Centrale apneus bij Philips dreamstation

1
Hallo
Ik heb sinds enige tijd en Philips dreamstation. Voorheen had ik een resmed air10. Nu heb ik met de dreamstation een hoger ahi (nu gemiddeld 2 en voorheen 0,2), maar ook zie ik dat ik centrale apneus heb naast obstructieve en hypopneus. Het betreft ongeveer 1 centraal apneu per nacht. Ik was hiervoor niet bekend met centrale apneus en had bij de eerste meting alleen hypopneus.
Moet de behandeling nu aangepast worden of de instellingen van het apparaat gewijzigd worden? De druk staat sinds kort op 6 omdat mijn ahi hoger was dan voorheen. Daarvoor stond de druk op 4.

Ook zou ik willen weten waarom het apparaat op cpap staat en niet op auto in de instellingen. Heeft dit voor of nadelen?

Ik hoor het graag

Groetjes
Sylvia

Re: Centrale apneus bij Philips dreamstation

2
Kasp schreef: 27 aug 2020, 18:09 Nu heb ik met de dreamstation een hoger ahi (nu gemiddeld 2 en voorheen 0,2),
Verschillende merken meten anders, dit valt wel in die marge.
Kasp schreef: 27 aug 2020, 18:09 Het betreft ongeveer 1 centraal apneu per nacht.
Dat is niets om zorgen over te maken. Dit is waarschijnlijk een pauze van ~10 seconden nadat u omdraait oid. CA (clear airway apnea) is pas een probleem als het meermalen per uur voorkomt de hele nacht, of episodes bijzonder lang zijn bijv. >30 seconden.
Kasp schreef: 27 aug 2020, 18:09 Ook zou ik willen weten waarom het apparaat op cpap staat en niet op auto in de instellingen
Constant heeft het voordeel dat drukveranderingen uw slaap niet verstoren (dit kan namelijk) en aangezien het apparaat goed presteert kleven hieraan geen nadelen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i