CSAS en Hoffrichter

1
Ik vindt het knap, dat mijn Hoffrichter CSAS registreert, terwijl daar geen elektroden voor aanwezig zijn, die je op je bolletje moet plakken. Hoe zit dat?
Piet
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.

Re: CSAS en Hoffrichter

2
Hoi Piet,

Mijn cpap kan ook ca registreren, gebeurd aan de hand van geluiden die wel of niet terug komen na een test met een klein druk verhogin. Vindt het ook heel knap dat zo'n cpap dat kan, maar geloof mij dat het kan.
Ik heb dit uit zeer betrouwbare bron want ik vroeg mij dat ook af.

Groet Ingrid

P.s. Piet had je dan vannacht weer veel ca? En hoeveel dan?
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: CSAS en Hoffrichter

3
De verschillende merken hebben daar hun (gepatenteerde) methoden voor maar het is inderdaad over het algemeen door een "puls" extra lucht te geven bij constatering van een ademstilstand. Vergelijk het met de "Ping" van een duikboot, komt deze puls terug dan zit er hoogstwaarschijnlijk een blokkering en is het een obstructief apneu. Verdwijnt de puls in het "luchtledige" dan is hoogstwaarschijnlijk je luchtweg open.

Groeten, Bram

Re: CSAS en Hoffrichter

4
Ik zit me wel af te vragen hoe nauwkeurig de Hoffrichter registreert. Mijn Hoffrichter APAP registreerde bij mij centrale apneus en veel hypopneus, terwijl er bij uitgebreid slaaponderzoek met ziekenhuisapparatuur (met gebruik van APAP) geen sprake is van CSAS; wel veel hypopneus, aerousals en een enkele obstructieve apneu. Bij onderzoek zonder gebruik van CPAP waren er ook geen centrale apneu's. Door de jaren heen is er bij mij altijd een aanzienlijk verschil geweest tussen hetgeen de APAP laat uitlezen en de bevindingen bij een officiele registratie. Ik heb er geen hoge pet van op. Geldt dit ook voor andere merken?
Momenteel heb ik net een kaakoperatie ondergaan. Dus staat de APAP hopelijk voorgoed op non-actief?

Groet, Jan

Re: CSAS en Hoffrichter

6
Dat is toch misleidend dat er verschillende waardes uitkomen?
Wat heb je er dan aan dat je de gegevens uit kunt lezen, kun je dan ook niet op vertrouwen!
Tuurlijk weet ik dat het belangrijker is hoe je je voel, maar het zou toch ook mooi zijn dat de gegevens kloppen.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: CSAS en Hoffrichter

7
Ik vind dat de uitlees gegevens, ondanks dat de meting niet is geijkt, zo betrouwbaar dienen te zijn, dat daardoor herhalingen van slaaponderzoeken (bijna) niet meer nodig zijn.
En dat ze ook bij bijvoorbeeld rijbewijs keuringen gebruikt kunnen worden om aan te tonen dat iemand ruim binnen de norm is voor het toekennen van een rijbewijs.

Ik ben geschaad, omdat ik JA heb ingevuld op de vraag of ik ooit problemen heb gehad die gerelateerd zijn aan slaapapneu.
1e vraag v.d. eigen verklaring is:
1. Hebt u last van of last gehad van epileptische aanvallen, flauwvallen, aanvallen van abnormale slaperigheid overdag of andere bewustzijnsstoornissen?
Ik heb de uitleesgegevens welke door mijn leverancier zijn opgenomen aangeboden aan de keuringsarts, maar schijnbaar vond hij dat ze geen enkele waarde hadden.

Houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: CSAS en Hoffrichter

8
Ik heb in verschillende ziekenhuizen slaaponderzoeken gehad en in geen van de gevallen hechte de longarts/KNO-arts waarde aan de metingen met de APAP die ik liet zien. Er waren te grote verschillen. Ik kan me niet voorstellen dat er ziekenhuizen zijn die een APAP mee naar huis geven en de metingen daarvan als leidraad gebruiken voor therapie bij OSAS. Voor zover mijn ervaringen met Hoffrichter. Of scoren andere merken beter?

Groet, Jan

Re: CSAS en Hoffrichter

9
Nou... De osas en behandelmethode wordt vastgesteld met een slaaponderzoek. De vaste druk is bij mij bepaald op basis van de uitlezing door Vivisol.
Pas nadat ik terugkwam omdat de klachten bleven is er wederom een onderzoek uitgevoerd. De uitlezing van de cpap is volgens mij dus toch een onderdeel van het vaststellen van de behandelmethode. Het slaaponderzoek is echter wel leidend.

Re: CSAS en Hoffrichter

10
De longarts bij mij in het ziekenhuis hecht wel waarde aan datgene wat je uitleest want mij is gezegd dat ik nu de druk omhoog gezet is zelf, aan de had van uitlezen, in de gaten moet houden of er niet te veel CA optreedt. Gebeurt dit wel dan moet de druk weer omlaag. Wat heb je er dan aan als het niet betrouwbaar is? Dan zou een arts dat toch ook niet kunnen vragen?

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..