Slaapmedicatie wel of juist niet?

1
Ik weet pas sinds een half jaar dat ik CSAS heb, waarschijnlijk heb ik al jaren hier 'last' van en is dat ook de reden waarom ik eerder ben gestopt met werken.
Maar goed, 't is niet anders en ik heb nog een boel te leren omtrent mijn ziekte. Daarnaast word ik behoorlijk depressief bij het lezen van het forum hierover. Wat staat mij wel/ niet allemaal te wachten??!
Enfin, ik gebruik net als de meeste mensen een CPAP met (gelaat)masker maar val heel slecht in slaap, vaak pas tegen de ochtend en dan ook nog maar een paar uur oppervlakkig. Van mijn huisarts heb ik daarom Temazepam 10 mg. gekregen om in slaap te vallen ("Gebruik maar het dubbele hoor als dat nodig is, kan geen kwaad").
Dit heeft hij i.o.m. de longarts verstrekt. Echter, op de bijsluiter staat dat het NIET verstrekt mag worden bij ademhalingsstoornissen en/ of apneu's en daarom gebruik ik het (niet) meer.
Heeft er iemand ervaring met slaapmedicatie i.c.m. CSAS ??
Dan mijn tweede vraag: Wat is de zin om een 's nachts overdruk toegediend te krijgen terwijl ik helemaal geen last heb van obstructie?
Misschien zijn dit 'beginnersvragen' maar ja, ik moet toch ergens beginnen in dit doolhof van CSAS waar ik voorheen nog nooit van/ over had gehoord.

Re: Slaapmedicatie wel of juist niet?

2
STEEMERS01 schreef:Dan mijn tweede vraag: Wat is de zin om een 's nachts overdruk toegediend te krijgen terwijl ik helemaal geen last heb van obstructie?
Het antwoord hangt af van informatie die u nog niet heeft gegeven, ik zal daarom speculeren.

U heeft een ASV of een Timed Bi-Level apparaat gekregen. Door te wisselen tussen twee drukniveaus creëren deze apparaten een soort "pompeffect" dat de ademhaling over kan nemen in geval van centraalapneu.

U heeft een gewone CPAP gekregen. Het kan zijn dat men heeft vastgesteld dat uw CSAS samenhangend is met de collapsibiliteit van uw luchtweg. Dus, men beoogt de CSAS te behandelen door de luchtweg te stutten. Het is natuurlijk wel zaak om te controleren of deze aanpak effectief is, dus controleer de CA statistieken in Sleepyhead!

Welkom!
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Slaapmedicatie wel of juist niet?

3
Bedankt voor je snelle reactie!
Ik ga het vragen aan de longarts die ik eerdaags weer spreek.
Ik heb namelijk geen idee of het allemaal werkt zoals het moet werken nu toe, het enige wat ik wel weet is dat ik hele nachten wakker lig en niet in slaap kan vallen.