Hoge maskerlekkage

1
Hallo
Hier ben ik weer met mijn maskerlekkage.
Zondag: maskerdichting: 19/20
Gisteren: maskerdichting 8/20
( ik meet met MyAir en kan zelf bijna niets aflezen op mijn display).
Het rare is dat mijn AHI steeds ongeveer hetzelde blijft: tussen 0,5 en 1,4.
Ik slaap ook -volgens mij - zeer goed. Wel ben ik 's ochtends nog altijd moe.
Kan die hoge lekkage te maken hebben met onbewust ademen door de mond?
Maar hoe kan het dan dat AHI zo laag is?

Re: Hoge maskerlekkage

2
Hallo,

Zou je aan kunnen geven wat voor masker je gebruikt?
Als het een full face masker is maakt het namelijk niet uit of je door je mond ademt.

Bedenk wel dat de AHI gemeten wordt naar hoe lang en hoe vaak je niet ademt per uur.
Het apparaat ziet dat doordat de luchtstroom stopt.
Wanneer je lekkage hebt of door je mond uitblaast (neusmasker) stroomt de lucht gewoon door en heb je dus een prachtige AHI.
Maar je voelt je in de ochtend even verrot omdat je gewoon je stops hebt gehad.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Hoge maskerlekkage

3
Menno M. schreef: 27 aug 2019, 22:53 Wanneer je lekkage hebt of door je mond uitblaast (neusmasker) stroomt de lucht gewoon door en heb je dus een prachtige AHI.
Maar je voelt je in de ochtend even verrot omdat je gewoon je stops hebt gehad.
Dat is niet correct. Het apparaat voert een integratie-berekening uit op de stroomsnelheid, en leidt daaruit de ademhalings-curve af. Dit werkt tot een bepaalde mate van lekkage, daarboven geeft het apparaat "large leak" aan. Dat is bij 75 liter per minuut, dat is een aardig windje!

Daarnaast zal bij mond-uitademen de inademing wel degelijk worden geregistreerd (bult), het is alleen dat het uitademen (dal) dan uit zal blijven. Een CPAP zal alleen apneu registreren als inhalatie in het geheel uitblijft.

Met andere woorden: als je met een neusmasker uitademt door de mond, zal de CPAP nog steeds apneus detecteren. Dat betekent niet uitademen door de mond helemaal ok is. Het lijkt me dat het de deur open zet voor volledige mondlekkage.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hoge maskerlekkage

4
Hoe de berekening van myAir werkt lees je Hier

PLP Resmed heeft als grens voor een Large Leak 24 liter per minuut, geen 75 liter per minuut.

Het display van de Resmed geeft alleen de Maximaal behaalde lekkage aan van die nacht (tenminste als de Periode op 'Dag' staat ingesteld.) Hoelang deze lekkage en hoe vaak deze lekkage heeft geduurd en is voorgekomen dat laat het display niet zien.

Om dit te kunnen beoordelen en veel meer gegevens te kunnen zien is het beter om met Oscar te werken op de pc/laptop.

Daar kun de lekkage nauwkeurig aflezen in tijd (xxxsec) en hoe vaak in de gebeurtenissen grafiek bij LL {=Large Leak}

Trouwens de AHI is prima en de lekkage onder de 24 liter per minuut is ook niet zo erg als het er uitziet.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoge maskerlekkage

6
RuudJ schreef: 28 aug 2019, 07:11 PLP Resmed heeft als grens voor een Large Leak 24 liter per minuut, geen 75 liter per minuut.
Dat is ook niet helemaal waar, want ResMed trekt altijd een bepaald "baseline" stroomsnelheid van de lekkage af (afhankelijk van het masker etc.) Dus de werkelijke grens bij ResMed is dus hoger. Stel je masker stroomt van zichzelf door a 25 lpm, dan zit de bovengrens meer rond 50 lpm.

ResMed is de enige fabrikant die op deze manier "goochelt" met doorstroom en lekkage. Heel irritant eigenlijk.

Overigens begint de golfvorm wat te vervormen bij hoge lekkage, maar detectie van apneus is nog onverminderd mogelijk.

Zie ook discussie op cpaptalk.com
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hoge maskerlekkage

7
Anndg schreef: 28 aug 2019, 08:33 Bedankt voor de reacties!

Menno, ik slaap,momenteel met de airfit N30i.
Dat is een neusmasker.
Dan zou ik toch eens overleggen met je behandelaar om te vragen naar alternatieven.
Misschien een kinband.
Misschien een Full Face masker.
Dat moet dan maar even in overleg bekeken worden wat het beste is voor jou.

Ik heb aan het begin van mijn behandeling hetzelfde gehad.
Ik heb toen samen met de behandelaar van alles uitgeprobeerd.
Alles twee weken lang en dan weer controle.
Bij mij bleek een FF masker de oplossing.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Hoge maskerlekkage

9
Dat waren bij mij principeafspraken.
Zeg maar standaard tijd tussen twee afspraken in voor als er verder geen bijzonderheden waren.
Ik kon altijd bellen voor een eerdere afspraak.

Je kan het even vragen.
Kan vast wel.

Wie is je behandelaar?
Vitalair, zo is mijn ervaring, doet er niet moeilijk over.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Hoge maskerlekkage

10
Dag Menno

Mijn leverancier is Vivisol. Ik ben wel van België, misschien gelden bij ons andere voorwaarden.
In elk geval, ik ga zeker het probleem aankaarten, want heb het gevoel dat ik nu meer vermoeid ben dan voor ik met een cpap sliep!

Kan ook de drukinstelling ( die ik niet ken en ook niet kan lezen op de display) een invloed hebben op het met open mond slapen?

Groetjes
Ann

Re: Hoge maskerlekkage

11
Jazeker kan dat.
Een andere druk kan er zomaar voor zorgen dat je met de mond dicht slaapt.
Maar dat heeft weer invloed op de AHI.

Daarom inderdaad even contact opnemen met de behandelaar.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/