Re: Bi-level machine

22
Ik heb geen app, ik gebruik ook Oscar.
Zo te zien aan jouw slaaprapport doet de Resmed zijn werk prima.
Bij mij ook, alleen nog Centraal Apneus die voor een AHI van 5,5,zorgen. Overige apneus zijn zo goed als verdwenen.
Bestaat er een app voor Resmed? Zoiets als dreammapper?

Re: Bi-level machine

23
RuudJ schreef: 28 jan 2021, 10:28 Gerrit, keurige uitslag! Hoe ging het ademen vannacht?
tot een uurtje of 0430u ging het vanzelf leek, daarna moest ik meer kracht gebruiken om "aan te zuigen".. (hoewel ik dat niet kan terugvinden in de data.) of vind ik dat terug in deze grafiek?
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Bi-level machine

24
Zzz schreef: 28 jan 2021, 10:54 Ik heb geen app, ik gebruik ook Oscar.
Zo te zien aan jouw slaaprapport doet de Resmed zijn werk prima.
Bij mij ook, alleen nog Centraal Apneus die voor een AHI van 5,5,zorgen. Overige apneus zijn zo goed als verdwenen.
Bestaat er een app voor Resmed? Zoiets als dreammapper?
ResMed zegt er mee bezig te zijn. Hun platform zijn ze aan het veranderen, dus wie weet.

Ik gebruik in middels een N20 masker en wissel dat af met de Airfit P30i
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Bi-level machine

25
Bestaat er een app voor Resmed? Zoiets als dreammapper?
Nee, alleen hun website myAir maar deze kun je ook op je mobiele telefoon plaatsen als een bladwijzer op je bureaublad. Ook vind je daar meerdere informatie en grafieken terug. Hoewel Oscar uitgebreider is.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Bi-level machine

26
ik heb nu 3 nachten geslapen met de AirCurve 10 Vauto.

het eerste wat opviel is, er is een luchtstroom, maar lang niet zo constant en drukkend als bij de CPAP.
Ik had de eerste nacht soms het idee dat ik de lucht moesten aanzuigen.

door de min. EPAP iets te verhogen (echt maar 0.4) is dat verholpen.
[LET OP, OVERLEG DIT ALTIJD MET DE ARTS OF EEN VERPLEEGKUNDIGE]

Ik zal af en toe wat schermafdrukken delen.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Bi-level machine

27
De druk is de inademing druk {IPAP} 12 cmh2o en die zorgt ervoor dat je de luchtstroom ervaart.

De uitademing druk {EPAP} is nu 8,4 cmh2o en deze zorgt ervoor dat je makkelijker kunt uitademen tegen de luchtstroom in.

Het ziet er goed uit. Ook de centrale ademstops vallen reuze mee.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Bi-level machine

28
RuudJ schreef: 30 jan 2021, 10:51 De druk is de inademing druk {IPAP} 12 cmh2o en die zorgt ervoor dat je de luchtstroom ervaart.

De uitademing druk {EPAP} is nu 8,4 cmh2o en deze zorgt ervoor dat je makkelijker kunt uitademen tegen de luchtstroom in.
Dat is niet hoe bilevel modaliteiten werken. IPAP is slechts een onbeduidend detail, een gevolg van de mate van Pressure Support. Het is zeg maar de staart, niet de hond, als dat het duidelijker maakt.

De mate van Pressure Support geeft aan hoe veel "adembekrachtiging" er is, ofwel hoe makkelijk het is om te ademen.

https://paste.c-net.org/SofiaReceived
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i
Bijlagen

Re: Bi-level machine

29
Pressure Support: wordt ademen 'makkelijker' of juist niet bij verlaging van deze instelling? En wat verander je dan, de I-druk omhoog of de E-druk omlaag, of andersom?
Ik ben er nog niet helemaal achter wat dit inhoudt, wel valt me op dat ademen wat lastiger gaat dan met de cpap, net alsof ik mijn ademhaling (zowel tempo als de 'inspanning' ) moet aanpassen aan de machine als ik nog wakker ben. Kan het ademen comfortabeler worden door de PS-instellingen aan te passen?

Re: Bi-level machine

30
Zzz schreef: 06 feb 2021, 20:47 Pressure Support: wordt ademen 'makkelijker' of juist niet bij verlaging van deze instelling?
Met meer PS is ademen makkelijker. PS is het verschil tussen EPAP en IPAP, dus EPAP verlagen of IPAP verhogen vergroot allebei PS. Het is echter wel zo dat EPAP ervoor dient om de luchtweg te stutten (net als bij CPAP) dus in de regel zal je eerder IPAP verhogen dan dat je EPAP verlaagt als je voornemens bent PS te verhogen. Zie het diagram hierboven.
Zzz schreef: 06 feb 2021, 20:47 Ik ben er nog niet helemaal achter wat dit inhoudt, wel valt me op dat ademen wat lastiger gaat dan met de cpap, net alsof ik mijn ademhaling (zowel tempo als de 'inspanning' ) moet aanpassen aan de machine als ik nog wakker ben
U heeft een bilevel apparaat van ResMed, wat enige nadelen met zich meebrengt. In tegenstelling tot Philips Respironics leert deze niet uw ademhalingspatronen, en moet u (via klinisch) menu handmatig Trigger & Cycle instellingen aanpassen. Uit uw verhaal maak ik op dat de Trigger wat gevoeliger kan. U bepaalt onder alle omstandigheden zelf uw tempo.

https://paste.c-net.org/AfootJacket
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Bi-level machine

31
Die Trigger-,en Cycle-instellingen, is het de bedoeling dat dat in overleg met de arts of met de leverancier wordt aangepast? Ik kan (nog) niet wennen aan deze machine die mijn ademtempo bepaalt. Vannacht en afgelopen weekend tijden wakker gelegen omdat de machine volledig zijn eigen gang ging waardoor ik moest 'wachten' tot ik mocht inademen. Terwijl er ook momenten zijn dat mijn ademhaling voortijdig wordt afgebroken. Daardoor ga ik zo snel ademhalen dat er soort hyperventilatie lijkt op te treden en ik het masker moet afzetten om op adem te komen.
Ti-min en ti-max stonden op 2.6 en 0,4 en mag ik in overleg met de leverancier in kleine stapjes aanpassen. Toen ik er 2,8 van maakte viel ik gelukkig uiteindelijk weer in slaap.
Zijn hier ervaringsdeskundigen met tips?

Re: Bi-level machine

32
Zzz schreef: 23 feb 2021, 20:01 Ti-min en ti-max stonden op 2.6 en 0,4 en mag ik in overleg met de leverancier in kleine stapjes aanpassen. Toen ik er 2,8 van maakte viel ik gelukkig uiteindelijk weer in slaap.
Ik bedoel dit niet onaardig, maar ik wil het echt wel even zeker weten of u wel weet dat de Ti-min en Ti-max instellingen bepalen?

En tussen haakjes, waar in het land zit u ongeveer? Ik zit in de regio Amsterdam. Het antwoord op deze vraag mag via PM O:-)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Bi-level machine

33
Ti-min verhogen verlengt de duur van de ingeblazen lucht, meen ik te hebben begrepen. Deze is verhoogd toen mijn ademhaling steeds voortijdig werd 'afgebroken'.
Ti-max is me niet duidelijk, wat zegt die 0,4 bijvoorbeeld?
Maar er is me nog vrij veel niet duidelijk van deze machine.
De cpap had op mij geen effect, maar ik begreep het ding tenminste wel :upside_down_face:
Regio Overijssel overigens.

Re: Bi-level machine

34
De Ti-min klopt, is de duur van de inademing.
De Ti-max is de totale tijd van de in en uitademing.
Ti-max 0,4 is wel heel erg kort.

De ahi is zeker erg hoog en wat is bij jouw dan de RR? Dit is het aantal ademhalingen per minuut.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Bi-level machine

35
RuudJ schreef: 23 feb 2021, 23:09 De Ti-min klopt, is de duur van de inademing.
De Ti-max is de totale tijd van de in en uitademing.
Ti-max 0,4 is wel heel erg kort.
Sorry, maar dat is helemaal fout.

De cyclus van 1 ademhaling bestaat uit twee delen. Eerst IPAP, daarna gevolgd door EPAP.

IPAP begint als de drempel van de "Trigger" instellling is gehaald qua flow rate, en EPAP begint als de flow rate onder de grens van de "Cycle" instelling valt.

Ti_min is de minimumtijd die IPAP zal duren. Ofwel als de Ti_min bijv. 1 is, en de flow rate al voordat 1 seconde is verstreken onder het Cycle niveau valt, zal de IPAP fase toch aanhouden totdat de 1 seconde is verstreken.

Ti_max is de maximumtijd van de IPAP fase. Dus als de inademing voortduurt zodanig dat de flow rate niet onder de grens gesteld door het Cycle niveau valt, maar Ti_max wel is verstreken, dan eindigt de IPAP fase alsnog. Ofwel, de inademing wordt "voortijdig" afgebroken.

Allemaal heel ingewikkeld, maar het is zaak om Ti_min op de laagste waarde te houden, en Ti_max op de hoogst mogelijke waarde zodat de VPAP je zo min mogelijk voor de voeten loopt.

Philips Respironics apparaten zijn minder primitief, deze hebben het AutoTrak algoritme dat volautomatisch je ademhalingspatroon volgt en nooit je voor de voeten zal lopen. Ik heb er een liggen, die u zou mogen uitproberen.

Hint: De i in Ti staat voor inspiration, ofwel inademen waar dus IPAP bij hoort.
RuudJ schreef: 23 feb 2021, 23:09 De ahi is zeker erg hoog en wat is bij jouw dan de RR? Dit is het aantal ademhalingen per minuut.
AHI betekent ten aanzien van de huidige problematiek helemaal niets.

Gegroet,
PLP van kenniscentrum bilevel modaliteiten O:-)

https://paste.c-net.org/LucilleBattling
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Bi-level machine

38
RuudJ schreef: 23 feb 2021, 23:09 De ahi is zeker erg hoog en wat is bij jouw dan de RR? Dit is het aantal ademhalingen per minuut.
De AHI zit rond de 5, bestaande uit (volgens Oscar) ongeveer de helft Hypopneus en de helft Onbekende Apneus.
RR is 11 of 12

Re: Bi-level machine

39
persluchtpiraat schreef: 23 feb 2021, 23:21 IPAP begint als de drempel van de "Trigger" instellling is gehaald qua flow rate, en EPAP begint als de flow rate onder de grens van de "Cycle" instelling valt.

Ti_min is de minimumtijd die IPAP zal duren. Ofwel als de Ti_min bijv. 1 is, en de flow rate al voordat 1 seconde is verstreken onder het Cycle niveau valt, zal de IPAP fase toch aanhouden totdat de 1 seconde is verstreken.

Ti_max is de maximumtijd van de IPAP fase. Dus als de inademing voortduurt zodanig dat de flow rate niet onder de grens gesteld door het Cycle niveau valt, maar Ti_max wel is verstreken, dan eindigt de IPAP fase alsnog. Ofwel, de inademing wordt "voortijdig" afgebroken.

Allemaal heel ingewikkeld, maar het is zaak om Ti_min op de laagste waarde te houden, en Ti_max op de hoogst mogelijke waarde zodat de VPAP je zo min mogelijk voor de voeten loopt
Dit volg ik niet helemaal... TI-max zou dan toch altijd langer moeten duren dan Ti-min? :grimacing:
En hoe bepaal ik de laagste en de hoogst mogelijke waarde?

Re: Bi-level machine

40
Zzz schreef: 26 feb 2021, 19:47 Dit volg ik niet helemaal... TI-max zou dan toch altijd langer moeten duren dan Ti-min? :grimacing:
Dat klopt. Ti_max > Ti_min
Zzz schreef: 26 feb 2021, 19:47 En hoe bepaal ik de laagste en de hoogst mogelijke waarde?
Uit het menu blijkt vanzelf wat de toelaatbare waarden zijn, gewoon aan de knop draaien.

https://paste.c-net.org/KesslerProduces
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i