Dreamstation - lucht bevochtiger in combinatie met verwarmde slang

1
Hallo’

Ik heb al enkele jaren een philips dreamstation met lucht bevochtiger.
Nu heb ik hier sinds deze week een verwarmde slang bij gekregen ( i.v.m. ) koude slaapkamer.
Nu had ik gisteren nacht een vreemde bijwerking en wel het volgende ik maakte volgens mijn vrouw een soort stuiptrekkingen in mijn armen en benen en lag constant te draaien in bed.
Zij schrok er enorm van en maakte mij dan ook wakker, na gewekt te zijn een een toilet bezoek viel ik weer in slaap met de zelfde symptomen.
Heeft iemand daar ervaring mee gehad ? Mijn instellingen in de speciale menu zijn : ez start uit - therapie druk 8.0 - verwarming adaptief stand 2 - slang verwarming op 2 - smart aan - voordruk 45 minuten op 4.0 - flex staat op c-flex - flex 3 - flex aan - verwarmde slang symbool
Als ik de machine opstart zie het druk symbool links onder in het scherm de verwarming symbool oranje gekleurd , rechtsboven slang symbool met het cijfer 2 rechts onder zwarte verwarming teken.
Ik hoop dat iemand hier wijs uit komt en mij kan zeggen of de instellingen juist zijn.
Alvast bedankt voor de moeite.

Gr Peter.

Re: Dreamstation - lucht bevochtiger in combinatie met verwarmde slang

3
Hallo.
Ik las je verhaal. De instellingen zijn oké. Druk op 8 is door behandelaar vastgesteld

Waterreservoir op 2 en verwarmde slang op 2 is een kwestie van persoonlijke keuze.

Hier kan je zelf mee variëren naargelang wat je prettig vindt.

De klacht die formuleert kan ik niet terugleiden naar deze instellingen.

Mocht dat nodig zijn dan lijkt het me een kwestie die je met de behandelaar (arts) zou dienen te bespreken.

Ikzelf gebruik ook al langere tijd dezelfde apparatuur en herken de klacht niet.

Met groet
Willy Waumans
Sinds 14-10-2014 CPAP
Masker Fisher & Paykel Eson Medium
Verwarmde slang Philips

Re: Dreamstation - lucht bevochtiger in combinatie met verwarmde slang

4
Hallo Peter, er is niets mis met je instellingen. Hooguit zou je de c-flex+ instelling kunnen gebruiken ipv c-flex, maar dit heeft niet zozeer met de gewaarwordingen te maken. Een startdruk van 4.0 cmh2o zou soms te laag kunnen zijn als je bij de start problemen ervaart met de ademhaling. Als je het gevoel hebt te weinig lucht te krijgen, dan heb je kans dat je met de mond wil gaan mee ademen. Je zou dan de de startdruk kunnen verhogen tussen 4.0 en 7.5 cmh2o en mocht je nog het tijdstip weten, dan kun je bijvoorbeeld in Oscar je sd kaartje uitlezen om te kijken wat er gebeurde voordat je vrouw jou wakker maakte. Misschien had je een nachtmerrie of je had last van PLMD.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Dreamstation - lucht bevochtiger in combinatie met verwarmde slang

5
RuudJ schreef: 11 apr 2021, 18:50 Hallo Peter, er is niets mis met je instellingen. Hooguit zou je de c-flex+ instelling kunnen gebruiken ipv c-flex, maar dit heeft niet zozeer met de gewaarwordingen te maken. Een startdruk van 4.0 cmh2o zou soms te laag kunnen zijn als je bij de start problemen ervaart met de ademhaling. Als je het gevoel hebt te weinig lucht te krijgen, dan heb je kans dat je met de mond wil gaan mee ademen. Je zou dan de de startdruk kunnen verhogen tussen 4.0 en 7.5 cmh2o en mocht je nog het tijdstip weten, dan kun je bijvoorbeeld in Oscar je sd kaartje uitlezen om te kijken wat er gebeurde voordat je vrouw jou wakker maakte. Misschien had je een nachtmerrie of je had last van PLMD.
Dag Ruudj

Bedankt voor de aanvullende informatie betreffende mijn post ga de door jou voorgestelde uivoeren.
Tevens ga ik het PLMD verhaal verdiepen want er zijn wel herkenningspunt punten in.

Met vr groet’
Peter