Dexamfetamine en verhoogde AHI

1
Ik slik sinds een paar weken dexamfetamine. Voorheen sliep ik iedere middag vanwege vermoeidheid en pijnklachten. Door dit middel was ik de eerste week fitter en sliep ik overdag niet meer. Nu heb ik voor de derde middag even geslapen en is mijn AHI elke keer gestegen tot ondertussen 38.2 weet iemand of dit kan komen door de dexamfetamine?

Re: Dexamfetamine en verhoogde AHI

2
Heb je de bijsluiter goed doorgenomen?

Ik heb deze zojuist doorgelezen en kom daar niet tegen dat het spierverslappend werkt maar wel invloed kan hebben op het bedienen van machines en rijgedrag.

Die ahi uitslag is dat de uitslag van je middagdutje? Zoja, hoelang duurt dit middagdutje?

Geadviseerd wordt om zo dutje 20 tot 25 hooguit 30 minuten te laten duren.

De ahi wordt altijd per uur aangegeven.

Dus als je korter dan een uur geslapen hebt, wordt de AHI herberekend naar 1 uur.

Het komt vaak voor dat je bij middagdutje een hogere ahi hebt dan over de hele nacht periode.

In de middag slaap je lichter, meer een soort droom/remslaap. Je haalt daardoor onregelmatiger adem en kan daardoor meer Ademstops hebben. Dit kan ook de centrale vorm van Apneu zijn.

Hierbij is de adem weg open, maar geven je hersens geen signaal af om te ademen. Hierdoor stopt je longen en ligt de borstkast stil. Dit kan zelfs gebeuren als je wakker bent en wegvalt.

Hoelang duurde de middagdutjes?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Dexamfetamine en verhoogde AHI

3
Bedankt voor je reactie. Ik kreeg geen bijsluiter dat was al vreemd. De AHI was alleen van het middagdutje die variërden van drie kwartier tot ruim een uur. Voorheen sliep ik langer, maar omdat ik de tweede dosis om 14.00 uur moet slikken gaat mijn wekker. Ook toen was mijn AHI wel eens iets hoger maar zeker niet altijd en nooit alarmerend hoog.
Waar las je dat advies over een kort dutje?
Het is me gelukt om de informatie van de geheugenkaart te halen dus ik ben aan het kijken wat al de waardes betekenen.

Re: Dexamfetamine en verhoogde AHI

5
Het is bekend dat men kwieker uit een middagdutje komt die niet langer dan hooguit 30 minuten heeft geduurt. Slaap je langer dan kom je in je diepe slaap terecht en dan kom je vaak vermoeider uit je middagdutje dan voor dat je ging slapen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Dexamfetamine en verhoogde AHI

6
Dat wist ik niet. Bij mij gaat dat helaas niet op. Vaak lukt het met twee uur maar soms is dat nog niet genoeg. Ik hoopte met de dexamfetamine zonder de rust te kunnen. Als ik om 8.00 de eerste dosis slik zijn ze na het middag uur wel een eind uitgewerkt. Daarom probeerde ik de pillen om de twee of vier uur te nemen. Dit zorgde dat ik niet moe was, maar voor de klachten waar ik het voor krijg werkt het dan veel minder.

Groeten Kees

Re: Dexamfetamine en verhoogde AHI

7
Silmaril schreef:Bedankt voor je reactie. Ik kreeg geen bijsluiter dat was al vreemd.
Ik vind het heel erg vreemd dat er geen bijsluiter in het doosje zit, geen enkele apotheker verstrekt medicijnen zonder bijsluiter.
Daarnaast vind ik het niet verantwoord welk medicijn dan ook te gaan gebruiken zonder de bijsluiter gelezen te hebben.

Maar goed, of het moet zijn dat u niet in Nederland woont, bij de eerste uitgifte van medicijnen wordt tegenwoordig een ‘eerste uitgiftegesprek’ gegeven, dit is verplicht.

Daarnaast is het tegenwoordig eenvoudig, van welk medicijn dan ook, een bijsluiter via internet op te vragen.

Ook kan je b.v. via deze site: Mijn medicijn gegevens en ervaringen opvragen (in dit geval van dexamfetamine).

M.vr.gr.

Re: Dexamfetamine en verhoogde AHI

8
Ik vind het wel merkwaardig om amfetamine, dus eigenlijk speed, te gebruiken ter compensatie van kennelijke inadequate behandeling van een slaap-ademstoornis. Lijkt me geen goed idee op de lange termijn.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Dexamfetamine en verhoogde AHI

9
Ik kreeg dit voorgeschreven door een psychiater vanwege ADHD en aanverwante klachten. Deze had direct contact met de apotheek gehad. Dit alles was vlak voor het weekend op een tijdstip dat ik er nog net om kon gaan voor sluitingstijd. Alles zit nog in een voorfase maar omdat het hele traject zo traag verliep en mijn klachten richting ondraaglijk gingen is dit besluit genomen. Na vele jaren en allerlei ziekenhuisbezoeken later heb ik in ieder geval de diagnoses CSAS en fibromyalgie en tevens verschillende waardes die naar voren kwamen die niet goed of normaal waren. Bloeddruk vliegt alle kanten op, zelfs de goede soms :) te lage vitamine D (ja ook na een zomer als deze) afwijkingen bij het doormeten van mijn spieren. De rest kan ik even niet bedenken, want ik kan geen 5 seconden mijn gedachten op een rij houden.
Natuurlijk was dit geen doorsnee beslissing en daar gingen verschillende verhitte discussies aan vooraf tussen dokters. Ik kom met deze medicatie de dag beter door dan zonder. Minder pijn is iets wat ik daarvoor al lang niet kende.

Edit: ik lees net dat ‘De Collegiale Bereiding’ waar mijn potje vandaan komt dit aanleverd zonder bijsluiter.

Re: Dexamfetamine en verhoogde AHI

10
Met alle respect, ik heb alle begrip voor uw situatie, maar u gebruikt het medicijn al enkele weken.

Het lijkt mij echt sterk dat u géén informatie over het medicijn heeft gekregen, een arts of apotheek geen dit dan echt niet mee, zij hebben een zware verantwoordelijkheid voor uitgifte van medicijnen.

Daarnaast heeft u ook een eigen verantwoordelijkheid, ik kan me voorstellen dat u wellicht vermoeid of verward bent maar er zal toch een moment zijn dat u zich realiseerd eens na te vragen over de werking en bijverschijnselen van het medicijn.

Ik wil niet belerend zijn maar zo kijk ik er tegen aan, zie het maar als een leerproces zodat u er de volgende keer wat beter op kan letten. Wellich bij een volgend bezoek, als u dit niet gedaan heeft, iemand mee nemen die u in deze zaken kan ondersteunen als u te verward bent.

U kunt in iedergeval op mijn link in mijn vorige reactie klikken voor wat meer informatie.

Succes! :wink:

M.vr.gr.

Re: Dexamfetamine en verhoogde AHI

13
In de nacht is de AHI iets hoger dan eerst, maar niet veel. Ik moest tot ongeveer begin dit jaar elke nacht minimaal een keer naar het toilet, maar nu bijna nooit meer. Ik slaap tussen de 8 en 9 uur per nacht. Een bekende bijwerking in het begin is slapeloosheid of moeilijk in slaap kunnen komen. Dit had ik de eerste dagen alleen en toevallig afgelopen nacht. Ik hoop vandaag op reactie van de longafdeling als ze mijn cpap hebben uitgelezen en beoordeeld.