Plaats reactie
Adrianus
Geregistreerde gebruiker
lengte inademing en uitademing perioden

Bericht door Adrianus »

Eerst even voorstellen, ik ben Adrianus.
Sinds begin vorig jaar gebruik ik een CPAP en na geruime tijd stoeien gebruik ik een full face masker met een Mirage quattro masker. Inademings druk 17, uitademingsdruk 14.
Oorspronkelijk aantal ademstops 18 per uur.
Ik heb een aantal vragen maar ik stuur ze liever een voor een de lucht in.
Een probleem wat ik al vanaf het eerste begin tegenkom is dat ik niet zelf kan kiezen hoe lang mijn inademing en uitademing perioden zijn. Ik probeer af en toe wat dieper in te ademen en wat langzamer uit te ademen, maar halverwege die inademing stopt de machine en lijkt hij te willen dat ik ga uitademen. Bij het uitademen hetzelfde hij begint weer te duwen om in te ademen.
Overigens als ik me er maar bij neerleg, en de voor de machine behapbare ademhalingsfrequentie gebruik gaat het goed en 's nachts heb ik geen last.
Is er iemand die dit herkent en daar eventueel een antwoord op heeft. Op het slaapcentrum is het niet gelukt om daar een antwoord op te vinden.
Ik ben benieuwd naar de antwoorden!

modedit RM: onderwerp verplaatst

persluchtpiraat
Geregistreerde gebruiker
Re: lengte inademing en uitademing perioden

Bericht door persluchtpiraat »

Het is moeilijk hier een antwoord op te geven zonder te weten wat voor apparaat u gebruikt. Het lijkt op een bilevel apparaat van enige complexiteit, maar u noemt het een eenvoudige CPAP.

Graag eerst alle informatie die u kan vinden over uw apparaat posten.
Diagnose SEIN: "insomnie." Dwz, insomnie die verdwijnt als ik mijn zelfgekochte CPAP gebruik. Wie het weet mag het zeggen. #mallampati4 join the club
Philips Respironics BiPAP Auto 761P, 9 over 6 cmH2O, F&P Simplus. FlashAir & Sleepyhead.

Adrianus
Geregistreerde gebruiker

Bericht door Adrianus »

De apparatuur die ik gebruik is : ResMed Model AirCurve 10 S, Serienummer 22161116615
Masker: ResMed, Model: Mirage Quattro M
Daartussen zit een verwarmde slang.
Ik hoop dat dit voldoende informatie is

RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Welkom op het forum. Gebruik je deze ook gedurende de dag?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar.

persluchtpiraat
Geregistreerde gebruiker

De ResMed AirCurve 10 S (in tegenstelling to bijv. de ST) hoort geheel af te gaan op uw eigen ademritme.

Uit uw beschrijving maak ik op dat zowel de TRIGGER als de CYCLE instellingen op een minder gevoelige stand kunnen worden ingesteld, omdat het apparaat altijd te vroeg is. Overleg dit eens met uw longarts.
Diagnose SEIN: "insomnie." Dwz, insomnie die verdwijnt als ik mijn zelfgekochte CPAP gebruik. Wie het weet mag het zeggen. #mallampati4 join the club
Philips Respironics BiPAP Auto 761P, 9 over 6 cmH2O, F&P Simplus. FlashAir & Sleepyhead.

Adrianus
Geregistreerde gebruiker

Bericht door Adrianus »

RuudJ ik gebruik het apparaat alleen 's nachts.
Persluchtpiraat: er is in het ziekenhuis een aantal keren geprobeerd de instellingen aan te passen, met weinig tot geen resultaat

Dank voor jullie reacties
Aad

persluchtpiraat
Geregistreerde gebruiker

Probeer anders eens een Philips Respironics Dreamstation BiPAP...

RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Aad, ook bij slapen overdag gebruiken als je de beschikking hebt over de Aircurve.

Hoe hoog is jouw ahi nu?

Neem eens contact op met mijn collega.

Ik stuur je een PB.

Groet RuudJ
Groet RuudJ

Adrianus
Geregistreerde gebruiker

Bericht door Adrianus »

RuudJ schreef:Aad, ook bij slapen overdag gebruiken als je de beschikking hebt over de Aircurve.

Hoe hoog is jouw ahi nu?

Neem eens contact op met mijn collega.

Ik stuur je een PB.

Groet RuudJ
AHI is nu gemiddeld 4,83 afgelopen half jaar, en daalt langzaam.
AHI is regelmatig laag (ca 2) maar ook regelmatig hoog (>10, met een uitschieter naar 23
Sleepyhead 'herkent OA niet maar noemt het UA
Met vriendelijke groeten Adrianus

persluchtpiraat
Geregistreerde gebruiker

U heeft het niet over lekkage, maar als de ResMed spreekt van UA, dan is de lekkage zo hoog dat hij het onderscheid tussen OA en CA niet meer kan maken.

RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

PLP, SleepyHead geeft aan UA (Unknown Apnea) niet Rescan. Het kan zijn dat SleepyHead (nog) niet goed de gegevens van de Aircurve kan weergeven.

Groet RuudJ
Groet RuudJ

persluchtpiraat
Geregistreerde gebruiker

Van arieklerk.nl

Afbeelding

Eddiep
Geregistreerde gebruiker

Bericht door Eddiep »

Hoi Adrianus,

Ik herken je probleem. Ik heb ook de aircurve 10s met fullface masker. Na de eerste 3 weken proberen, heb ik het aangegeven aan de osas consulente. Ze heeft in en uitadem tijd verlengt en ik dacht dat ze ook iets van een "trigger point" heeft aangepast waardoor de wissel van in of uitademen niet zo abrupt meer is. Sindsdien ben ik erg tevreden over het apparaat.

Mvg,
Eddie

Adrianus
Geregistreerde gebruiker

Bericht door Adrianus »

Eddiep schreef:Hoi Adrianus,

Ik herken je probleem. Ik heb ook de aircurve 10s met fullface masker. Na de eerste 3 weken proberen, heb ik het aangegeven aan de osas consulente. Ze heeft in en uitadem tijd verlengt en ik dacht dat ze ook iets van een "trigger point" heeft aangepast waardoor de wissel van in of uitademen niet zo abrupt meer is. Sindsdien ben ik erg tevreden over het apparaat.

Mvg,
Eddie
Dank je Eddie,
Mijn in- en uitademperioden zijn nu aangepast.
Het gaat nu veel beter.
Klein overblijvend probleem is dat ik soms heel lang en diep wil ademhalen.
Dan stokt hij, omdat het op een apneu lijkt.
Instelling aangepast door leverancier en physicist assistent samen.
Met vriendelijke groet Adrianus

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk

Plaats reactie