Re: Bi-level machine

2
Ik heb ervaring met allerlei bilevel machines, o.a. van ResMed. Heeft u een specifieke vraag?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Bi-level machine

3
ik wilde alleen weten of er al meer gebruikers zijn met deze machine.

Ik kreeg een DS van Philips, maar die leek iedere nacht op te stijgen (wat een herrie)

Dus ik heb gevraagd naar de bi-level van ResMed.

Maakt de Resmed Aircurve 10 veel lawaai?
Hoe is uw slaap nu u een bi-level gebruikt?
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Bi-level machine

5
Ik heb sinds 1,5 week de Resmed Aircurve 10 ST bilevel in bezit. Deze privé overgenomen.

Dit apparaat heeft de modus Cpap - S - ST - T in huis.

Het apparaat is vrij stil qua geluid. Gelijk een Resmed AirSense 10, echter kent natuurlijk veel meer instellingen.

Het vergt wat fijn afstemming van deze instellingen.
Vooral de verhouding qua tijdsduur van de inademing en uitademing kost tijd.

Is de inademing van jezelf langer dan die van het apparaat, dan begint de uitademing, lees drukverlaging, van het apparaat eerder dan je eigen uitademing. Dat geeft een tegenstrijdig probleem.

Ik heb de ST functie in gebruik. Het apparaat geeft in Oscar geen obstructief en geen centraal apneu weer, maar wel unknown apneu.

Trouwens bij mij nu alleen nog hypopneus. Voorheen had ik hoofdzakelijk centraal apneu en hypopneu. Ben nu zo 6 dagen bezig en mijn ahi zit nu tussen 2 en 4 per uur met alleen hypopneu.

Door het fijn afstemmen is mijn slaap nog niet optimaal. Het is echt een kwestie van wennen. Wel het voordeel dat de uitademing druk nu per 0,2 cmh2o in te stellen is ipv 1 of 2 of 3 cmh2o.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Bi-level machine

6
Ik heb een Resmed Aircurve VAuto nu. Echter een aantal termen/afkortingen in het slaaprapport zijn mij niet duidelijk, wellicht kan iemand dit vertellen, ik kon de afkortingen niet vinden bij de uitleg over de Airsense 10.

Druk = inademingsdruk
Uitademingsdruk - deze is duidelijk ;-)
Lekkage = lekkage bij het masker? Er staat 32 l/min achter.
Vt = ? (inmijn slaaprapport van afgelopen nacht staat er 460 ml achter)
RR = ? (bij mij staat er 11 achter)
MV = ? (bij mij 5,4 l/min)
TI = ? (bij mij 1,7 s)
I:E = ? (bij mij 1:2.0)
Spont trig = ? (bij mij 100 % )
Spont cyc = ? (bij mij 75,5 % )
AHI = AHI (bij mij 9,9)
Totale AI = OA + Hypopneus? (bij mij 9,5)
CAI = Centrale AI (bij mij 8,6)

Los van de voor mij grotendeels onbekende termen zit er wel eentje tussen die mij aan de hoge kant lijkt (AHI) , plus de hoge CAI, ik dacht dat een bilevelmachine hier juist een lage waarde zou moeten geven. Heeft iemand hier een mogelijke verklaring voor? Worden de CA's wellicht veroorzaakt door wat Ruud in de post hierboven zegt (inademing van het apparaat stopt eerder dan eigen inademing)?

Alvast dank voor reactie :-)

Re: Bi-level machine

9
Zzz schreef: 22 jan 2021, 10:06 Ik heb een Resmed Aircurve VAuto nu. Echter een aantal termen/afkortingen in het slaaprapport zijn mij niet duidelijk, wellicht kan iemand dit vertellen, ik kon de afkortingen niet vinden bij de uitleg over de Airsense 10.

Druk = inademingsdruk IPAP
Uitademingsdruk - deze is duidelijk ;-) EPAP
Lekkage = lekkage bij het masker? Er staat 32 l/min achter. Gemiddelde van de 95ste percentielwaarden van lekkage gedurende de geselecteerde periode alleen voor dagen met gebruik. Lekkage bovengrens 24 liter/min, kan masker zowel mond lekkage zijn.
Vt = ? (inmijn slaaprapport van afgelopen nacht staat er 460 ml achter) Gemiddelde van de 50e percentielwaarden van het teugvolume gedurende de geselecteerde periode alleen voor dagen met gebruik.
RR = ? (bij mij staat er 11 achter) Frequentie van de ademhaling, uitgedrukt als het aantal ademhalingen per minuut (5-ademig
voortschrijdend gemiddelde) Dus bij jou 11 ademhalingen per minuut.

MV = ? (bij mij 5,4 l/min) Gemiddelde van de 50e percentielwaarden van de minuutventilatie gedurende de geselecteerde periode
alleen voor dagen met gebruik. Volume lucht dat per minuut wordt uitgewisseld met de omgeving.

TI = ? (bij mij 1,7 s) Duur van de inademing (d.w.z. de ademhalingsstroom in de longen), uitgedrukt in seconden
(voortschrijdend gemiddelde van 5 ademhalingen).

I:E = ? (bij mij 1:2.0) I:E is de verhouding tussen de inademingsperiode en de uitademingsperiode.
Spont trig = ? (bij mij 100 % ) Percentage ademhalingen die spontaan worden geactiveerd, gemeten vanaf de laatste 20
ademhalingen.(Inademingen)

Spont cyc = ? (bij mij 75,5 % ) Percentage ademhalingen die spontaan zijn gecycleerd, gemeten vanaf de laatste 20
ademhalingen. (Uitademingen)

AHI = AHI (bij mij 9,9) Apneu-hypopneu-index-gemiddelde AHI gedurende de geselecteerde periode. AHI en AI worden
alleen berekend voor tijden van lage lekkage. Dus AHI = Totale AI + H, dus H(ypopneu) = AHI - Totale AI = 9,9 - 9,5 = 0,4 per uur

Totale AI = OA + Hypopneus? (bij mij 9,5) Apneu-index-gemiddelde totale AI gedurende de geselecteerde periode. Totale AI = OAI
+ CA, dus OAI = Totale AI - CAI, OAI = 9,5 - 8,6 = 0,9 per uur.

CAI = Centrale AI (bij mij 8,6) Centrale apneu-index-gemiddelde CAI van de gebruikte dagen in de geselecteerde periode.

Los van de voor mij grotendeels onbekende termen zit er wel eentje tussen die mij aan de hoge kant lijkt (AHI) , plus de hoge CAI, ik dacht dat een bilevel machine hier juist een lage waarde zou moeten geven. Heeft iemand hier een mogelijke verklaring voor? Worden de CA's wellicht veroorzaakt door wat Ruud in de post hierboven zegt (inademing van het apparaat stopt eerder dan eigen inademing)?

Alvast dank voor reactie :-)
Ik denk dat instellingen hier nog niet geheel correct zijn ingesteld en dat hier nog enige aanpassingen voor dienen te worden gemaakt.

Vraag, zat er bij de aanlevering van jouw Resmed Aircurve (geen AirSense) geen handleidingen boekje meegeleverd?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Bi-level machine

11
RuudJ schreef: 18 jan 2021, 13:16 Vooral de verhouding qua tijdsduur van de inademing en uitademing kost tijd.
Ja, het stoort me dat ResMed met vaste Ti-min en Ti-max instellingen werkt. AutoTrak van Respironics werkt veel comfortabeler.
RuudJ schreef: 18 jan 2021, 13:16 Trouwens bij mij nu alleen nog hypopneus. Voorheen had ik hoofdzakelijk centraal apneu en hypopneu. Ben nu zo 6 dagen bezig en mijn ahi zit nu tussen 2 en 4 per uur met alleen hypopneu.

Door het fijn afstemmen is mijn slaap nog niet optimaal. Het is echt een kwestie van wennen. Wel het voordeel dat de uitademing druk nu per 0,2 cmh2o in te stellen is ipv 1 of 2 of 3 cmh2o.
De ST is nogal gedateerd/primitief als oplossing voor centraalapneu omdat deze geen nuance kent in de respons. ASV nog niet overwogen?

https://paste.c-net.org/TapesMcbeal
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Bi-level machine

12
Ik heb deze Bipap ST net privé aangekocht in de hoop dat het nog verbetering brengt, maar nog niet tegen een tweede hands ASV aangelopen. Heb jij jouw ASV zelf gekocht of deze van een leverancier gekregen sinds je bij Kempenhaeghe bent geweest?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Bi-level machine

13
Kempenhaeghe heeft nooit een behandelplan voor me gehad. Ze vonden m'n BiPAP maar dolletjes. Ik had in november echter al twijfels, ik had het gevoel alsof ik tegen een plafond aan was gelopen met de BiPAP. Gelukkig kon ik via een goede vriend een Dreamstation autoSV lenen. Deze heb ik in het tweede deel van december en een stuk januari kunnen lenen (bijna een maand). Helaas is de conclusie dat dit duurdere/zeldzamere apparaat in de off-label toepassing voor UARS voor mij zeker meerwaarde heeft.

Tien dagen geleden heb ik de geleende ASV weer teruggegeven, en het zijn zware dagen geweest. De terugval naar het lagere behandelingsniveau van de BiPAP S is een zware schok voor het systeem geweest. Nu kan ik me wel weer wat behelpen, met koffie en zo ':)

Om Kempenhaeghe wat credit te geven: ze hebben me wel voorgesteld om via de WatchPAT te controleren of (toenmalig) de BiPAP optimaal was, zodra deze bij hen beschikbaar werd. Maar ondertussen weet ik in ieder geval tov. de BiPAP het antwoord op deze vraag.

Ik ga in ieder geval mijn eigen ASV regelen en een tweede reserve-exemplaar op korte termijn. Zodra ik dat geregeld heb zal ik wel even contact opnemen, zodat u 'm kunt lenen in het kader van "paying it forward." Maar goed, als u ASV wilt proefdraaien dan neem ik wel aan dat uw arts daarvan op de hoogte wilt zijn toch?

https://paste.c-net.org/OutdoorsGroupies
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Bi-level machine

16
inmiddels is de lang verwachte:

ResMed AirCurve Vauto 10 geleverd, vandaag wordt de machine ingericht, dus ben benieuwd.

-waarom deze machine

Het uitademen via de neus is lastig, en via de mond geen optie.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Bi-level machine

19
de eerste nacht met mijn ResMed Aircurve VAuto is een feit

het handmatig instellen met verpleegkundige.

data via OSCAR

waar kan ik een uitgebreider rapport krijgen cq opvragen?
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Bi-level machine

20
Zzz schreef: 27 jan 2021, 16:12
neuteboomg schreef: 22 jan 2021, 11:50 lees jij je apparaat uit via OSCAR?
Inmiddels wel, heb je een specifieke vraag? Jij hebt dus exact dezelfde machine als ik
Ik heb de ResMed Aircurve VAuto.
Ik heb net een schermafdruk van OSCAR gedeeld, ik was benieuwd via welke app jij je machine uitleest.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV