CSAS en autorijden

1
Beste forumleden,

Beetje achtergrond:

In maart 2012 ben ik geopereerd om mijn apneu te verhelpen, de zogenaamde UPPP operatie. Daarvoor al een neusoperatie gehad om neustussenschot recht te zetten. Alles leek goed te gaan, voor wat betreft apneus.

Echter, sinds begin dit jaar merk ik weer dat ik constant moe ben, overal in slaap val etc etc, jullie kennen het wel.

Toen besloten om opnieuw langs de KNO arts te gaan en die stelde voor om weer een slaaptest te doen thuis. Dit keer niet met alle kabels/sensoren aan hoofd, benen etc, maar enkel sensor op wijsvinger en kabeltje in neusgaten.

Resultaat gehad zo'n 2 weken geleden: Ernstige CSAS met AHI van 49.

Laatste diagnose dateert van 2012 en toen was het OSAS met AHI van 28.

Morgen heb ik een afspraak met een neuroloog, kijken wat hij mij gaat vertellen.

Ik kreeg al te horen van een verpleegster dat op basis van zo'n hoge AHI, dat waarschijnlijk de neuroloog mij gaat adviseren om geen auto meer te rijden.

Nu ben ik IT Consultant en rijd ik best wel veel. Ik moet wel toegeven dat dit steeds lastiger wordt omdat ik gewoon zo moe ben en vaak de neiging heb tijdens het rijden om mijn ogen te sluiten. Ik bel dan meestal mijn vrouw, zus, vriend of wie dan ook, om maar wakker en alert te blijven.

Wie o wie heeft ervaring met dit? Is er bij iemand daadwerkelijk verteld om niet meer auto te rijden?

Een andere vraag: is ernstige CSAS een reden om een tijdje in ziektewet te gaan? In ieder geval totdat ik mijn CPAP of wat voor apparaat dan ook krijg?
Reden dat ik dit vraag is omdat ik ook veel moeite heb met concentreren en heel weinig energie/fut heb om naar mijn werk te gaan.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en alvast bedankt voor met meelezen / meedenken.

Groeten,

Albert

Re: CSAS en autorijden

2
Lobo,

Voor wat betreft autorijden en evt niet werken, dat is een afweging die je zelf moet maken, alhoewel je formeel gezien nu niet mag autorijden, want te hoge AHI onbehandeld. Ik denk dat het goed zou zijn om dit met je baas te bespreken, in alle openheid.

Zelf ben ik door alle kwalen (waarvan apneu er een was) in de ziektewet beland en van daaruit in de WIA. Ik heb de multi level operatie gehad, waar de UPPP ook onderdeel van is. Bij mij is de OSAS gebleven en kreeg ik er centrale apneu bij, dit gebeurt vaker bij langdurig apneu en / of operaties. De CPAP gaat naar alle waarschijnlijkheid uitkomst bieden, vaak daalt met gebruik hiervan de centrale component (bij mij ook), dus je vooruitzichten zijn goed.

Ik wens je veel sterkte met dit alles!

Frits
CPAP, vervolgens multi-level KNO-operatie (UPPP, Celon tongbasis, HTP), terug naar CPAP vanwege nul effect operatie, Inspire, Inspire geen succes en terug naar CPAP

Re: CSAS en autorijden

3
Hoi Frits,

Bedankt voor je reactie en verhaald.

Ik weet dat het een afweging is die ik zelf moet maken, niet makkelijk, maar wel begrijpelijk als je je bedenkt dat ik in slaap kan vallen achter het stuur en een ongeluk kan veroorzaken waardoor iemand anders de dupe hiervan is.

Ik ga dit bespreken met mijn baas, maar wacht even het bezoek bij de neuroloog van morgen even af. Dan heb ik concrete informatie.

Ik kijk er al naar uit om een CPAP te hebben.

Jij ook sterkte met je kwalen.

Groeten,

Albert

Re: CSAS en autorijden

4
Dag Albert.
Ik heb nooit een negatief rijadvies gehad.
Wel de mededeling dat beroepschauffeurs 3 maanden niet mogen rijden.

Ik heb voor de behandeling nooit slaapaanvallen gehad.
Alleen als ik niet zelf reed, maar dan is het niet erg.
En sinds de behandeling is mijn alertheid alleen maar beter geworden.
Dus, tja.
Bekijk eens hoe het nú bij jou gaat.
Dat zal alleen maar beter worden.

Toch raar in dit land.
Zolang je een gevaar op de weg zou kunnen zijn maar dat niet beseft mag je autorijden, en zodra je er voor behandeld wordt en de klachten weg zijn, of op zijn minst minder, mag het niet meer. :?
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: CSAS en autorijden

5
Zelf heb ik alle rijbewijzen ,en moet voor de "grote "rijbewijzen dus elk jaar de procedure ondergaan . Elk jaar dus een beoordeling sturen naar het CBR . Vindt dit zelf wel terecht want in slaap vallen onder het rijden dat kan ik mijzelf en andere weggebruikers niet aan doen. In uw geval zou ik toch zeggen ,stop met auto rijden ,minstens tot het moment dat er een goede behandeling is gestart tegen uw apneu. Zoals u zelf aangeeft ,bellen onder het rijden ( ? ) om wakker te blijven ,en de sterke neiging om de ogen dicht te doen onder het rijden......Dat is nogal wat. Sterkte.

Re: CSAS en autorijden

6
Het kan een idee zijn om op de site van het CBR te kijken ,omtrent het apneu verhaal en voertuigen besturen. Er is veel veranderd in de wet , daardoor kan er ook bij een ongeluk veroorzaakt door in slaap vallen als gevolg van apneu de verzekering weleens heel moeilijk doen .
Nogmaals : ik zelf wil geen gewonden of doden op mijn geweten hebben , veroorzaakt door mijn apneu ....

Re: CSAS en autorijden

7
Frits68 schreef:Voor wat betreft autorijden en evt niet werken, dat is een afweging die je zelf moet maken, alhoewel je formeel gezien nu niet mag autorijden, want te hoge AHI onbehandeld. Ik denk dat het goed zou zijn om dit met je baas te bespreken, in alle openheid.
Wat je wel of niet met je baas kunt bespreken hangt sterk van die baas af. Er is niet voor niets een privacywet die zegt dat je bij ziekte de diagnose nooit aan je baas hoeft te vertellen. Hij mag er ook niet naar vragen en hij mag je zelfs niet verleiden tot het praten over je gezondheid. Voor je het weet zegt hij dat hij zelf ook wel eens slecht slaapt en moe is, maar dat hij dan gewoon gaat werken, dus dat kun jij dan ook. Je werkgever heeft geen medische opleiding, maar de neiging om medische conclusies te trekken is groot. Vandaar dat je de diagnose geheim mag houden.

Autorijden: als je voelt dat je niet zonder gevaar kunt autorijden moet je dat natuurlijk gewoon niet doen, hoe lastig dat ook is. Vertel het echter niet aan het CBR, want die pesten je de rest van je leven met rijbewijzen van drie jaar en medische onderzoeken op jouw kosten bij iedere verlenging.

Werken: als je niet in staat bent om te werken hoef je niet te werken en kun je je ziek melden. De bedrijfsarts (niet de werkgever!) mag dan informeren wat je mankeert en tegenover hem moet je wel open zijn. Hij mag de diagnose niet doorvertellen aan je werkgever. Hij mag je wel onderzoeken (weigeren mag, maar dan moet je waarschijnlijk wel weer werken) en hij mag ook jouw toestemming vragen om nadere info op te vragen bij je behandelend artsen. Ook dat mag je weigeren, maar dan moet je waarschijnlijk ook weer werken.

De bedrijfsarts zou ook tot de conclusie kunnen komen dat je wel degelijk kunt werken, maar dat je niet kunt autorijden. De werkgever moet dan kijken of hij je laat werken terwijl hij het vervoer regelt of dat hij je thuis laat zitten of korter laat werken zodat het openbaar vervoer een optie wordt.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: CSAS en autorijden

8
Welkom Albert,

Autorijden is in ieder geval niet verstandig, je zal maar een ongeluk krijgen!

Ik heb zelf niet gereden totdat ik zeker was dat ik weer verzekerd was in geval van een ongeval en mijn werk gestaakt als rij-instructeur.
Ik viel niet in slaap tijdens het rijden maar was blij met de constatering apneu omdat ik toen wist waar vermoeidheidsklachten, slecht geheugen en minder concentratievermogen vandaan kwamen. Dit was in 2014 en werk nog steeds niet, verkeersdeelname is voor mij nog steeds een probleem. Ik prijs mij gelukkig dat ik voor de diagnose geen ongeval veroorzaakt heb want als dan uitkomt dat je apneu hebt kan de verzekering alsnog moeilijk doen.

Ik wens je veel sterkte toe en dat je snel kan beginnen met de CPAP.

Groet, André

Re: CSAS en autorijden

9
Hoi Albert, je ahi moet twee maanden een gemiddelde onder de 15 per uur hebben en voor beroepschauffeurs dus drie maanden, voordat je weer de weg op mag. In zoverre de richtlijn. Het is echter niet verboden om te rijden. Artsen mogen vanwege medische geheimhoudingsplicht dit niet melden. Het komt er dus op neer dat de beslissing bij jou ligt.

Voel je dat het niet kan, dan ook niet doen.

Verder vertel je dat je ernstige Csas hebt.

Csas wordt vaak gemeten door elektrode op het hoofd. Dit heb je dus niet gehad.

Weet je zeker dat het Csas was?

Als de Ademstops voor 75 % of meer uit Csas bestaat, dan wordt je als Csas patiënt aangemerkt.

De vraag komt dan naar voren of een cpap dan wel het juiste apparaat is om weer mee te beginnen. Een bipap zal dan eerder nodig zijn of een ASV.

Ben benieuwd wat je hebt en krijgt toegewezen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: CSAS en autorijden

10
Het lijkt me een vreemde zaak: een diagnose CSAS kan eigenlijk alleen maar goed vastgesteld worden met een volledig slaaponderzoek, een polysomnografie.
Het hangt van je baas af of je hem moet vertellen van de CSAS. Ik heb er echte ervaring mee: mijn baas vond het nodig om mijn longproblemen met iedereen in de hele onderwijsinstelling te moeten delen. Dat was het begin van veel ellende, zeker toen de diagnose apneu werd geconstateerd. Het is uiteindelijk ook niet goed afgelopen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: CSAS en autorijden

11
MarBle1948 schreef: Het hangt van je baas af of je hem moet vertellen van de CSAS.
Jij bent jou baas niet verplicht om medische zaken te vertellen. Jou baas mag daar niet eens naar informeren. Het wordt vaak goed bedoeld, maar kan zeker verkeerd uitpakken. Het is aan een arbo (bedrijfs) arts om vast te stellen of iemand ziek is/in staat is om te werken.

Als je in goed vertrouwen met de baas leeft, prima dat je iets verteld. Maar als het vertrouwen er niet is, zou ik het zeker niet doen.