Plaats reactie
wolcken
Dreamstation Philips

Bericht door wolcken »

Sinds een week heb ik een opvolger van mijn oude Breas iSleep 20 ... de dreamstation van Philips.

Ik heb hier 2 hele praktische vragen over, hopelijk hebben jullie/mede-gebruikers een antwoord.
De vriendelijke helpdesk van Mediq Tefa kon me helaas niet verder helpen.

vraag 1:
als ik mijn apparaat 's avond aanzet gaat de verlichting van het schermpje branden.
in een donkere slaapkamer lijkt het wel een schijnwerper! Ik kan me niet voorstellen dat er
geen 'normale' manier is om dat scherm op voorhand te dimmen. Na (ik schat) een halve minuut, lijkt langer)
gaat ie gelukkig uit.
Ja, ik kan er iets overheen plakken, maar dat lijkt me toch niet de oplossing voor zo'n modern apparaat.
Is er een (goed verborgen) setting? Of is echt het een design flaw? :shock:

vraag 2:
Tot mijn verrassing heb ik 2 of 3 keer gemerkt dat het apparaat 'automatisch' aanging toen ik mijn
masker opgezet had en 1 of 2 keer ademde voordat ik op het startknopje drukte ??? :?
O ja, en het lampje ging ook niet branden ... iemand anders dat ook meegemaakt?
Dus een goed verborgen handige auto-start optie of een toevalstreffer? Ik kon het gisteren bijvoorbeeld
niet meer reproduceren :-(

ik hoor graag ervaringen, suggesties en handige tips :D
dank,
Koos

RuudJ
Moderator
Re: Dreamstation Philips

Bericht door RuudJ »

Hoi Koos, over dat licht wat automatisch uitgaat. Zelf heb ik een Humax tv player op mijn slaapkamer staan. Deze geeft ook een hoop licht.

Mijn oplossing, ik heb een oud mobiele telefoon hoesje open geklapt op de bovenkant en de andere zijde op de voorkant over het verlichte scherm heen.

Werkt goed.

Stuur mij even je email adres via PB. Ik heb info voor je.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar.

CoBen
Geregistreerde gebruiker

Bericht door CoBen »

Beste Koos,

Ik ben ook een tevreden gebruiker van de Dreamstation.
En inderdaad gaat het display licht aan als je het apparaat met de startknop aanzet.
Je hebt zelf al gemerkt dat de Dreamstation automatisch begint zodra je het masker hebt op gezet en een of enkele keren ademhaalt. En in dit geval gaat het display licht niet aan.
Deze autostart is dus bij jou schijnbaar geactiveerd. Dit kan alleen in het klinisch menu, dus degene die het apparaat bij jou heeft geleverd heeft deze functie aangezet. En zal waarschijnlijk ook de automatische stopfunctie aangezet zijn. Deze schakelt de CPAP uit, ongeveer één minuut nadat je het masker hebt afgezet.

Uitlezen van de SD kaart met "SleepyHead" werkt uitstekend en is gemakkelijker dan het Respironics programma Encore.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

eric_nl
Geregistreerde gebruiker

Bericht door eric_nl »

Ik wil inhaken op die autostart. Bij mij staat deze ook aan, maar hij start meteen op de volledige druk. Ik begin graag met de ramp, kan de autostart ook met ramp beginnen of is dat niet in te stellen (indien nodig, ik weet hoe ik in het klinisch menu kom)

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Eric, een kwestie van even kijken in het medisch menu of in het patiëntenmenu. Moet kunnen volgens mij.

Groet RuudJ
Groet RuudJ

wolcken

Bericht door wolcken »

@Ruud - Dank je wel Ruud voor de extra info, zeer bruikbaar!

@Ben - Dank je wel Ben voor de bevestiging van de auto-start (en ik heb het klinisch menu gevonden :wink: )

@Eric - het apparaat kwam ook met 'ramp aan', ik vond dat met mijn neusdoppen bij het vorige apparaat een ramp dus ik heb die ramp meteen uitgezet. Kan gewoon in het gebruikers-menu, ook het aanzetten dus. Ik verwacht dat auto-start begint met de gekozen instelling. Maar eerlijk is eerlijk dat is een gezond verstand aanname

@allen - het verbaast me dat de helpdesk (uiterst vriendelijk overigens) van Mediq Tefa niet weet van de auto-start en het daarmee vermijden van het info-scherm-zoeklicht ... of dat niet kan/mag melden omdat het niet voor iedereen aangezet wordt (?) ... mmmm :roll:

eric_nl
Geregistreerde gebruiker

Bericht door eric_nl »

Helaas is de smartstart/autostart niet zo in te stellen dat ie met de "ramp" begint. Gezocht in het klinisch menu en zelfs een officiele handleiding gevonden van het klinisch menu en het kan dus niet zo ingesteld worden. Helaas, dan maar weer met de hand

RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Eric, je kunt er ook voor kiezen om direct op de juiste druk te gaan slapen. Een rampinstelling is niet echt noodzakelijk. Je kunt eventuele nog de Flex functie in schakelen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ

eric_nl
Geregistreerde gebruiker

Bericht door eric_nl »

Dat zou kunnen maar ik vind de ramp instelling echt fijn. Mijn druk is 10 cmh2o en de ramp begint bij 6. Het is zelfs zo dat als ik 's nachts wakker word ik ook met de volle 10 niet meer in slaap kom en ik dus weer de ramp indruk.

Flex functie staat bij mij volgens mij ook al aan.

Ach ja, ik ben toch al gewend om handmatig te starten dus dat blijf ik dan maar gewoon doen [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]

Hansvwensveen
Geregistreerde gebruiker

Bericht door Hansvwensveen »

eric_nl schreef:Helaas is de smartstart/autostart niet zo in te stellen dat ie met de "ramp" begint. Gezocht in het klinisch menu en zelfs een officiele handleiding gevonden van het klinisch menu en het kan dus niet zo ingesteld worden. Helaas, dan maar weer met de hand

De ramp is wel in te stellen in het klinisch menu bij het comfort icon. De draaiknop indrukken en de selectie maken en instellen.

Verstuurd vanaf mijn P1050X met Tapatalk

Medhat71
Geregistreerde gebruiker

Bericht door Medhat71 »

Hallo dames en heren
Ik heb een vraag, ik gebruik sinds 8 maart 2018 een Resmed airsense 10 voor gemengd slaapapneu, ik vind het prima apparaat en mijn ahi is gedaald van 28.8 naar 4,5 p/u.. Nu wil ik naar andere slaapcentrum omdat ik niet tevreden ben met mijn huidige slaapcentrum, maar bij het andere centrum waar ik naar toe wil moet het apparaat verwisseld worden met een Dreamstation vanwege contract met andere leverancier, ik hoorde dat de Dreamstation lawaai maakt ''s nachts en hoorde ook dat de Resmed in het algemeen beter is. Kan iemand mij hierover wat vertellen. Alvast bedankt. Gr. Medhat

harks37
Geregistreerde gebruiker

Bericht door harks37 »

Hallo Medhat,

Jij bent uiteindelijk degene die bepaald welk apparaat er gebruikt wordt maar een slaapcentrum heeft vaak een voorkeur omdat men gewend is aan de apparatuur en uitleessoftware. De leverancier heeft soms ook een voorkeur maar zij zijn contractueel verplicht door de zorgverzekering om elk merk en type cpap apparatuur te leveren dat er op de markt is dus ook een Resmed apparaat moet je leverancier kunnen leveren en onderhouden.

Dus als je perse de Resmed wilt behouden moet je gewoon voet bij stuk houden.

Ragg
Geregistreerde gebruiker

Bericht door Ragg »

Bij deze een tip voor alle DreamStation gebruikers, op YouTube zijn op het kanaal CPAP Reviews enkele filmpjes te vinden waarin uitleg wordt gegeven over de mogelijke instellingen van de Philips DreamStation, ook van het klinische menu.
Uiteraard moet je hier voorzichtig mee omgaan en geen instellingen aanpassen als je niet weet wat je aan het doen bent.

Hierbij een link naar de eerste 'tutorial': https://www.youtube.com/watch?v=xM5fY53Q0Vw

Plaats reactie