Re: Centrale apneu en extra zuurstof

22
Hallo ook ik heb een vraagje. Mijn ahi is altijd erg laag zoiets van 0,20 of zo. Nu keek ik omdat ik mijn eigen niet lekker voel schrok ik een beetje.

Ahi 12,7
Obstructieve 0,2
Centrale 11,8

Kan iemand mij vertellen of ik in de gaten moet houden, of kan dit van tijdelijke aard zijn.

Vriendelijke groet Henk

Re: Centrale apneu en extra zuurstof

23
Henk, die centrale apneus, zijn die er de gehele nacht door?

Komen ze pas later in de nacht, bijvoorbeeld nadat je naar het toilet bent geweest en dan nog terug naar bed gaat.

Kun je zien of zij in cluster vorm komen of tijdens de laatste remslaap.

Komt het door de warmte dat je misschien onrustiger slaapt?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Centrale apneu en extra zuurstof

26
Ruud ik heb nog gekeken naar de centrale apneu's. Ik zag dat deze om 1.00 begonnen en tussen 02.00 tot 04.00 waren de meeste apneu's. Beetje raar eigenlijk dit heb ik nog nooit gehad, gisteren nog contact gehad met de huisarts die vind het ook te lang duren.

O ja ik hoef er nooit tussendoor uit om naar de toilet te gaan, voorheen zonder cpap had ik dit wel.

Groet Henk

Re: Centrale apneu en extra zuurstof

29
Hallo,

Het toepassen van zuurstof therapie icm een cpap staat als 2e behandeloptie in de richtlijn vermeld ter behandeling van centraal slaapapneu, eerste optie is cpap op lage druk.

De verhouding O2 en CO2 in je bloed bepaald de zuurtegraad van je bloed. Je ademhalingscentrum bepaald aan de hand van die zuurtegraad of je wel / niet hoeft te ademhalen. (complex proces maar even leesbaar beschreven)

Een medicijn als Diamox wordt soms toegepast bij mensen met centraal slaapapneu ( google de naam Diamox maar eens)

Hopelijk is het nu iets duidelijker.

Goed om te lezen dat de toevoeging van O2 effectief is.

De flow van de zuurstof belemmert de cpap NIET in het juist registreren van de apneus en hypopneus aangezien het een continu flow is waarop de cpap zich aanpast!!

Re: Centrale apneu en extra zuurstof

30
Ik heb sinds ruim een maand een Resmed AirSense 10, met een Resmed AirFit 10 masker. Vanaf het begin waren de resultaten goed, maar wel erg wisselend met uitschieters (ver) naar boven. Voornamelijk CSAS. De druk stond vast op 8 en de bevochtiger op 6-7. Omdat er toch regelmatig uitschieters waren, heb ik de cpap uitgelezen. Het bleek dat het grootste deel van de nacht de machine keurig z'n werk deed. Alleen in het laatste deel van de
nacht, tijdens de REM-slaap, schoot de AHI dramatisch omhoog. Ik heb de machine zelf op automatisch gezet met eerst een druk van 6-10. Immers, waarom de druk verhogen, omdat er een klein deel van de nacht een hoge score is. Bovendien, dat wekt alleen maar CSAS op. De bevochtiger uiteindelijk op 2. Nu slaap ik zonder problemen zonder bevochtiger. De druk heb ik proefondervindelijk verlaagd naar 6-8,6. Resultaat na 14 dagen een AHI variërend tussen 0,4 en 1,2 met een gemiddelde van 0,6. De machine registreert geen CSAS meer. Ik merk dat ik me steeds beter voel. Niet alleen prettig voor mij, maar ook voor mijn omgeving.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: Centrale apneu en extra zuurstof

31
Beste Wiel,

Kun je mij vertellen hoe ik aan zo''n T-stukje kan komen. Ofwel wat de naam is hiervan en waar verkrijgbaar. Ik heb een kennis die ook een CPAP heeft in combinatie met een concentrator.

M.vr.gr.
Spanky2
Wiel schreef: 23 jul 2015, 10:00 Hallo Ruud,

Ik heb momenteel een zuurstof concentrator staan. Dit is net een overmaatse stofzuiger die zuurstof uit de omgeving filtert en via een slangetje naar de CPAP leidt.

Er komt een T-stukje tussen de CPAP en de slang die naar het masker gaat. Hier wordt het slangetje bevestigd dat van de concentrator komt. Zodoende heb je geen last van de extra slang. Ik gebruik een neusmasker ResMed Mirage FX.

Voor noodgeval heb ik een cylinder met zuurstof gekregen deze kun je dan bij stroomuitval of andere storing gebruiken.

groeten Wiel

Re: Centrale apneu en extra zuurstof

32
Spanky, normaliter moet de leverancier dit erbij leveren als men extra zuurstof krijgt toegediend bij cpap therapie.

https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?f=4&t=12194&sid=2257616840a46a1e49e4f5adb900e102

https://webshop.linde-healthcare.nl/shop/nl/nl-homecare-store/zuurstof-connector
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Centrale apneu en extra zuurstof

33
RuudJ schreef: 08 feb 2019, 16:45 Spanky, normaliter moet de leverancier dit erbij leveren als men extra zuurstof krijgt toegediend bij cpap therapie.

https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?f=4&t=12194&sid=2257616840a46a1e49e4f5adb900e102

https://webshop.linde-healthcare.nl/shop/nl/nl-homecare-store/zuurstof-connector
Beste Ruud,

Bedankt voor je antwoord en de links.
Mijn kennis zal hier heel blij mee zijn.

Spanky2