Een zweverig onderwerp ?

1
Beste mensen,

Het lijkt niet al te gemakkelijk om boven tafel te krijgen dat er meer mensen zijn die stoppen met ademhalen als ze wakker zijn dan dat ze willen toegeven of ... weten. Ik ben er wel eerder over begonnen ("Overdagse Apneu" genaamd) maar kreeg er hoegenaamd geen reaktie op. Ik denk dat dat mijn tweede post alhier betrof en intussen ben ik zelf ook wat wijzer geworden. Hoop ik.

Waar het me intussen om gaat is dat er wellicht mensen zijn die -net als ik intussen- zichzelf kunnen trainen in het dusdanig ademen of anders, dat de stops als je wakker bent niet meer optreden, met als doel :

Het dusdanig eraan gewend raken dat ook 'snachts geen ademstops meer optreden.

En kijk, als dat voor een enkeling hier en daar lukt, is er toch weer iets gewonnen.

Laat ik verder beginnen met te zeggen dat je wel gemotiveerd moet zijn. Dus, je moet erin geloven. Ik zeg dit omdat het me lijkt op te vallen dat er een soort van jaloezie over mensen kan komen die meer iets denken van "daar heb je hem weer" dan dat ze zelf proberen hetzelfde te denken en er iets aan te doen. Iedereen moet dat natuurlijk voor zich weten, maar het doel lijkt me zo goed : dingen oplossen.

Ik post dit in het CSAS board, omdat het wat mij betreft CSAS *is* als je domweg stopt met ademen als je wakker bent.

Met hopelijk goedvinden van Ruud hier een quote van een post van hem als reaktie op een post van mij van gisteren :
Ruud J, schreef:Peter, zelf merk ik bij het slapen gaan, dus als ik nog wakker lig, dat ik op een gegeven moment een ademstilstand heb.

Veel mensen zullen bij de start van de slaap en bij het ontwaken of vlak voor het opstaan ook een adem stop hebben.

Deze stops worden bij een slaaptest door de verpleegkundigen weggestreept. Bij je cpap wordt deze wel meegerekend.

Zelf merk ik in de ochtend, meestal na de eerste plasstop, dat ik bij het nog even liggen veel ademstops heb.

Ik merk gewoon dat zij optreden als ik weg doezel of mijn gedachten weg dwalen. Ik probeer zo goed als mogelijk is rustig te ademen en soms lukt dat goed.

Vanochtend werd ik om 5h40 wakker en om 6h15 even naar het toilet. Daarna weer naar bed. Eerste half uur geen Apneu, rustig op de ademhaling gelet. Daarna nog 28 minuten in bed en 7 Ademstops gehad. Net zoveel als in de slaapperiode daarvoor. Je weet gewoon dat ze komen, je probeert het te voorkomen, maar tegenhouden........

Groet RuudJ
... waar ik zelf even aan zou willen toevoegen dat het best sneu is dat je de hele nacht 7 stops had, en er nog een zelfde aantal bij komt in het half uurtje dat je wakker ligt. Je AHI was 1 (bij 7 uur slaap) en is nu 2 door e.o.a. onzin verhaal.
Ik had precies hetzelfde, en kon het niet uitstaan. Wat te doen, masker af opdat mijn AHI netjes 1 zou blijven ?

Zijn we dan met getalletjes aan het spelen ?
Is dat het onzinnige doel ?

Nee. En alleen achteraf kan ik bepalen dat doordat ik toch dat domme getalletje naar beneden wilde hebben, ik mij ben gaan concentreren op het niet meer laten gebeuren van die stops bij wakker zijn. Effekt ? nou heb ik ze 'snachts ook niet meer.

_______
Bovenstaande ter inleiding.

Wat we nu moeten proberen is mee te doen in die zin dat er mensen zouden moeten zijn die herkennen dat ze stoppen met ademen als ze wakker zijn. Het meest voor de hand liggend wanneer dit gebeurt is 'morgens in bed. Heb jij dat ook ? probeer dan mee te doen met het voorkomen ervan.
Heb jij dat niet ? probeer dan eens op te letten of je het niet toch hebt. :idea:

Ik kan op dit moment alleen tegen Ruud aanpraten;

Ruud, wat ik mij herinner van de stops die 'smorgens optreden (alleen die) is dat je "gvd niet wil dat het gebeurt !".
Dat is dus een gedachte, maar wel stap 1.

Stap 2 in deze was voor mij :
"uh-oh, ik lig kennelijk in een houding dat het gemakkelijk gebeurt; nou dan draai ik me wel om".
Probeer dat eens. Wat ik hier eigenlijk bewust deed was mezelf weer wakker maken. Klinkt gek want je wilt slapen, maar dit is het doezelen waar het verkeerd gaat.
Belangrijke opmerking : Bij mij was de methode om in slaap te vallen dit zelfde doezelen. Bij wie niet ! Ja, todat bleek dat precies dat lekkere gevoel de (CA) Apneus aan de orde waren. Toen heb ik dàt veranderd (maar is op dit moment even offtopic). Eh ...

BAN THE DOEZEL ?

Dit zal heus niet voor iedereen hetzelfde zijn (neem ik aan) maar het idiote is dat ik mijzelf heel gemakkelijk kan aanzetten tot het
a. expres uit die doezel weer "ontwaken"
b. vervolgens m'n masker opzetten en op de Aan knop duwen
c. en binnen 10 seconden slaap.

Ad b.: Mijn constructie van het masker is wel zo dat ik het (in het donker) binnen 5 seconden op heb zonder enig gepruts waarvan je wakker zou kunnen worden. Dit lijkt me wel een voorwaarde.

Maar wat er lijkt te gebeuren is tweeledig :
Jezelf bewust uit dat doezelen proberen te halen is juist een soort knock-out;
Er zijn niet meer van die stops die wel bij doezelen lijken te hóren (bij mij 100%).

Heel concreet voor nu om het niet te ingewikkeld te maken :
Merk je dat je aan dingen aan het denken bent die eigenlijk niet kunnen ? je zweeft ineens naar een roze ruimteschip of zo ?
Draai-je-om. Ga anders liggen.

Is er iemand bij wie dit helpt ?

Peter
Resmed S9 (zonder bevochtiger) met Ultra Mirage Full Face M.
Voor alles wat ik hier schrijf en heb geschreven geldt dat het 100% mijn eigen waarneming is, tenzij expliciet anders vermeld.

Re: Een zweverig onderwerp ?

3
Hallo Ruud,

Het niet op hebben van de kap was slechts ter illustratie dat zelfs als je die nog niet op hebt, je "knock out" raakt van het jezelf uit dat doezelen halen maar je intussen nog wel je kap kan opzetten en dan meteen slaapt. Verder heeft het er niets mee te maken.

Hoe je ligt heeft er m.i. ook niets mee te maken. Je ligt hoe je ligt, merkt op een gegeven moment dat je ademstops hebt, laat het (vast wel) nog 1 keer op z'n beloop omdat je denkt dat je het "automatisch" moet kunnen, maar bij de volgende stop leg je jezelf resoluut anders neer. Probeer maar en je zal zien dat het stoppen dan op z'n minst anders gaat (en ik hebt iets van : en als je er ervaren in bent is een kleine beweging al genoeg). Het gaat dus om de verandering, maar eigenlijk om het weer wakker worden.

Denk ook maar zo :
Op je rug liggen is in het algemeen niet het handigst (lokt eerder stops uit) MAAR je merkt wel makkelijker dat je stops hebt (keel valt daarna dicht). Op je rug liggen geeft dus het effekt dat je merkt dat je er weer een puinhoop van aan het maken bent (stops) wat aggressiever werkt (sneller ?) dan als je op je zij ligt en daarmee al half in dat ruimteschip daarboven zit voordat je merkt dat je stops hebt en het te laat is (je slaapt).

Probeer alsjeblieft eerst de grote (rare) lijn te zien en niet alles meteen letterlijk nadoen.
Dus, je voelt een stop of merkt dat je raar begint te denken/dromen ? -> anders gaan liggen.
Voor nu is dat eerst het makkelijkst.

Geen mens is gelijk natuurlijk dus ik heb niet de illusie dat ik jou precies hetzelfde kan aanpraten als dat het bij mezelf werkt. Maar ik ben wel zo dat ik sowieso veel te veel van hetzelfde herken over de mensen heen en dat er hopelijk toch ook algemene oplossingen zijn. Voor jou zou op dit moment kunnen gelden dat het voldoende is dat je merkt dat de stops anders worden nadat je anders bent gaan liggen. Maar let maar op ... dingen worden sowieso anders omdat je feitelijk jezelf wakker maakt waar je anders juist zou (willen) slapen. Je doet dus iets tegenstrijdigs. Daar wordt het vast al anders van ...

Slaap ze !
Peter
Resmed S9 (zonder bevochtiger) met Ultra Mirage Full Face M.
Voor alles wat ik hier schrijf en heb geschreven geldt dat het 100% mijn eigen waarneming is, tenzij expliciet anders vermeld.