed staan op twee schoenendozen. Eventueel geluid van de cpap en eventueel licht van display wordt dan ook weerkaatst door het matras.

De slang laat ik dan recht omhoog lopen via een slangenhengel. Aan het einde van de slangenhengel zit een lus waardoor de slang weer naar beneden loopt naar het masker. De voet van de slangenhengel wordt onder het matras geschoven.

Hoe gaat het verder met de therapie? Is jouw AHI nog steeds te hoog?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Waarom apparaat lager als mijn hoofd?

3
Hoi Ruud,

Op zich heb ik ook geen problemen.
Maar zo nu en dan heb ik (als maagpatiënt al jaren) soms ook ontzettend maagkwalen/pijn .
Dan wil wat meer rechtop zitten wel wat helpen, en heb daarvoor ook een bed met verstelling mogelijkheid.
Maar dat geeft dan weer problemen met dat apparaat.
Boven mij op de boekenplank zou gemakkelijker zijn.
Ga er toch nog eens over nadenken.
Het leven gaat niet over roosjes :) maar wij blijven de moed erin houden hoor .
Wens je het allerbeste na al deze samenspraak :))
Weltrusten.

Re: Waarom apparaat lager als mijn hoofd?

4
De post wel wat oud, maar toch even een reactie.
Het boven je hoofd op een plank plaatsen is geen probleem.
Zoals je al aan gaf moet je er wel voor zorgen dat je het apparaat er niet vanaf kan trekken.
Bij mij loopt de slang via een oog dat aan de plank zit.
Wat wel een probleem kan zijn is condensatie in de slang.
Het condens loopt dan richting je masker.
Aangezien de slang vrij lang is is het waarschijnlijk dat het in een van de kronkels blijft steken.
De lucht gaat dan door dit condens borrelen, een onprettig iets.
Over condens is al een heleboel op het forum geschreven.
Voor mij was de oplossing de verwarming van de bevochtiger wat lager te zetten.
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten