CSA ontstaan door gebruik cpap?

1
Wetenschappelijk artikel handelend over "CPAP emergent central sleep apnea (CSA)".

Source/Bron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5721000/

*** Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)***

Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: CSA ontstaan door gebruik cpap?

2
Interessant artikel.

Ik denk dat er sowieso twee vormen zijn waarin centraal apneu bestaat.
Ik heb verhalen van mensen gelezen die het standaard hebben en waarschijnlijk een behandeling met een bipap of asv nodig hebben vanwege delicate pressure support.

In mijn geval heb ik met een goed afgestelde cpap, dus de eenvoudigste oplossing zeer lage of geen centrale apneu's.
Maar... De druk een beetje ophogen kan al snel centrale apneu's uitlokken heb ik gemerkt. Persoonlijk slaap ik ook het beste bij die druk waar de ca's het laagste zijn.
Voor mezelf ben ik er nu achter dat een masker ook uitmaakt. Als het niet lekker zit, niet lekker slaapt schiet de AHI ook omhoog.
Ook denk ik dat de masker filters voor verbetering vatbaar zijn, het ademt niet lekker als filters dicht gaan zitten of als er proppen filter materiaal in verwerkt zitten. Mijn gevoel zegt me dat deze ontwikkelingen nog wel even doorgaan.

Het is naar mijn mening zaak om te proberen alles zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen, daarbij is comfortabel slapen ook belangrijk, hiermee is waarschijnlijk te voorkomen dat er zelf gecreëerde centrale apneu 's ontstaan.