noge
Geregistreerde gebruiker
piepend masker, condensatie & opeens verhoging van druk

Bericht door noge »

na ruim 2 maanden met de machine gaat alels best goed, maar recentelijk loop ik tegen een paar problemen aan:

- enige condensatie in mn neusmakster (natte buitenkant neus), ondanks verwarmde slang & alle settings op auto.

- sinds enige dagen maakt de uitgaande lucht soms een piepend geluid.

- gisternacht kon ik niet zo goed slapen en het masker begon me te irriteren. na ongeveer een uur wakker te hebben gelegen
keek ik op de machine en zag dat het apparaat maximaal aan het blazen was op 9.8?! (ik moest hem uit & aanzetten om hem weer normaal geregeld te krijgen)
Dit moet een technisch probleem zijn lijkt mij?

hoor graag van jullie op deze 3 punten.

Edit: wb het 3rde punt vond ik dit : https://myapnea.org/forum/resmed-airsen ... o-much-air
Airsense 10 autoset + bevochtiger (max druk 10) - Airfit N20 neusmasker - AHI on/behandeld 27/0.7 - Start therapie 22-10-18 - geboren 1971 - 1.85m - 92kg

Menno M.
Geregistreerde gebruiker
Re: piepend masker, condensatie & opeens verhoging van druk

Bericht door Menno M. »

De nachten zijn koud, dus condensatie kan optreden ondanks de verwarmde slang.
Zet de bediening daarom even op hand en stele de lang in op zo'n 26 graden.
Dan zal het vast beter gaan.

Dat piepen zijn kleine waterdruppeltjes in de gaatjes van het uitblaasventiel.
Die gaan trillen in de luchtstroom waardoor het fluitende geluid ontstaat.
Door ze even af te sluiten (vinger erop leggen) houdt het meestal wel op.

Het oplopen van de druk is geen technisch probleem.
Dat is ook een instelling, de zogenaamde "ramp" (spreek uit: remp).
Dan start de CPAP met een lage druk en loopt dan langzaam op naar de ingestelde druk.
Dit om inslapen te vergemakkelijken.

Kleine tip:
Lees de gebruiksaanwijzing even door.
Daar staan nuttige zaken in (zoals deze).
Dat is een aardig boekwerkje, dat is zo, maar doe het toch maar even.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

noge
Geregistreerde gebruiker

Bericht door noge »

menno, bedankt voor je reaktie. ik ga even pielen met de instelling

met de ramp heb ik in 2 maanden geen enkel probleem gehad
druk staat tussen 4 & 10 & normaal gesproken blaast de machine rustig.
vanacht ging hij echter als een gek tekeer met veel lawaai, terwijl ik wakker was.
dit is nog niet eerder gebeurd...
Airsense 10 autoset + bevochtiger (max druk 10) - Airfit N20 neusmasker - AHI on/behandeld 27/0.7 - Start therapie 22-10-18 - geboren 1971 - 1.85m - 92kg

Menno M.
Geregistreerde gebruiker

Bericht door Menno M. »

Het is even naar in het begin, maar je kan eens proberen zonder ramp op standje tien te beginnen.
Kijken of hij het dan nog doet.

Zo ja, dan zou ik even contact opnemen met je behandelaar.

noge
Geregistreerde gebruiker

Bericht door noge »

bedankt, ik zal het allemaal checken

mosklwd
Geregistreerde gebruiker

Bericht door mosklwd »

Dit lijkt me echt een zaak voor je leverancier en laat je niet afschepen. Dit hoort niet.

RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Zoals al vaker hier gezegd, de Resmed kiest bij de variabele druk instelling vrijwel altijd de maximum druk en blijft daar net onder hangen.

Alleen je merkt dit vaak niet omdat je slaapt, maar als je via Sleepyhead zou uitlezen dan zul je dit zelf kunnen zien.

Kijk in SleepyHead naar de 90 of 95 % druk en stel je apap dan als cpap in met deze druk.

Je apap is echt niet stuk en dit heeft niets met de Ramp instelling te maken.

Een ramp instelling heeft sowieso geen nut bij een begin druk van 4 cmh2o tenzij de ramp in Auto stand staat.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar.

Menno M.
Geregistreerde gebruiker

Bericht door Menno M. »

Even te mijner lering, Ruud.
Waaruit maakte jij op dat het een apap is?

RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Hallo Menno,
druk staat tussen 4 & 10 & normaal gesproken blaast de machine rustig.
Hieruit kun je opmaken dat de druk variabel is ingesteld. Minimum druk (=laagst mogelijke druk) 4 cmh2o & Maximum druk (=zo ingesteld) 10 cmh2o.

Een cpap heeft slechts één druk en deze kan niet variëren. (ERP functie in dit geval, even er buiten gelaten)

Een ramp instelling heeft nut als bijvoorbeeld de minimum druk op 7 cmh2o zou staan en de maximum druk op bijvoorbeeld 10 cmh2o.

Dan zou de druk bij gebruik van de rampinstelling in een vastgestelde tijd oplopen van 4 cmh2o naar 7 cmh2o.

In Auto stand constateert het apparaat dat de gebruiker in slaap is gevallen en gaat dan pas de druk verhogen naar in dit geval 10 cmh2o of er net onder.

Groet Ruud J
Groet RuudJ

noge
Geregistreerde gebruiker

Bericht door noge »

bedankt ruud,

heb nu ff in SH gekeken;
gemiddelde druk is 5.02 en komt bijna nooit boven de 8 (en dan slechts 1 moment per nacht)

voor onduidelijke reden schoot hij dus naar de 10 terwijl ik wakker was,
en dit duurde 5 minuten todat ik aparaat uit zette.
ik weet dat ik de hele tijd wakker was omdat ik naar het lawaai van de machine zat te luisteren
terwijl deze vrolijk op 10 door blies.

dit lijk me toch niet helemaal normaal?

RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Normaal is dit inderdaad niet, tenzij je terwijl je wakker was met je mond open lag. Dan gaat de druk omhoog namelijk omdat het apparaat een lekkage bemerkt.

Daar je in Frankrijk woonachtig bent en je dacht ik niet veel contact hebt met een arts, zou ik toch de apap eens als een cpap met een druk van 8 instellen.

Misschien slaap je dan veel beter omdat de druk en de ademhaling dan constant is.

Groet RuudJ
Groet RuudJ

noge
Geregistreerde gebruiker

Bericht door noge »

ik hou het even in de gaten.
misschien was ik wat half slaapdronken en zette ik daardoor het apparaat op het verkeerde been …
en anders test ik de CPAP funktie
bedankt zo ver!

Menno M.
Geregistreerde gebruiker

Bericht door Menno M. »

Dank voor je uitleg, Ruud.

noge
Geregistreerde gebruiker

Bericht door noge »

ik blijf last van condensatie hebben, zeker nu ik met de kerst in NL ben en het met open raam net iets kouder is in de kamer dan in FR.
handmatig instellen help ook niet veel. kan het zijn dat de verwarmde slang niet (goed) werkt en hoe kan ik dat zeker weten?
(de machine geeft geen error hierover)

RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Climate control op Auto en Slangtemperatuur op Auto helpt dat niet?

Op deze wijze zou je het minst last moeten hebben.

Groet RuudJ
Groet RuudJ

Clan
Geregistreerde gebruiker

Bericht door Clan »

@Noge, ik zou toch eens uitproberen hoe het met de condensatie is als je eens een nachtje met het raam dicht slaapt. Ik verwacht dan wel verbetering.

Ik ben óók iemand die altijd gewend is met het raam open te slapen, al vroor het meer dan 10 graden buiten. Het heeft me zelfs jaren geleden de thermostaat van mijn waterbed gekost, die trok de extreme kou ( -16) niet.
Maar goed, ik heb op dit forum gelezen dat het het beste is om in een kamertemperatuur van rond de 18 graden te slapen. Ik lucht mijn slaapkamer door de dag heen en tegen 18.00 uur sluit ik het raam en houdt de deur open zodat de temperatuur in de slaapkamer weer wat kan stijgen. Tegenover onze slaapkamer is ook nog een kamer waar ik het raam dan openzet, alsmede de kamerdeur en onze slaapkamerdeur zodat er toch wat frisse lucht kan binnenstromen. Ik heb een klok/wekker/radio in de slaapkamer die ook de temperatuur en vochtgehalte meet, wel handig vind ik zelf.

Het is het proberen waard, wie weet.

Succes,

M.vr.gr.
ResMed AirSense 10 Elite / Resmed Airfit P10 masker/ Tiara Ruby chinstrap (even niet)/ AHI 28 / Druk ingesteld op 5.4 / Zit nu gemiddeld op AHI 0.8.

In behandeling sinds 28/08/2017.

noge
Geregistreerde gebruiker

Bericht door noge »

Ik heb er even een thermometer bij gepakt: Het is 18c in de slaapkamer dus niet echt koud.

Ik heb vannacht weer eens met het neusmasker geslapen en dat werkt qua condensatie het best; alleen Mn neus is wat vochtig, maar Het masker blijft wel redelijk droog. In de 2 andere neusdoppen maskers blijft er echt een laagje water staan.

Ik heb de instelling altijd op auto staan, maar ook geprobeerd met de temp op 26c zoals door Menno voorstelde, maar maakt geen verschil.

Kan het zijn dat de slang niet goed werkt?

RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Als ik de verwarmde slang gebruik, dan voelt deze direct na de start even warm aan. Later wordt dit minder. Als de slang niet zou werken dan voelt de lucht echt wel koud aan.

Groet RuudJ
Groet RuudJ

Clan
Geregistreerde gebruiker

Bericht door Clan »

@Noge, ik weet ook niet wanneer je het gemeten hebt, maar ik kan me voorstellen dat de temperatuur - met open raam - in de slaapkamer gedurende de nacht daalt, het heeft gevroren de afgelopen nachten.

Vandaar, probeer het eens uit, probeer eens een nacht met gesloten raam te slapen, dan kan je het e.e.a. uitsluiten, toch?

M.vr.gr.
ResMed AirSense 10 Elite / Resmed Airfit P10 masker/ Tiara Ruby chinstrap (even niet)/ AHI 28 / Druk ingesteld op 5.4 / Zit nu gemiddeld op AHI 0.8.

In behandeling sinds 28/08/2017.

Menno M.
Geregistreerde gebruiker

Bericht door Menno M. »

Ja, vind ik ook hoor.
Baat het niet schaadt het niet.

Plaats reactie