Centraal Slaapapneu zonder klachten

1
Beste Allemaal,

Sinds kort heb ik te horen gekregen dat ik centraal slaapapneu heb. Ik ging echter heen omdat mijn vrouw sinds de geboorte 2de kind niet meer naast mij kan slapen (is lichter gaan slapen waarschijnlijk).

8 jaar geleden ben ik al eens geopereerd voor snurken en zijn amandelen en huig al weggehaald. Daarna was het snurken weg. In de hoop dat ze zacht weefsel weer hard (litteken) konden maken en daardoor het gesnurk weer voorbij zou kunnen gaan, kwam ik bij de slaappoli terecht.

Nu dus net gehoord dat ik centraal slaapapneu heb. Heb verder niks aan ziektes gelukkig, dus vind het wel een beetje vreemd. Komt juist voor bij mensen met spierziekte/parkinson etc etc. Ik heb niks, dus vond het wel vreemd. Ook omdat ik zelf helemaal geen klachten ervaar van vermoeidheid wanneer dan ook. Ja ik ben een avondmens en vind uitslapen wel fijn. Maar dat hebben mijn broers ook en die hebben ook geen apneu.

Nu schijn ik 8 ademstops per uur te hebben wat dan apneu light is volgens de richtlijnen.

Maar het enige wat mij kan helpen schijnt een CPAP te zijn hoorde ik van de arts. Eerlijk gezegd zit ik daar totaal niet op te wachten...

Vroeg me af of er hier lotgenoten zijn met eenzelfde verhaal? En zoja wat heb jij dan gedaan. Wel zo'n apparaat of niet? Ik heb immers zelf helemaal geen klachten..

Re: Centraal Slaapapneu zonder klachten

2
Welkom op dit forum.

Ik kan begrijpen dat als je geen klachten denkt te ervaren je niet zit te wachten op het slapen met een cpap.

Ik denk dat je eerst moet bedenken wat een Ademstop met je kan doen.

Een Ademstop en vaak ook de daarbij aanwezige (bijna) Ademstops (hypopneus) veroorzaken vrij vaak zuurstofdalingen (desaturatie) in het bloed. Deze dalingen kunnen schade aanbrengen aan je organen. Nu is 8 per uur nog niet zoveel, maar als je dan 8 tot 9 uur slapend doorbrengt, dan zijn dat er altijd nog 64 tot 72 stops van 10 seconden en langer die de gehele nacht, elke nacht voor zuurstof gebrek kunnen zorgen.

Centraal Apneu kan niet verholpen worden met een gebitsprothese (mra) of met een slaap positie trainer/therapie (SPT) daar de luchtweg open blijft.

Een cpap kan dit verhelpen, echter als centraal Apneu veelvuldig en langdurig blijft aanhouden ondanks het gebruik van de cpap, dan is het gebruik van een bipap of een asv nodig.

Al deze apparaten zijn voorzien van een slang en masker.

Slapen met een masker zorgt ervoor dat het snurken direct verdwijnt.

Het is dat jij voor jezelf geen problemen ervaart, maar ik zou het niet meer slapen naast mijn echtgenote toch ook als een probleem ervaren. Dit je hele leven, apart moeten slapen, gescheiden door een muur en deur is niet wat je als een getrouwd stel zou moeten willen.

Snurken is vaak nog niet eens het probleem, maar de stiltes die tussen het snurken zich voordoen, die momenten dat je letterlijk doodstil zonder beweging van de borstkas (longen werken ook niet meer) in bed ligt, geven een partner echt de schrik van haar leven. Het enige wat nog werkt is je hart en het opstapelen van co2 koolzuur dioxide in het bloed, die het bloed zo verzuurt dat daardoor een signaal wordt gegeven, een adrenaline stoot die het ademhalingscentrum activeert, zodat je weer gaat ademen. Zelf heb je dit niet in te gaten, maar je partner kan hier niet tegen en wil dit dus niet elke nacht meer mee maken als zij wakker ligt.

De vraag is, zou jij dat willen mee maken als het bij jouw vrouw 8 keer per uur, 64 tot 72 keer per nacht plaats vindt? Nacht na nacht je leven lang en met toenemende Ademstops!

Buiten dit, denkt men vaak doordat je zolang kunt slapen, dat de slaap goed is. Vaak wordt je net zo moe wakker als op het moment dat je naar bed gaat. Een teken, net als 's nachts twee tot drie keer naar het toilet moeten, dat de slaap niet goed is. Dromen, de remslaap, wordt vaak niet gehaald. De diepe slaap, de herstel slaap waarin de gebeurtenissen van de vorige dag worden verwerkt en gerangschikt op je harde schijf, wordt telkens onderbroken door de Ademstops. Daardoor maakt het lichaam doorlopend ook urine aan, de reden dat je vaak naar het toilet moet.

Apneu kan ook relatie problemen geven door een steeds korter lontje. Ook naar vrienden, familie, collegae, werkgever toe.

Vergeetachtigheid, kwalen ontstaan, nier problemen, glaucoom, longproblemen, hartfalen, hersen(stam) infarct kunnen plotseling optreden.

Sta daar eens bij stil of jij dit je kinderen, je vrouw en verder iedereen die jij liefhebt en jouw liefhebben wilt aandoen?

Apneu en zeker centraal Apneu geneest niet.

Je hebt dit nu eenmaal, je hebt er niet zelf om gevraagt, net als ruim 600 duizend mensen in Nederland, die obstructief Apneu, centraal Apneu of beide hebben. Het enige wat jij en al die mensen moeten doen is vaak je leven lang slapen met een hulpmiddel. Net als een bril een hulpmiddel is.

Natuurlijk zeker niet romantisch, maar jullie kunnen wel weer naast elkaar slapen. En ook niet onbelangrijk, je kinderen kunnen meer genieten van hun vader, daar de kwaliteit en ook de kwantiteit van het leven sterk verbeterd.

Misschien is het hier geschreven antwoord niet datgene waar je op gehoopt had, maar ik spreek uit eigen ervaring en met 2 naasten die vroegtijdig overleden zijn door geen en onregelmatig gebruik van de cpap.

Dus sta eens stil wat nu erger is.....
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Centraal Slaapapneu zonder klachten

4
De vraag, "waarom ik?", stelt iederéén aan zichzelf. Je hebt er niet om gevraagd en wilt het ook niet en dan ook nog centraal apneu, een vorm van apneu die moeilijk te verklaren is door de medische wetenschap. Blijf niet zoeken naar de oorzaak, het ligt niet aan jou en ook niet aan onderliggende ziektes. Ook ik heb last van centraal apneu en slaap met een cpap. Ik heb zonder hulpmiddel 16 ademstops per uur en met hulpmiddel zit ik nu op een jaargemiddelde van 1,9 per uur.

Wat is centraal apneu eigenlijk? Centraal apneu wordt veroorzaakt doordat het ademhalingscentrum in de hersenen geen signaal uitzend om adem te halen. Als dit signaal ontbreekt stop je met ademen. In tegenstelling met obstructief apneu, waarbij de luchtweg wordt geblokkeerd door slap weefsel zoals huig , verhemelte, tong enz,, is bij centraal apneu de luchtweg gewoon open.

Bij Obstructief apneu blijven de longen werken en gaat de borstkas op en neer. Bij centraal apneu vallen de longen stil, dus de borstkas beweegt ook niet meer. Door co2 stijging in het bloed veranderd de zuurtegraad van het bloed en op een gegeven moment zorgt dit ervoor dat er een signaal wordt afgegeven die door receptoren in de hersenen wordt opgevangen waardoor je weer in beweging komt en weer gaat ademen.

Je kunt hier stil bij blijven staan, maar dat helpt op dit moment niets. Je moet het accepteren dat het nu éénmaal zo is en doorgaan met het leven. Wie weet vind men ooit de oorzaak en een eventuele oplossing, maar op dit moment moet je de huidige hulpmiddelen accepteren en blij zijn dat die er zijn.

Je zegt dat je geen klachten hebt op dit moment en dit kan ook zo zijn. Maar misschien herken je de klachten (nog) niet?

Klachten die er kunnen zijn, zijn de volgende:
  • - snurken
  • - vaak 's nachts wakker worden en naar het toilet moeten gaan
  • - vermoeid wakker worden in plaats van fris opstaan
  • - concentratie verlies
  • - vergeetachtigheid
  • - slecht(er) zicht
  • - last van te hoog suiker gehalte, vaak krijgt men diabetes 2
  • - te hoge bloeddruk
  • - glaucoom, oogbol druk is te hoog door zuurstoftekort
  • - overdag last hebben van een wattengevoel in het hoofd
  • - als bijrijder in de auto snel in slaap vallen
  • - tijdens het 'niets' doen, zoals lezen, tv kijken, tijdens een vergadering moeite hebben met de ogen open te houden
  • - verdraagzaamheid en acceptatie neemt af en daardoor neemt het 'korte lontje' toe.
Zo zijn er nog wel meer klachten, maar als je eerlijk bent tegenover jezelf, herken je een paar van deze klachten bij jezelf of herkent jouw vrouw deze klachten?

Heb je al een cpap ontvangen of moet je nog verdere afspraken maken?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Centraal Slaapapneu zonder klachten

5
Hier meldt zich een lotgenoot! Wij zijn hier in de minderheid - ten eerste als CSASsers tegenover de overweldigende OSAS-meerderheid, maar dan bovendien nog als idiopathische CSASsers, die geen klachten hebben waar die CSAS het gevolg van kan zijn. Over dat woord 'idiopathisch' wordt vaak wat smalend gedaan ('dat zeggen dokters als ze er niks van begrijpen'), maar het is een heel nuchtere term: letterlijk verwijst het naar 'op zich zelf staand lijden', dus naar een kwaal die niet het gevolg is van een andere kwaal. Dat laatste is nu juist bij CSAS wel vaak het geval: hartfalen, of andere hier al genoemde problemen.
Dat neemt niet weg dat dokters inderdaad weinig weten van CSAS. Mijn huisarts zei: 'je bent mijn eerste CSAS-patiënt, en ik hoop veel van je te leren'. Daar heb je patiënten voor, ten slotte. En binnen die minderheidsgroep vormen wij idiopathen dus nog een exotische subklasse. Laten we elkaar op de hoogte houden van onze belevenissen, en vooral van mogelijke oplossingen. Over mijn huidige avonturen kun je meer lezen in het nieuwe topic dat ik net begonnen ben in het CSAS-subforum: 'Mijn nieuwe bedpartner?'