bij inademing veel blaas geluid bij Resmed

1
Hoi Ruud,

Ik ben sinds twee dagen overgestapt van de Icon naar de Resmed airsence 10.
Als ik via het masker inadem hoor ik een blaas of zoemend geluid uit de Resmed komen.
Ook als ik rustig in bed lig.
Bij de Icon had ik dat niet. Hoort dit zo?
Het masker sluit goed aan en de slang is goed aangeloten op het apparaat.
Hebben jullie hier meer patienten over gehoord.

Re: bij inademing veel blaas geluid bij Resmed

2
Ik ben in janurai overgezet van Icon naar de resmed airsence 10.
De Icon zat al over zijn draaiuren en schreef niets meer weg op de sd card.

Maar ik herken je probleem niet.
De resmed is bij mij stiller dan de icon was.
Iets hoor je wel, maar dat is vrij continue. Niet alleen bij inademen.
Ik heb hem op een handdoekje staan op een krukje.
Dat deed ik met de icon ook al

Ik gebruik overigens een neusdoppen masker.
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1

Re: bij inademing veel blaas geluid bij Resmed

3
Ik gebruik eveneens een Resmed Airsense 10 en heb ook last van geraas en blaasgeluiden in mijn masker bij inademen. Bij mijn vorige CPAP's had ik daar veel minder last van (Resmed S9 en Hoffrichter). Gebruik van de bevochtiger verergert dit: Het klinkt alsof er een luchtstraal door een tupperware-bak geblazen wordt. Ook heeft het ene masker er meer last van dan een ander. De Resmed airfit F10 heeft bij mij er het meeste last van, maar dit is wel het masker dat mij het beste past en het minste lekkage geeft. Een F&P simplus is stiller bij mij, maar geeft helaas nogal wat lekkage bij de ogen. Meestal is dit geraas wel te doen, maar af en toe heb ik van die nachten dat ik er niet tegen kan: Ik zou zo graag weer eens een nacht hebben dat het "echt" stil is.

Groet, Jan

Re: bij inademing veel blaas geluid bij Resmed

4
Bij mij vind ik persoonlijk de Resmed AirSense 10 autoset erg stil. Ik heb deze sowieso op een inklapbaar opstapje staan naast mijn bed. Verwarmde slang via rechtopstaande slangenhengel geleidt naar het masker. Het enige geluid wat ik hoor is de lucht die via de diffuser gaatjes van het masker naar buiten stroomt en een klein beetje geluid van lucht die toch nog langs de randen van mijn neusdoppen kan ontsnappen. Dit laatste stoort mij en ben toch een minuutje (of 2) bezig omdat te verhelpen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: bij inademing veel blaas geluid bij Resmed

5
Ik weet wat TWI bedoelt, maar je moet echt je oren op scherp zetten en concentreren wil je dit horen.

Misschien is het ook even wennen, over niet al te lange tijd behoort het tot de omgevingsgeluiden en zal je het nauwelijks meer waarnemen. Het zal wel nieuwigheid zijn en dan valt dit extra op, denk ik.

M.vr.gr.

Re: bij inademing veel blaas geluid bij Resmed

6
Ik herken deze klacht en nee, je hoeft niet echt niet je best te doen om het te horen. Ik heb er namelijk ook last van (gehad!). 'k Ben weken bezig geweest om het geluid te verminderen. Mijn leverancier heeft me er zelfs zo goed bij geholpen dat ik drie verschillende Resmed's heb kunnen gebruiken. Maar ze hadden allemaal hetzelfde euvel dat mij 's nachts uit mijn slaap haalde.

Welk probleem had ik?
Ik gebruik de Resmed airsense 10 Elite en het masker Eson 2
Mijn Resmed staat op een vaste druk van 7 ingesteld. Tijdens het inslapen gaat mijn resmed opbouwen van 4 naar 7 en dan hoor je helemaal niets, ja een beetje suizen in het masker. Maar dan midden in de nacht werd ik wakker van het geblaas. Het leek wel of dit ding overuren stond te maken... vergelijkbaar met het geluid van een oververhitte PC of laptop die staat te koelen. Het apparaat uit en weer aanzetten loste niets op.

Van alles heb ik geprobeerd, tot hele dozen gevuld met geluidwerendmateriaal en daar de Resmed in. Scheelt zeker in nog wat extra geluiddemping van "aanzuiggeluiden" van het apparaat. Maar kwam erachter dat met name het blazen/suizen uit mijn eson2 masker vandaan kwam. Ik was er heilig van overtuigd dat ik het geluid uit het station hoorde komen.... Misschien was het wel een optelsom.

Ik kreeg een ander masker van de leverancier, die me overigens helemaal prima bijstaat! Echt hulde! Zo'n neusdoppenmasker. Die is nog een stukje stiller, maar ik heb een ietwat scheve neus en in de nacht kreeg ik echt last van het masker. Dus dat was het niet voor mij.

In de tussentijd kreeg ik ook vaker last van droogheid in luchtwegen. Ik mocht een bevochtiger ophalen. En zie hier.... nu de luchtbevochtiger erin zit, ben ik dat blazen en suizen volledig kwijtgeraakt. Vraag me niet hoe en waarom? Ik lees in een vorige reactie van iemand waarbij het erger wordt (misschien zijn er toch wel verschillen tussen de verschillende resmed types). Maar de luchtbevochtiger was bij mij sleutel tot succes en echt een rustige nacht.

Het is dus het proberen waard en succes met je zoektocht.

Re: bij inademing veel blaas geluid bij Resmed

7
Ook ik gebruik sinds een paar dagen de Resmed Airsense S10 Autoset. Hiervoor had ik de Fisher and Paykel Sleepstyle 200 met watertank.

De S10 werd geleverd zonder watertank. Dit veroorzaakte bij mij de eerste nacht al direkt veel keelpijn door een te droge lucht en het geluid bij uitademen was niet alleen voor mijn vrouw een verschrikking, maar ook voor mijzelf.
Het is een zwaar brommend geluid bij uitademen. Bij inademen is het weg.
Hiermee in slaap vallen was onmogelijk. Ik stond bijna op het punt mijn oude F&P maar weer te gaan gebruiken.

Uiteindelijk maar op zoek gegaan waar dit geluid door veroorzaakt werd. De S10 stond op een harde ondergrond op het nachtkastje. Op het moment dat ik hem opbeurde was het geluid weg en was hij super stil. De F&P maakte beduidend meer constant blaasgeluid, maar een niet-constante zware brom bij het ademhalen, is echt veel minder prettig. Dus de veroorzaker kon alleen maar de S10 zelf zijn.

Op het moment dat ik de S10 op een opgevouwen handdoek had gezet, was het geluid nog wel aanwezig, maar veel minder hoorbaar.
De S10 staat bij mij op Automatisch aan en begint met een druk van 4. Ik merkte uiteindelijk dat bij rustig ademen na circa 5 minuten het geluid steeds minder wordt bij uitademen en zelfs volledig weggaat. Het lijkt dus of de begindruk hier ook mee te maken heeft en lijkt het geluid veroorzaakt te worden door de luchtstroom. Zodra de luchtdruk toeneemt wordt het geluid dus minder.
Denk hierbij aan zachtjes blazen over een flessenhals en je een zware brom hoort.
Uiteraard geeft dit een nog zwaarder geluid, maar het effect lijkt hetzelfde.

Inmiddels heb ik ook de watertank mogen ontvangen, maar deze gaf geen enkel verschil met geluid.

De opgevouwen handdoek werkt voor mij in ieder geval het best.
Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met deze S10. Wetende dat hij na zo'n 5 minuten wel stopt met zijn bromgeluid, is dit voor mij wel prima. Het uitlezen is eenvoudig en alles is eenvoudig instelbaar.

De Fisher & Paykel had ik als zekerheid nog even niet teruggestuurd, want slapen zonder apneuapparaat is voor mij onmogelijk.
Maar nu ik het vertrouwen heb in de S10 gaat de F&P weer terug naar de leverancier.

Re: bij inademing veel blaas geluid bij Resmed

8
Ik heb hem staan op een opvouwbaar opstapje naast mijn bed. Het bed weerkaatst eventueel het geluid en het licht strijkt niet over mijn bed heen richting mijn partner. Misschien is het een idee om de druk niet op 4 te laten starten maar op 5 cmh2o. Gebruik je de Resmed als een cpap (vaste druk) of als een apap (variabele druk)? Gebruik je ook de Aanlooptijd (= rampinstelling)?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: bij inademing veel blaas geluid bij Resmed

9
Hallo Ruud,

Allereerst sorry voor de late reactie en natuurlijk hartelijk dank voor jouw support.

Ik had eerst zelf nog het programma Oscar op mijn computer gezet en de data uitgelezen wat de status is over een week gebruik van de Resmed.
Geweldig programma trouwens en zo veel beter dan het Performance Maximizer programma van Fisher & Paykel.

Op jouw vraag hoe het apparaat is ingesteld, het volgende:
Mijn F&P had een variabele druk en tijdens het slapen had ik uiteraard geen idee dat de druk, indien nodig, opliep. Mijn vrouw kon mij wel vertellen dat het apparaat in de nacht flink te keer kon gaan door de stevige druk opbouw.

De Resmed S10 autoset, staat blijkbaar ingesteld op een vaste maximumdruk van 8 en een startdruk van 4.
De ramptijd/aanlooptijd staat op Auto.
Inderdaad denk ik zelf dat als deze op 5 zou staan het bromgeluid ook weg zal zijn.

Het starten staat ook op Auto. Masker op en ademen en de Resmed gaat aan, masker af en het apparaat gaat weer uit. Wel handig moet ik zeggen. Dan geeft in ieder geval al veel minder geluidsoverlast als je in de nacht naar het toilet gaat. Probleem is wel dat, zodra je het masker weer opzet, het apparaat weer start met begindruk 4 en dus weer gaat brommen.

Je geeft aan de begin druk te kunnen wijzigen. Zover gaat mijn kennis nog niet met dit apparaat, hoe je deze instellingen kunt wijzigen.
Zou je mij willen laten weten, hoe ik dit kan wijzigen?

Na een week gebruik, ben ik wel behoorlijk neus verkouden en gisteren nog spontaan last van bloedneuzen. Keelpijn is inmiddels wel weg.
Ik gebruik de bevochtiger op stand 1. Bij mijn oude F&P stond deze op stand 0. Eigenlijk hou ik niet van warme lucht inademen. Daar krijg ik een benauwd gevoel van. Bij de continu druk lijkt dit nu toch wel wat problemen te geven, die ik eerder niet had.
Ik gebruik de standaard onverwarmde slang met een sleeve. Voor zover dus ook geen last van vocht in de slang, welke bij een hogere temperatuur ook weer kan komen.

Ik zou dan ook graag willen weten of ik dit zelf ook kan aanpassen naar variabele druk? Kan je mij vertellen of dit mogelijk is?

Bij voorbaat dank.

Re: bij inademing veel blaas geluid bij Resmed

10
De Startdruk (van de Aanlooptijd) van 4 cmh2o kun je wijzigen in het Klinisch menu. Deze knop 'Startdruk' staat onder de knop Aanlooptijd. In het klinisch menu kun je ook het apparaat van cpap naar apap (autoset = variabele druk) instellen. Dit Klinisch menu wordt ingesteld door de leverancier in opdracht van de arts, dus even je leverancier vragen zou ik als eerste doen. Misschien helpen zij jou metéén via de telefoon.
Ik gebruik de standaard onverwarmde slang met een sleeve. Voor zover dus ook geen last van vocht in de slang, welke bij een hogere temperatuur ook weer kan komen.

Sleeve moet zijn Fleece hoes neem ik aan? Vocht in de slang kan ontstaan als de slaapkamertemperatuur daalt tov de temperatuur van de bevochtiger. Slaapkamer temperatuur niet lager dan 16 graden Celsius (ideaal 18 graden Celsius).
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: bij inademing veel blaas geluid bij Resmed

11
Mijn airsense 10 van Resmed bromt ook bij starten van de nacht... op inademen... druk begint op 5 en als t machine denkt dat ik slaap gaat ie naar 6 tot 10. Als ik wakker wordt hoor ik nooit meer t gebrom.. wellicht is mijn inademing bij waak van hogere druk want soms als ik merk dat ik wat doezelig wordt neemt t brommen ook af. De airsense van mijn vrouw heb ik nog nooit horen brommen en ze had bij start van haar therapie dezelfde instellingen ..

Re: bij inademing veel blaas geluid bij Resmed

13
Hallo, mijn man gebruikt de Airsense-10. Maar deze begint in de loop van de nacht veel te blazen. Voooral als hij met zijn gezicht naar mij ligt ( dus van het apparaat weg grdraaid) of als hij op zijn rug ligt. Ik wordt hier elke nacht wakker van. Ik gebruik al oordopjes, maar dan nog wordt ik er wakker van.
Er zit een watertankje in wat ook elke ochtend ver leeg is. En een warmteslang.
Ik zeg dat dit geblaas niet zo hard zou moeten zijn.
Het apparaat staat op een opgevouwen handdoek op het nachtkastje.
Iemand een idee waarom dat blazen zo hard is?

Re: bij inademing veel blaas geluid bij Resmed

14
Wat voor type masker gebruikt jouw man?

Kun je ook vertellen met wat voor druk instelling hij slaapt?

Vast of variabel en welke standen?

Gebruikt hij de aanlooptijd met een bepaalde start druk?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: bij inademing veel blaas geluid bij Resmed

15
Ik heb de Airsense 11.
Ook naar geluid gezocht. Meestal afkomstig van wat maskerlekkage of de uitstroom van het masker. (Dekbed moet er niet tegen aan liggen)
De ramp-up gaat bij mij van 5 naar 8 . Hoor in het begin wat gegorgel in de bevochtigingsbak.
Verder weinig last van, hoewel ik van "onnodig" achtergrondgeluid niet kan slapen