Werking Backup Rate in Modus S bij Resmed AirCurve ST

1
persluchtpiraat schreef: 09 jun 2021, 13:11 In de S modus is Backup Rate per definitie niet actief.
PLP, wat is dan de reden dat de Backup Rate is op genomen als mogelijk om uit te schakelen en om deze in te schakelen.

Wat mij opvalt is dat ik met ingeschakelde Backup Rate nooit onder de 10 ademhalingen per minuut ben gekomen, altijd 10 of 11 of 12 of volgens Oscar daar tussen in.

Ik zou het eens uit kunnen schakelen om te kijken wat voor effect dit zou hebben.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Werking Backup Rate in Modus S bij Resmed AirCurve ST

3
PLP, Ik heb daar naar gezocht, maar kan het niet tevoorschijn toveren.. In Sleepyhead kon ik wel de verhouding vinden tussen de I:E maar weer niet in Oscar.

Wel heb ik de afgelopen nacht de Backup Rate uitgezet en een nachtje met Modus S zonder Backup Rate doorgebracht.

Ik kan je verzekeren dat deze weldegelijk een functie heeft en werkt. Qua ademen merkte ik direct dat dit op eigen kracht moest gebeuren.

Ook aan de Spontane Trigger kon ik het verschil zien. Normaal met Backup Rate van 10 was dit bij mij circa 75 %, nu zonder 100 %. De Spontane Cycle was ongeveer gelijk 95 % zonder BR en met is dit vaak tussen 95 en 99 % in.

Ook miste ik het verplichte ademhaling patroon van het apparaat.

Qua AHI heb ik met Backup Rate van 10 ademhalingen per minuut een ahi van of 0,0 of vaak 0,1 of 0,2 per uur meestal bestaande uit hypopneus met af en toe een enkele UA van 0,1 per uur.

Nu zonder Backup Rate een AHI van 2,9 per uur, bestaande uit UA 2,0 en Hypopneus 0,9 per uur.

Mijn slaap tijd is meestal zo 6h20 per nacht, nu afgelopen nacht 5,5 uur. Ben om kwart voor 1 gaan slapen, meestal om half één.

Dus conclusie Backup Rate van 10 ademhalingen per minuut, zorgt er voor dat ik ook bij ademstops door blijf ademen met een medium van vaak 10,8 ademhalingen per minuut. De Backup Rate gaat dus gewoon aan en werkt dus weldegelijk bij de Resmed Aircurve ST in modus S.

Nog even de ademhalingen op een rijtje (let wel beide nachten zonder Nekbrace):

met Backup rate van 10/minuut:

Gemeten 9 juni 2021
Medium 10,8/minuut
95 % 13,4/minuut
Maximum 16,4/minuut
AHI 0,29/uur bestaande uit hypopneus 0,29/uur (2 incidenten)
Slaaptijd 6h57
Large Leakage 3,221 % 11 incidenten 806 sec.
UF2 Gebruikerslekkage 2 incidenten duur 16 sec.
Totale Tijd in Apneu 0,00 minuten

Zonder Back up rate, dus geheel op eigen kracht:

Gemeten 10 juni 2021
Medium 11,2/minuut
95 % 14,2/minuut
Maximum 17,4/minuut
AHI 2,9/uur bestaande uit UA 2,0/uur (11 incidenten) en Hypopneus 0.9/uur (5 incidenten)
Slaaptijd 5h26
Large Leakage 4,785 % 20 incidenten 936 sec.
UF2 Gebruikerslekkage 13 incidenten duur 114 sec.
Totale Tijd in Apneu 209 seconden ofwel 3 minuten en 29 sec. (langste 29 seconden)
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Werking Backup Rate in Modus S bij Resmed AirCurve ST

4
RuudJ schreef: 11 jun 2021, 07:36
Ook aan de Spontane Trigger kon ik het verschil zien. Normaal met Backup Rate van 10 was dit bij mij circa 75 %, nu zonder 100 %. De Spontane Cycle was ongeveer gelijk 95 % zonder BR en met is dit vaak tussen 95 en 99 % in.

Ook miste ik het verplichte ademhaling patroon van het apparaat.

Dat zijn inderdaad de statistieken waarnaar ik vroeg, en ze verklaren duidelijk: U slaapt doorgaans met de S/T modus (Backup Rate impliceert S/T)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Werking Backup Rate in Modus S bij Resmed AirCurve ST

5
PLP, deze Resmed Aircurve ST heeft de modus Cpap - S - ST - T en ik heb hem ingesteld op modus S met Backup Rate 10 dus. Misschien reageert deze dan als een modus ST?

De modus ST heeft helemaal geen Backup Rate mogelijkheid.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Werking Backup Rate in Modus S bij Resmed AirCurve ST

6
RuudJ schreef:De modus ST heeft helemaal geen Backup Rate mogelijkheid.
Wellicht is het een eigenaardigheid van ResMed dat men "ST" heeft ingericht met een soort "auto BPM" functie a la ASV. Ik ga de handleidingen wel even doorspitten. In ieder geval is bilevel met backup rate volgens de definities van NIV modi, "bilevel S/T" zoals blijkt uit deze uitleg: https://www.oxygenconcentratorstore.com ... -t-and-st/
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Werking Backup Rate in Modus S bij Resmed AirCurve ST & Resmed AirCurve VAuto

8
persluchtpiraat schreef: 20 jun 2021, 11:42
RuudJ schreef: 19 jun 2021, 23:53 De S/T modus maakt geen onderdeel uit van de VAuto. PLP, je zou daar nog wat voor opzoeken in de handleidingen, weet je nog?
Dat is alleen omdat ResMed (waarschijnlijk in het kader van productsegmentatie) daarvoor heeft gekozen. Ik heb u eerder de definities van verschillende NIV modaliteiten gegeven, en daaruit volgt ondubbelzinnig: S modus plus backup rate = S/T. T staat voor timed, en backup rate is de timed ademfrequentie. Dat ResMed ervoor heeft gekozen om een alles-of-niets optie van 10 BPM / uit aan het configuratiescherm van hun S modus verandert hier niets aan. Zoals ik al eerder schreef is het slechts een eigenaardigheid van ResMed die niets verandert aan de definities van NIV modaliteiten. Dit is een soort "ST-testertje" (denk aan parfumtester) ofwel een beknotte versie van iets dat in de volledige vorm in een ander model wordt aangeboden: De Aircurve10 ST-A heeft een instelbare BPM in hun "ST" en "PAC" modi van 5 tot 50 BPM.

Let op dat ik met "modus" en "modaliteit" verschillende dingen bedoel. Ter samenvatting: ResMed modus S met BPM is de S/T modaliteit.
RuudJ schreef: 19 jun 2021, 23:53 In elk geval of het nu werkt alsof het een S/T functie betreft of niet, als het maar werkt en de ademstops opheft en de hypopneu zo laag mogelijk maakt. En dat doet het en daar draait het tenslotte om.
Op het individuele niveau, uiteraard. Het is wel belangrijk dat we mensen goed voorlichten.

PLP
One-man-kenniscentrum bilevel modaliteiten ;)
modedit RuudJ: Bovenstaand bericht gekopieerd uit dit topic
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar