Cheyne stokes ademhaling

1
Beste lezer('s),
Sinds kort heb ik de bevestiging dat het bij mij om cheyne stokes ademhaling gaat. Dit vermoeden was er al maar kreeg toch voor de zekerheid een mri en een 24 uurs eeg. Nou vroeg ik me af?
Hebben ze op de eeg kunnen zien dat ik deze ademhalingsstoornis heb?
Alvast bedankt voor de reacties...

Re: Cheyne stokes ademhaling

3
Ja, waarschijnlijk wel. Het stikkings gevoel kan angst aanvallen veroorzaken.

Overdag kun je dit ook hebben. Ik krijg dan vaak last van een op hol slaande hart.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Cheyne stokes ademhaling

5
Krijg je dit voornamelijk in de nacht of komt ditzelfde ook in de nacht voor?

Krijg je nu helemaal geen therapie?

De Resmed Aircurve CS 10 PaceWave is het apparaat voor Cheyne Stokes ademhaling.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Cheyne stokes ademhaling

6
Vorige week net de uitslagen gekregen. Nu terug naar de longarts voor verdere behandeling. Bij de aanvallen snachts wordt ik soms wakker. Overdag is het wat vervelender....
Lang geleden zaten er wat omstandigheden tegen en werd m'n vermoeidheid uitgelegd als een depressie. Toen ik vervolgens antidepressieva kreeg staken de wegtrekkers overdag de kop op. Dit werd gezien als paniekaanval dus uiteindelijk de hele dsm4 aan klachten gehad van alle benzos die ik vervolgens kreeg.

Re: Cheyne stokes ademhaling

7
Aanvulling.
Bij de longarts kreeg ik te horen dat ik snachts cheyne stokes heb en dat ik dit overdag niet kan hebben... Hier lees ik diverse andere informatie. Ik snap het niet meer.... Het is geen longarts van een slaapcentrum oid... Wie o wie weet er meer?
Alvast weer bedankt voor de reacties.

Re: Cheyne stokes ademhaling

8
Het lijkt wel of je hele systeem in de war is.
Een soort computer met een error.
Misschien heb je een reset nodig.
Even alles weer op nul zodat er daarna gericht naar de oorzaak gezocht kan worden.
Wel eens gedacht aan Reiki?

Google er maar eens op.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Cheyne stokes ademhaling

9
Hoi Menno, de vergelijking met een pc gaat aardig op. De schedelbasis fractuur heeft m'n ademhaling aardig ontregeld....
Ga dat reiki zeker checken, heb al meer tips uit het alternatieve circuit dan van de artsen. Krijg nog meer informatie van osas assistenten. Toen ik de assistente vroeg of ik dat cheyne stokes ook overdag kan hebben zei ze dat ze dat na twee minuten al had gehoord dat ik dat heb. Hoe kan haar baas het dan ontkennen?

Re: Cheyne stokes ademhaling

10
Mocht het je wat lijken, dat Reiki, en woon je een beetje in de buurt van de kop van Drenthe dan kan ik je evt wel behandelen.
Free of charge.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Cheyne stokes ademhaling

12
Nee, dat niet.
Sterker, ik kende het hele fenomeen niet.
Door jouw post ben ik er op gaan googlen en ben weer een stukje wijzer geworden.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Cheyne stokes ademhaling

13
Grappig. Ik heb ooit op de zeevaart school gezeten. Uiteindelijk afgekeurd ivm epilepsie. Achtervolgt me al m'n hele leven.
Morgenvroeg naar de osas consulente. Ik had graag even wat leesvoer bij de longarts onder de deur geschoven. Maar misschien heb ik wel geluk dat ik gelijk op zo'n ademapparaat mag en kan laten zien dat ik gek adem...

Re: Cheyne stokes ademhaling

17
Ach, m'n vrouw zegt dat ik het aardig vertaald heb. Ik zal het toevoegen. Maakt het eea duidelijker...

Denkfoutjes....
Een normaal mens hersteld snachts van wat hij of zij de dag voorafgaand gedaan heeft. Als ik overdag zo'n wegtrekker krijg, heeft dat niets te maken met wat ik op dat moment aan het doen ben.
Sterker nog, doordat ik van alles uitprobeer en iets soms lijkt te werken raak ik gefrustreerd als het de volgende dag niet werkt. Wat weer niet goed is voor m'n adrenaline peil meen ik... Ontspannen is de tip...
Ontspannen kan ik makkelijker als ik van jou de bevestiging krijg dat dit verhaal klopt.

Een wegtrekker is de kater van de slechte nachtrust. Wil ik invloed uit oefenen op een wegtrekker moet ik daar de dag ervoor mee beginnen... Blijf weg van benzos en alkohol, draag snachts je ademapparaat.
In de loop van de dag nemen m'n wegtrekkers af. Dat komt omdat ik overdag eerst moet herstellen van de nacht.



Een mooi staaltje omdenken dus voor mij... Dat ik overdag in het zelfde stomme ritme blijf ademen als snachts komt omdat m'n lichaam niet beter weet, ondanks dat het slecht voor me is.

Ergens in m'n bovenkamer zitten er een paar neuronen te voetballen met de afstandbediening van m'n co2 registratie systeem... Die neuronen hebben kunnen ontsnappen door die klap achter op m'n hoofd toen ik zeven was maar hoeft niet... Soms zitten er rebellen tussen en moet je er maar mee dealen zoals het komt.

Een wegtrekker komt doordat ik geen adem haal.. Vervolgens een zuurstoftekort krijg, dat vind je lichaam niet leuk dus pompt een partij adrenaline in je bloed, wat ik niet prettig vindt, angstig zelfs, als ik bij een psychiater zit met depressieve klachten en al antidepressieva slik, hem vervolgens vertel over m'n wegtrekkers, hij dat makkelijk kan aanzien als paniekaanvallen, daar weer wat voor voorschrijft, ik weer zieker wordt...
Van oxazepam wordt ik wel moe en val ik in slaap. Maar doordat het de apneu's verergert schrik ik snachts wakker midden in een paniekaanval, bed nat van het zweten en plassen...
Slaaptabletten doen hetzelfde keer tien...
Antidepressieva doen hetzelfde maar iets geniepiger. Komt langzamer opzetten, sluipmoordenaar...
Allemaal niet zo paradoxaal als ik dacht.
Amphetaminen werken ook tegenovergesteld, afhankelijk van de dosis. Van amphetaminen ga je sneller en dieper ademen. Krijg je meer zuurstof, schrikt je lichaam niet iedere keer van de adrenaline. En als je dan maar moe genoeg bent, val je zelfs in slaap als je speed gebruikt. Het gaat erom welke prikkel sterker is, die van de vermoeidheid of een van al die andere prikkels. Waar die ook vandaan komen en hoe ze je ook bereiken....zelf uit een potje van de dokter.