Eerste nacht met RM Aircurve 10 VAuto

1
Eerste nacht met de RM was goed, AHI van 0,13.
Het is wel anders als de Philips dreamstation die ik eerst had, maar dat is een kwestie van wennen.
Wat me opviel was dat ik minder water verbruikt heb als met de DS. Bij de DS was het waterbakje vaak leeg als ik wakker werd. Nu met de RM was dit nog voor de helft gevuld.

Ik gebruik een verwarmde slang en climate staat voor zowel bakje als slang op auto. Geen idee hoe warm dit is, maar voelde prettig.
Ik heb het idee dat de RM minder laat zien in OSCAR, of ik zou instellingen moeten veranderen, maar weet zo niet welke.
Het betreft een nieuwe installatie van OSCAR, met de default instellingen.
Dus als iemand nog tips heeft wat betreft instellingen in OSCAR, I am all ears..
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: Eerste nacht met RM Aircurve 10 VAuto

2
In auto stand wordt het water in de bevochtiger ook automatisch geregeld. De relatieve vochtigheid wordt op 85% gehouden. De temperatuur is dan constant 27°C.

Kijk voor Oscar even de handleiding door hier te vinden, kijk naar hfdstk 3 Instellingen. Gebaseerd op Resmed.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Eerste nacht met RM Aircurve 10 VAuto

3
Heb oscar iets anders ingesteld nu, zie al iets meer.
2e nacht met de resmed geslapen.

Ik heb een paar vragen, ik heb wat door de settings gekeken, ik zie daar iets staan van Ti min, Ti max, Trigger & Cycle.
Veronderstel ik nu goed dat dit Ti max = Tijd ipap maximaal en Ti min = Tijd ipap minimaal is?
Waarom ik dit vraag, afgelopen nacht heb ik liggen vechten met de resmed, het voelde alsof ik tegen het apparaat aan het ademen was in p,laats van dat het apparaat mijn ademhaling volgde. Vreemd, want voor mijn gevoel ging de eerste nacht wel goed.
Is dit Trigger de trigger instelling voor de reactie op Ti max, hoe gevoelig het reageert?
En cycle ? Is dat de gevoeligheid instelling dat het apparaat je ademhaling volgt of iets anders ?

Sorry als ik zoveel vragen heb, maar bij de dreamstation was het makkelijker instellen en dat algoritme is gewoon veel beter naar mijn gevoel.
Bilevel met biflex en dat apparaat volgde je ademhaling perfect.
Misschien is dat met de resmed ook mogelijk, maar is het meer finetunen, dus alle hulp is welkom.
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: Eerste nacht met RM Aircurve 10 VAuto

4
Ti_min moet altijd op de kleinste waarde, en Ti_max op de hoogste waarde. Anders zal een te hoge Ti_min zorgen dat je blijft hangen op IPAP terwijl je al gestopt bent met inademen. Als Ti_max te laag is dan valt hij na de Ti_max tijd weer terug naar EPAP terwijl je mogelijk nog aan het inademen bent.

Trigger is een gevoeligheidsinstelling, hoe gevoelig hij is bij detectie van beginnen met inademen. Als hij te "loom" voelt bij het begin van inademen moet hij gevoeliger worden ingesteld. Als hij "vals" triggert terwijl je nog niet bent beginnen met inademen dan moet hij minder gevoelig worden ingesteld.

Cycle is de gevoeligheidsinstelling bij detectie van stoppen bij inademen. Als hij te vaak denkt dat je stopt met inademen dan moet hij minder gevoelig. Als hij "loom" voelt bij het stoppen met inademen moet hij gevoeliger.
Louis66 schreef: 03 jun 2023, 19:00 Sorry als ik zoveel vragen heb, maar bij de dreamstation was het makkelijker instellen en dat algoritme is gewoon veel beter naar mijn gevoel.
Dreamstation Bilevel apparaten hebben AutoTrak, deze rekent constant dynamisch de beste instellingen die bij ResMed zoals hierboven handmatig gekozen en vast gezet moeten worden voor de hele nacht.

Waarom is de DS ingeleverd voor een ResMed VAuto?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Eerste nacht met RM Aircurve 10 VAuto

5
persluchtpiraat schreef: 03 jun 2023, 19:23 Waarom is de DS ingeleverd voor een ResMed VAuto?
Bedankt voor je antwoorden plp, ik ga er mee aan de slag.

Ik heb 18 april gebeld met de vraag of mijn DS in aanmerking zou komen en dat bleek zo te zijn. Wat ik begreep zet vivisol geen DS meer uit, aangezien philips niet kan leveren werd me verteld.

Mijn DS (bi-level) stond op de lijst om omgeruild te worden. Als ik wakker werd na een heerlijke (nacht)rust (werk in ploegen) en ik keek in het waterbakje, was dit geen slecht idee denk ik, er dreef van alles in. Waren kleine deeltjes, weet niet of dat van het schuim af gekomen is, ik heb elke keer het bakje geleegd en er verder maar geen aandacht aan geschonken, ik had zoiets van: Nah.. zo oud is de DS nog niet en ik maak niet met OZON schoon. Ik ben ervan uit gegaan dat het stof was (ik stofzuig regelmatig) want dat vond ik een fijnere gedachte.
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: Eerste nacht met RM Aircurve 10 VAuto

6
Zwarte kruimeltjes op de oppervlakte? Ik houd mijn vintage Dreamstation goed in de gaten, maar ik zie niets van dat. Het ziet ernaar uit dat ik binnenkort een vervangende Dreamstation AutoSV met siliconen schuim toegezonden kan krijgen, ik heb daarover correspondentie met een leverancier.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Eerste nacht met RM Aircurve 10 VAuto

8
Met andere instellingen ging het een stuk beter. Nu is het een beetje uitproberen met Trigger en Cycle.
Ik heb Trigger op dit moment op hoog en cycle op medium, en Ti Max op 4s en Ti Min op 0,1s. Ik laat dit paar dagen zo staan en dan zien we verder.

Mijn dank plp voor dit advies
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10