Bevochtiging en snotterig

1
Goedemorgen,

Voor de 2e nacht nu de ResMed AirSense 10 AutoSet met ResMed AirFit N20 neusmasker gebruikt. Eerste nacht geen bevochtiging gebruikt en heb goed geslapen, 1 keer wakker, 9.45 uur slaaptijd en Ahi 0,4! Ik had een Ahi van 41. Dus heel goed dus voor de eerste keer dacht ik zo!
Gisteravond heb ik de bevochtiger erop gezet want ja die zit er niet voor niks bij dacht ik en heb ook vannacht best redelijk geslapen 8.43 uur met een Ahi van 0.3 maar ik werd ontzettend snotterig wakker met een droge mond (ben niet verkouden) en voel me dus eigenlijk minder prettig als gistermorgen. Is de bevochtiger nu echt noodzakelijk of kan ik hem ook weglaten? Bevochtiger staat op stand 4.

Graag hoor ik jullie tips!

Christine

Re: Bevochtiging en snotterig

2
Een bevochtiger is niet noodzakelijk dus je mag zelf beslissen of je hem erbij gebruikt of niet. Zolang je maar niet door de mond de luchtstroom laat leiden, dus de mond gesloten houd, heb je weinig tot geen last van uitdroging. Krijg je wel last van een kurkdroge mond, terwijl je een neus - of neusdoppen masker gebruikt, dan heb je waarschijnlijk je mond open gehad en last van mond lekkage.

In eerste instantie is de druk iets aanpassen een manier om de mond gesloten te houden. In tweede instantie, het dragen van een kinband.

Een bevochtiger kan dan ook een oplossing zijn. De mond kan dan ook beter dicht blijven. Een verwarmde slang, is beter dan een normale slang met een hoes erom, verhoogt de luchttemperatuur.

Een verwarmde slang is er in eerste instantie voor om condens in de slang tegen te gaan als de temperatuur in de slaapkamer daalt. Zeker als men met open raam slaapt. De slaapkamer temperatuur kan het beste tussen 18 en 21 graden Celsius zijn.

Een verwarmde slang geeft meer comfort en men kan er vaak ook iets langer mee blijven slapen wordt gesteld. De Resmed AirSense 10 heeft zo zijn eigen verwarmde slang en deze kost circa €31,95 bij leverancier Vivisol en Vitalaire.

Climate Control en Slangtemperatuur beide in Auto Stand geeft een temperatuur van 27 graden Celsius en de bevochtiger wordt dan automatisch geregeld. De relatieve luchtvochtigheid wordt dan zoveel mogelijk op 85 % gehouden, zodat er geen condens ontstaat en er dus geen rainshower in het gezicht plaatsvindt.

Het voordeel van 27 graden Celsius is, dat de slijmvliezen minder hard hoeven te werken. Zij moeten de temperatuur van de lucht namelijk verhogen naar 33 graden Celsius zodat de lucht die de longen bereikt tenslotte tot 37 graden Celsius is opgelopen.

Nu ervaar je met bevochtiger zonder verwarmde slang, dat je direct snotterig wordt. Ook ik heb daar direct last van. De lucht zonder bevochtiger is erg droog en voelt best wel koud aan, zeker in de wintermaanden. Daarom gebruik ik het gehele jaar door de verwarmde slang. De temperatuur kun je instellen op Uit = normale slang, 16 tot 30 graden Celsius en op Auto stand. In de zomermaanden doe ik hem wel eens uit of zet ik hem tussen 16 en 23 graden in.

Lees hier meer over het nut van bevochtiging.

https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?f=4&t=12336
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Bevochtiging en snotterig

3
Bedankt weer Ruud! Vannacht weer zonder bevochtiging geslapen en geen droge mond en geen loopneus. Als ik geen bevochtiger gebruik is een verwarmde slang dan alsnog aan te raden? Weer een nacht van 9 uur gemaakt met neusmasker en 0,3 ahi ik ben echt zo verbaasd dat het zo snel zo goed lijkt te gaan! Nu 3 nachten achter elkaar! Me beter voelen is een ander ding maar dat zal mettertijd wel komen!

Groet

Christine

Re: Bevochtiging en snotterig

4
Geen verwarmde slang gebruiken zonder bevochtiger. De Resmed heeft die mogelijkheid wel, maar dit wordt zeer afgeraden. De lucht zonder bevochtiger is dan veel te droog en te warm en dit kan zeer gaan doen aan je neus en vooral slijmvliezen. Kijk het gewoon aan en mocht je last krijgen mettertijd on de wintermaanden dan kun je binnen twee dagen een verwarmde slang in huis hebben mocht dit nodig zijn.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Bevochtiging en snotterig

5
RuudJ schreef: 19 sep 2020, 08:37 De Resmed heeft die mogelijkheid wel, maar dit wordt zeer afgeraden
Alles is persoonlijk, maar ik heb wel eens wat ge-experimenteerd in de ochtenden dat mijn waterbak compleet is opgedroogd... en dan vindt mijn neus verwarmde lucht nog altijd fijner dan koude lucht. Geen idee of dat de hele nacht zou werken.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i